PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży Portu Gdynia. Pozostałe prace powinny być skończone do końca roku. Obecnie trwają roboty związane z zabudową nowej sieci trakcyjnej na stacji Gdynia Port, co spowodowało korki na ul. Hutniczej, wynikające z częstszego zamykania dwóch przejazdów kolejowych. Jak informuje PKP PLK zakończone zostały główne prace w ramach wartego 1,9 mld zł projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, dofinansowanego w 43% ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie 24 skrzyżowania. Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.Dzięki wykonanym pracom do nabrzeży Portu Gdynia dojeżdżają już dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją. Przełożyć się to ma na ograniczenie liczby samochodów ciężarowych na drogach.Póki co kierowcy jeżdżący ulicą Hutniczą musieli uzbroić się w cierpliwość, gdyż ostatnie w ramach projektu prace spowodowały większe korki. Trwają bowiem roboty związane z zabudową nowej sieci trakcyjnej na stacji Gdynia Port. Wymusiło to zamknięcia torowe, które uniemożliwiały wjazd i wyjazd pociągów do stacji Gdynia Port bezpośrednio ze stacji Gdynia Główna. Wszystkie pociągi skierowano na okrężną trasę przez stację Gdynia Chylonia. Zwiększony ruch pociągów towarowych przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Hutniczej spowodował częstsze opuszczanie szlabanów i przestoje samochodów.Obecny etap prac jest na ukończeniu, dziś - w środę, 28 września korków powinno już nie być. Jednak sytuacja powtórzy się na przełomie października i listopada, jak informuje Przemysław Zieliński z PKP PLK S.A. Pozostałe do wykonania prace dotyczące przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowy w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej powinny być zakończone do końca roku. Opublikowano: 29.09.2023 11:05 Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 29.09.2023 12:35 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz