Co nowego

Port rozwija się na lądzie. Startuje budowa terminalu intermodalnego

 (fot. Ewa Kaniewska, z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie”)

(fot. Ewa Kaniewska, z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie”)

Do sierpnia 2026 roku potrwa budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia, który pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym. Mowa o inwestycji, której wartość sięga ponad 21 milionów euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu.


 

„Jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat”


Port Gdynia poinformował o zawarciu umowy ze wspomnianą firmą NDI, która przez najbliższych kilkanaście miesięcy będzie prowadzić prace w rejonie tzw. Centrum Logistycznego (terenu położonego na zachód od Estakady Kwiatkowskiego, który stanowi lądowe zaplecze portu). Terminal intermodalny to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat, jak podkreślają władze portu.

Mapa centrum logistycznego portu Gdynia, zaznaczone tereny pod budowę terminalu intermodalnego, legenda mapy, układ drogowy z Estakadą Kwiatkowskiego
Orientacyjna mapa budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia (projekt: ZMPG)

Co powstanie na miejscu? Nowoczesna infrastruktura, która obsłuży zarówno transport kolejowy, jak i drogowy oraz mocno powiększy zdolności przeładunkowe. Mowa zarówno o zadaniach cywilnych, jak i wojskowych, związanych z funkcją głównej morskiej bazy NATO w Polsce, jaką pełni Port Gdynia.

Nowy terminal to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby nowoczesnej logistyki, nie tylko w sensie ekonomicznym, ale także strategicznym dla kraju. Wzmacniamy potencjał przeładunkowy portu, zwiększamy elastyczność operacyjną i tworzymy rozwiązania odporne na zmienność geopolityczną. Inwestycje tego typu są dziś fundamentem niezależności transportowej i trwałego bezpieczeństwa – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia.

Kompleksowe zaplecze dla lądowego transportu



Materiał poświęcony inwestycji – terminalowi intermodalnemu (źródło: materiały prasowe Grupy NDI / YouTube)

Na miejscu powstaną m.in. dwa kolejowe tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 metrów, zakończone rampą załadunkową. Zakres obejmuje też nowy plac manewrowo-odstawczy, tor dojazdowy i układ kolejowo-drogowy z nowoczesnym systemem sterowania ruchem.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na sierpień 2026 roku. O znaczeniu inwestycji świadczy też łączna kwota sięgająca około 21,3 miliona euro. Co ważne, port realizuje zadanie z dotacją ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

  • ikonaOpublikowano: 11.04.2025 14:45
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.04.2025 15:03
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona

Zobacz także

Najnowsze