Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Podróż trójmiejską kolejką z artystycznymi doznaniami

MIGRACJE|KREACJEW trójmiejskich kolejkach SKM pasażerowie zazwyczaj przeglądają gazety, czytają książki lub drzemią. Teraz mogą jeszcze rozmyślać o wystawie „MIGRACJE | KREACJE", która do 14 lipca 2013 r. prezentowana będzie wzdłuż trasy pomiędzy Gdynią a Gdańskiem. Muzeum Emigracji w Gdyni zaprosiło do współpracy współczesnych, uznanych twórców. Ich prace pozwalają w wieloznaczny i świeży sposób spojrzeć na zjawisko migracji.

Instalacje, murale, rysunki, fotografie, billboardy, dokumentacje video oglądać można między innymi na dworcach i peronach kolejowych - miejscach związanych z codziennym przemieszczaniem się i migrowaniem w obszarze aglomeracji trójmiejskiej. Sztuka prezentowana w przestrzeni publicznej ma zachęcić widzów do refleksji, własnych skojarzeń i odpowiedzi na pytania stawiane przez artystów.
Wystawę tworzą:

Sławomir ZBIOK Czajkowski, jeden z najbardziej docenianych artystów w dziedzinie street artu, wykonał mural na budynku stacji transformatorowej przy dworcu PKP Gdynia Główna. Przywołuje swoje wspomnienia z Londynu, kiedy mieszkał na squacie. Z zaciekawieniem i ironicznym dystansem obserwował emigrantów, którzy przyjeżdżali tam w gorączkowym poszukiwaniu lepszego życia. W przewrotnej wizji raju albo kwiaty lądują na śmietniku, albo to śmietnik staje się wazonem na kwiaty.

Rysunek Sławomira ElseneraRysunki Sławomira Elsnera „Displaced" przy zejściu z peronu SKM do dworca PKP Gdynia Główna ukazują ludzi w sytuacjach przejściowych, granicznych (ang. displaced person - uchodźca, wysiedleniec). Prace artysty nadają nowe znaczenia prozaicznym wydarzeniom codziennego życia. Źródłem inspiracji są fotografie prasowe bądź własne, które następnie przetwarza na kompozycje nabierające walorów poetyckich i malarskich, zmieniając obiektywne fakty w artystyczne przeżycie.
 
Ludomir Franczak, artysta wizualny i performer, w projekcie „Odzyskane" zgłębia temat powojennych migracji, przeplatania się losów Niemców i Polaków. Przywołuje zapomniane archiwalia - fotografie portretowe Niemców z okolic Miastka i Człuchowa - gablota na peronie Gdynia Redłowo - oraz odręcznie pisane życiorysy obywateli niemieckich ze Słupska, którzy dołączyli je do deklaracji lojalności podpisywanych zaraz po zakończeniu wojny w 1945 r.
 
Joanna Górska i Rafał Góralski z grupy artystycznej Galeria Rusz wykorzystują nośniki billboardowe do refleksji nad wolnością. Praca „W końcu" na peronie Gdańsk Stocznia mówi o migracji w kontekście metaforycznego celu poszukiwań - własnego domu, który pragnie się gdzieś wreszcie odnaleźć, otworzyć właściwym kluczem i wejść w jego bezpieczny obszar.

Radek Szlaga - billboardRadek Szlaga w projektach billboardów na peronach Gdańska Oliwa i Gdynia Redłowo odwołuje się do sugestywnych określeń - azbestu i garów - jako synonimów najprostszych, niskopłatnych i mało prestiżowych zajęć dla niewykwalifikowanych pracowników przybywających wraz z kolejnymi falami migracji zarobkowych do różnych odległych miejsc świata. W ironiczny sposób jeden z najciekawszych polskich malarzy, autor grafik, instalacji  i książek artystycznych, zestawia je z niegdysiejszym symbolem polskiego dobrobytu - małym fiatem.
 
