Umowa na roboty budowlane w ramach inwestycji „Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia" została podpisana 5 stycznia 2011 r. pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. a Mostostalem Warszawa S.A..
Cała inwestycja obejmuje 4 fazy, natomiast podpisana umowa obejmuje fazę I i II inwestycji.
Faza I obejmuje: modernizację ul. Rumuńskiej, placów XX, XXII, XXIII, torów II strefy Nabrzeża Rumuńskiego, rozbiórkę magazynu nr 20, budowę placu po wyburzonym magazynie 20, budowę bramy i rampy wjazdowej do magazynu nr 21 oraz przebudowę infrastruktury (sieci ciepłowniczej, elektroenergetycznej, wodno-kanalizacyjnej i teletechnicznej).
Obecny stan techniczny nawierzchni drogowych, torów kolejowych oraz placów praktycznie uniemożliwia wykorzystywanie II strefy Nabrzeża Rumuńskiego do obsługi ładunków w technologii ro-ro. Efektem robót będzie możliwość wznowienia intensywnej eksploatacji tego obszaru. Nawierzchnie zostaną dostosowane do transportu ładunków ro-ro, powstanie nowy plac o powierzchni ponad 7400 m², a istniejące place będą miały dostosowane parametry do istniejących i przewidywanych obciążeń i natężeń ruchu.
Faza II obejmuje: przebudowę wjazdu na plac XXVI od ul. Wiśniewskiego oraz modernizację nawierzchni placu XXVI (budowa drogi technologicznej, rozbiórki obiektów kubaturowych, w tym dawnego budynku Zakładowego Domu Kultury oraz magazynu Port Service, likwidacja kortów tenisowych, przebudowa nawierzchni placu), przebudowę placu przy ul. Polskiej 30, w tym infrastruktury (sieci ciepłowniczej, elektroenergetycznej, wodno -kanalizacyjnej i teletechnicznej).
W ramach robot w zakresie fazy II powstanie nowy duży parking „przedportowy" na około 200 TIR-ów, poprawiony zostanie dostęp z ulicy Wiśniewskiego i parkingów do terenów nabrzeżowych, a tym samym usprawniony zostanie układu komunikacyjnego ulic Wiśniewskiego, Polskiej, Rotterdamskiej i Celnej. Dostosowane będą również parametry techniczne ulic i placów do istniejących i przewidywanych natężeń ruchu i obciążeń. Ponadto zostanie uporządkowana komunikacja między istniejącymi placami i nastąpi poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych.
Zakończenie robót w ramach fazy I i II planowane jest w ciągu 24 miesięcy od momentu podpisania umowy. Szacunkowy całkowity koszt robót budowlanych wyniesie 51,68 mln zł brutto.
Inwestycja ma na celu wzrost konkurencyjności Portu Gdynia w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez działania służące rozwojowi przeładunków w technologii ro-ro na obszarze obecnie wykorzystywanego w tym celu terminalu. Efektem tej inwestycji będzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków poprzez lepsze dostosowanie Terminalu Ro-Ro do przewozów kolejowych. Ponadto realizacja przedsięwzięcia przyczyni sie do poprawy jakości i szybkości obsługi ładunków w porcie. Bedzie miała również poważne znaczenie dla zwiększenia, w przewozie ładunków, udziału gałęzi transportu przyjaznych środowisku.
Szczegóły: www.port.gdynia.pl/news_show.php?s=1101040.news
Opublikowano: 07.01.2011 00:00
Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)