Do sierpnia 2026 roku potrwa budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia, który pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym. Mowa o inwestycji, której wartość sięga ponad 21 milionów euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu. „Jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat” Kompleksowe zaplecze dla lądowego transportu „Jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat” Port Gdynia poinformował o zawarciu umowy ze wspomnianą firmą NDI, która przez najbliższych kilkanaście miesięcy będzie prowadzić prace w rejonie tzw. Centrum Logistycznego (terenu położonego na zachód od Estakady Kwiatkowskiego, który stanowi lądowe zaplecze portu). Terminal intermodalny to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat, jak podkreślają władze portu.Orientacyjna mapa budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia (projekt: ZMPG)Co powstanie na miejscu? Nowoczesna infrastruktura, która obsłuży zarówno transport kolejowy, jak i drogowy oraz mocno powiększy zdolności przeładunkowe. Mowa zarówno o zadaniach cywilnych, jak i wojskowych, związanych z funkcją głównej morskiej bazy NATO w Polsce, jaką pełni Port Gdynia. Nowy terminal to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby nowoczesnej logistyki, nie tylko w sensie ekonomicznym, ale także strategicznym dla kraju. Wzmacniamy potencjał przeładunkowy portu, zwiększamy elastyczność operacyjną i tworzymy rozwiązania odporne na zmienność geopolityczną. Inwestycje tego typu są dziś fundamentem niezależności transportowej i trwałego bezpieczeństwa – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia. Kompleksowe zaplecze dla lądowego transportu Materiał poświęcony inwestycji – terminalowi intermodalnemu (źródło: materiały prasowe Grupy NDI / YouTube)Na miejscu powstaną m.in. dwa kolejowe tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 metrów, zakończone rampą załadunkową. Zakres obejmuje też nowy plac manewrowo-odstawczy, tor dojazdowy i układ kolejowo-drogowy z nowoczesnym systemem sterowania ruchem.Zakończenie wszystkich prac planowane jest na sierpień 2026 roku. O znaczeniu inwestycji świadczy też łączna kwota sięgająca około 21,3 miliona euro. Co ważne, port realizuje zadanie z dotacją ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Opublikowano: 11.04.2025 14:45 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 11.04.2025 15:03 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska