PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Preferencje i zachowania komunikacyjne gdynian

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni przy współpracy Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadził w 2006 r. kolejne, siódme już w okresie minionych 12 lat, badania marketingowe preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni. Badaniami objęto 1887 osób, tj. prawie 1% ogółu mieszkańców miasta w wieku 16-75 lat, dobranych w sposób losowy, przy jednoczesnym zachowaniu proporcji w strukturze płci i wieku respondentów, a także liczby mieszkańców w poszczególnych dzielnicach. Dane zostały zebrane metodą wywiadu bezpośredniego przeprowadzonego w gospodarstwach domowych.


Najważniejsze wnioski z badań są następujące:


1. W 2006 r. posiadanie samochodu osobowego zadeklarowało 64% gospodarstw domowych (w tym 16% gospodarstw posiadanie dwóch lub więcej samochodów), co stanowi wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do 2002 r.


2. Najwięcej gospodarstw domowych z samochodami osobowymi odnotowano w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino (94%), najmniej zaś na Grabówku (49%).


3. Bilety okresowe ZKM w Gdyni kupuje 26% mieszkańców Gdyni w wieku 16-75 lat.


4. Dojazdy do miejsca pracy lub nauki deklaruje 83% osób pracujących lub (i) uczących się.


5. Gdynia jest celem podróży dla 71% dojeżdżających do pracy respondentów. Najwięcej pracujących osób dojeżdża do pracy do Śródmieścia Gdyni (17% osób dojeżdżających do pracy). Dojazdy do pracy do Gdańska i Sopotu deklaruje odpowiednio 17% i 5% respondentów pracujących i dojeżdżających.


6. Do miejsca nauki na terenie Gdyni dojeżdża 49% uczących się mieszkańców, w tym najwięcej (9%) - do Grabówka. Gdańsk jest celem 36% podróży do miejsca nauki, a Sopot - 12%.


7. Podział zadań przewozowych obliczony na podstawie liczby podróży w dniu powszednim jest następujący: samochód osobowy - 47,4% i transport zbiorowy - 51,8% (w tym komunikacja miejska bez SKM - 46,3% podróży, tylko komunikacja autobusowa - 31,6% i tylko komunikacja trolejbusowa - 14,7%). Na rowery i inne środki transportu przypadło tylko 0,8% wszystkich podróży.


8. Najważniejszymi postulatami zgłaszanymi pod adresem komunikacji miejskiej są: bezpośredniość połączeń (31% wskazań), punktualność (17%) i częstotliwość (14%). Porównując znaczenie najważniejszych postulatów z wynikami z 2002 r. można stwierdzić zmniejszenie znaczenia dostępności (spadek z 1 miejsca na 4) i wzrost znaczenia bezpośredniości połączeń (awans z 4 na 1 miejsce).


9. Bezpośredniość połączeń jest najważniejszym postulatem przewozowym w przekroju wszystkich grup społeczno-zawodowych respondentów, z wyjątkiem rencistów, dla których najważniejsza jest punktualność. W segmentach emerytów i rencistów wysokie, trzecie miejsce, zajęła dostępność.


10. Do postulatów spełnianych przez gdyńską komunikację miejską w największym stopniu, wymieniając jeden postulat, zaliczono punktualność (29% wskazań) i dostępność (13%), a w stopniu najmniejszym - wygodę podróży (11% wskazań) oraz niski koszt i bezpośredniość (po 9% wskazań).


11. Ponad dwie trzecie mieszkańców Gdyni (68%) jest przeciwnych wprowadzeniu w Gdyni taryfy czasowej. Udział przeciwników wprowadzenia taryfy czasowej wzrósł w porównaniu z 2002 r. o 6 punktów procentowych.


12. Ponad 60% osób badanych oczekuje podczas podróży komunikacją miejską zawsze lub przeważnie miejsca siedzącego. Zaledwie 2,6% respondentów dopuszcza natomiast jazdę w pojeździe zatłoczonym.


13. Czynnikami w największym stopniu decydującymi o wyborze samochodu osobowego w podróżach miejskich są: krótszy czas podróży samochodem, lepsze warunki jazdy tym środkiem transportu oraz brak konieczności oczekiwania. Od 2002 r. wzrósł wpływ na wybór środka transportu wykorzystywania samochodu jako narzędzia pracy oraz możliwości narażenia się na agresję ze strony innych pasażerów komunikacji miejskiej.


14. Najważniejszą przyczyną rezygnacji z podróży własnym samochodem i korzystania z komunikacji zbiorowej jest wykorzystywanie samochodu przez inną osobę a w dalszej kolejności spodziewane trudności z parkowaniem w miejscu docelowym podróży oraz zatłoczenie dróg. Wybór pojazdów komunikacji miejskiej jako środków transportu w coraz większym stopniu spowodowany jest zadowalającym poziomem usług przewozowych. Od 2002 r. ta przyczyna awansowała w rankingu z 7 na 4 miejsce.


15. Ponad 86 % badanych ocenia komunikację miejską w Gdyni jako co najmniej dobrą. Średnia ocena w skali 2-5 komunikacji miejskiej w Gdyni wynosi 4,18 (4,05 w 2002 r.) i jest najwyższa od 1994 r. Najwyżej (4,27) oceniają nas emeryci, a najniżej - osoby niepracujące (4,11). Najwyższe oceny gdyńska komunikacja miejska uzyskała w Śródmieściu i Wielkim Kacku (4,35 i 4,28), najniższe zaś - w Chwarznie-Wiczlinie i Babich Dołach (odpowiednio: 3,89 i 4,00).


16. Prawie 44 % respondentów spotyka się z kontrolą biletów w środkach gdyńskiej komunikacji miejskiej przynajmniej jeden raz w ciągu miesiąca, przy czym wśród osób podróżujących zawsze lub przeważnie transportem zbiorowym udział takich osób wynosi 54%. Średnia ocena pracy kontrolerów biletów wyniosła 3,60 w skali ocen szkolnych od 2 do 5, jest więc wyższa niż w 2002 r.


17. Mieszkańcy Gdyni w zdecydowanej większości akceptują wprowadzenie stref ruchu pieszego (67,7%) i zakazów parkingowych (57,6%). Ograniczenia w ruchu samochodów osobowych popiera 43,7% respondentów, przy czym aż co czwarta osoba jest w tej kwestii niezdecydowana. Co czwarty mieszkaniec Gdyni popiera wprowadzenie opłat za parkowanie.


18. Ponad 55% mieszkańców Gdyni uważa za słuszne uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej w ruchu drogowym, w tym 29% osób, które podróżują zawsze lub przeważnie samochodem osobowym. Zdaniem respondentów, pasy wyłącznego ruchu dla pojazdów komunikacji miejskiej powinny znaleźć się przede wszystkim na ulicach: Morskiej (73%), Władysława IV (51%) i Janka Wiśniewskiego (43%).


19. Chęć zakupu miesięcznego biletu aglomeracyjnego, który byłby ważny w autobusach, trolejbusach i tramwajach oraz w pociągach SKM, w cenach odpowiednio 200 i 100 zł za bilet normalny i ulgowy, deklaruje 21% mieszkańców w wieku 16-75 lat. Jednak wyraźnie zdecydowanych na zakup takiego biletu jest tylko około 7,5% respondentów.

ikona

Najnowsze