Coraz bardziej zaawansowana jest jedna z najważniejszych inwestycji gdyńskiego portu ostatnich lat. Pogłębianie zostało już ukończone w Awanporcie, w obrębie obrotnic 1 i 2 oraz na odcinku między nimi, a także w goszczącym w ostatnim czasie coraz więcej statków Basenie Węglowym.W ramach projektu „Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia" ukończono także pogłębianie na odcinku od obrotnicy nr 3 do nabrzeża Helskiego, co jest szczególnie istotne dla funkcjonujących w tym rejonie portu terminali kontenerowych. Zaawansowane są także prace przy samym Nabrzeżu Helskim eksploatowanym przez BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o.Sprawna realizacja inwestycji skłoniła Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. do rozszerzenia jej o dodatkowe zadania: zwiększenie szerokości Wejścia Wewnętrznego oraz wykonanie stanowiska głębokowodnego (13,2 m) wzdłuż Nabrzeża Helskiego I. Rozpoczęcie tych prac planowane jest na I kwartał 2009 roku i przyczyni się do dalszej poprawy warunków nawigacyjnych i eksploatacyjnych w Porcie Gdynia.Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia ma na celu pogłębienie głównych akwenów portowych do rzędnej -13,5 m oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż niektórych nabrzeży. Zgodnie z założeniami projektowymi zakres prac czerpalnych obejmuje następujące akweny: Awanport, Obrotnice nr 1, 2 i 3, Basen III oraz Kanał Portowy do Nabrzeża Helskiego II.Umocnienie dna zostanie wykonane wzdłuż następujących nabrzeży: Holenderskie, Belgijskie, Francuskie, Norweskie, Słowackie oraz Helskie I.Prace rozpoczęto w marcu 2008 r.. Ich wykonawcą jest Konsorcjum Hydrobudowa - PRCiP - Conservice. To jedna z wielu inwestycji prowadzonych w porcie. Pod koniec paździenika 2008 zakończyła się realizacja projektu "Wzmocnienie morskiego przejścia granicznego w Porcie Gdynia - System monitoringu bezpieczeństwa portu". 57 wysokiej jakości kamer, nowoczesne linie światłowodowe oraz system rejestrujący, który w swej pamięci mógłby przechować wszystkie filmy fabularne wyprodukowane w 100-letniej historii polskiego kina to kolejny element wzmacniający bezpieczeństwo pasażerów i ładunków w Porcie Gdynia. Monitorowany jest obszar ponad 240 hektarów, m.in. nabrzeża, kanały, drogi wewnętrzne czy wejście do portu.Kamery pozwalają nie tylko na bieżące monitorowanie sytuacji przy nabrzeżach czy bramach wjazdowych do portu, ale także rejestrują obraz, dzięki czemu możliwe jest odtwarzanie przebiegu zdarzeń, ich przyczyn, a także rozpoznanie osób w nich uczestniczących. Dzięki istniejącej już nowoczesnej i rozbudowanej sieci światłowodowej na terenach portowych udało się znacznie zmniejszyć koszty projektu. Jedną z najważniejszych zalet systemu jest jego modułowa konstrukcja pozwalająca na jego szybką i ekonomiczną rozbudowę w przyszłości.Same urządzania techniczne to jednak nie wszystko, aby system monitoringu był w pełni wydajny. Niezbędna jest sprawna organizacja służb za niego odpowiedzialnych. W Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S. A. szczególną wagę przyłożono do organizacji struktur odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, tak aby optymalnie reagowały one na potencjalne zagrożenia.Wartość całego przedsięwzięcia to 971 276 euro, wartość dofinansowania wyniosła 466 604 euro. Żródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Opublikowano: 12.11.2008 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)