Instalacja Krzysztofa Topolskiego - muzyka, perkusisty, improwizatora, artysty dźwiękowego - oparta jest na działaniu systemu GPS. Jej centralnym elementem jest telefon komórkowy wyposażony w odpowiednio zaprogramowaną aplikację. Pasażerowie kolejki SKM odbędą akustyczną wyprawę między opowieściami i krajami. W wybranych miejscach na trasie podróży między Gdańskiem a Gdynią automatycznie uruchamiać się będą nagrania dźwiękowe - historie Polaków zarejestrowane w Londynie, rozmowy, odgłosy i krajobrazy akustyczne zebrane i odnalezione przez autora.
 
Anna Witkowska - artystka, projektantka, graficzka - nawiązując do słynnej walizki Duchampa tworzy mobilną kolekcję sztuki. Przenośne, małe muzeum składające się z prac w formie miniaturowych reprodukcji, znajduje się w gablocie ogłoszeniowej na peronie SKM Gdańsk Oliwa. Druga część projektu - wyświetlacz diodowy pod rozkładem jazdy w holu dworca PKP Gdańsk Główny - przywołuje cytaty z „Dzienników" Witolda Gombrowicza. 
 
Bycie emigrantem jest doznaniem niestabilności. W holu za kasami PKP na dworcu Gdynia Główna można obejrzeć dokumentację video przedstawiającą akcję „Transatlantyk" Julity Wójcik - performerki, laureatki „Paszportu Polityki" w 2012 r. w kategorii sztuki wizualne. W symbolicznym miejscu, z którego Gombrowicz odpłynął do Ameryki, przy nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie, artystka niepewnie dryfuje na tratwie z walizek doświadczając fizycznie, a także metaforycznie losu emigranta. Podobnie jak on zmierza ku nieznanemu, mówi innym językiem niż otaczający ludzie, a także doświadcza życiowego poczucia niestabilności.

Praca Iwony ZającIwona Zając - malarka, autorka murali projektów multimedialnych i graficznych - kontynuując projekt „Cudzoziemka" opowiadający o złożonych relacjach pomiędzy matką i córką, poczuciu obcości kobiet w rodzinie i społeczeństwie, dziedziczonych traumach, o odkrywaniu tego, co wspólne między kobietami z różnych pokoleń, a także o byciu cudzoziemką w obcym kraju, mówi o własnym doświadczeniu emigracji zarobkowej. W muralu na billboardzie na placu Konstytucji przed dworcem PKP Gdynia Główna zadaje pytanie: Czy możesz dać mi jakąś radę? - z pozycji już uznanej artystki. Praca video „Jestem zwyczajna" obrazuje różne odsłony transformacji Iwony Zając z okresu tworzenia projektu „Cudzoziemka". 

Ania Witkowska na tle swojej instalacji, fot. Muzeum Emigracji

Aplikacja mobilna ARSZYN EMIGRANT GPS Krzysztofa Topolskiego, fot. Muzeum Emigracji

Gazeta ODZYSKANE Ludomira Franczaka oddana w dłoniach pasażerki SKM, fot. Muzeum Emigracji

Instalacja ODZYSKANE Ludomira Franczaka, fot. Muzeum Emigracji

Iwona Zając na tle swojej pracy, fot. Muzeum Emigracji

Julita Wójci przy swojej pracy Transatlantyk, fot. Muzeum Emigracji

Kuratorka Justyna Wicenty na tle bilbordu Radka Szlagi, fot. Muzeum Emigracji

Ludomir Franczak na tle Instalacji ODZYSKANE, fot. Muzeum Emigracji

Praca video JESTEM ZWYCZAJNA Iwony Zając, fot. Muzeum Emigracji

Publiczność przy pracy Julty Wójcik -Transatlantyk, fot. Muzeum Emigracji

Rysunki z cyklu DISPLACED Slawomira Elsnera, fot. Muzeum Emigracji

Sławek Czajkowki maluje mural, fot. Muzeum Emigracji

Uczestnik wernisażu pisze swoją radę na muralu Iwony Zając, fot. Muzeum Emigracji

fot. Muzeum Emigracji

ikona

Najnowsze