W środę 25 marca 2009 roku odbyła się XXX w bieżącej V kadencji samorządu, sesja Rady Miasta Gdyni, w czasie której zostało przegłosowanych 21 uchwał, a wśród nich m.in. : - w sprawie zmiany budżetu Gdyni na rok 2009. W wyniku zmian, budżet miasta Gdyni wynosi po stronie: - dochodów 939.294.453 zł- wydatków 1.108.922.982 zł- przychodów 216.649.288 zł- rozchodów 47.020.759 zł- w sprawie zmiany w Gdyni obwodów głosowania, ich granic i numerów. Zmian takich dokonuje rada gminy na wniosek prezydenta Miasta, jeśli zmienia się liczba mieszkańców na obszarze danego obwodu. Zainteresowani mieszkańcy zostaną poinformowani o zmianach w obwieszczeniu prezydenta oraz w siedzibach obwodowych komisji wyborczych, a także poprzez wywieszenie informacji w miejscach zamieszkania. - w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Leszczynki i Grabówek w Gdyni, rejon ulic Orlicz - Dreszera, Kalksztajnów i Dembińskiego. Plan ten został przygotowany zgodnie z procedurą planistyczną wynikająca z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Stanowi finał procedury, rozpoczętej uchwała rady Miasta Gdyni z dnia 28 lutego 2007 r. Projekt planu uzyskał pozytywne opinie i uzgodnienia w wymaganym czasie. Był wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 12 grudnia 2008 do 14 stycznia 2009r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie rozwiązaniami odbyła się 6 stycznia.Po wyłożeniu do publicznej wiadomości do projektu wpłynęło 66 uwag (63 w ustawowym terminie, trzy wpłynęły po terminie) Prezydent Miasta na posiedzeniach 17 lutego 2009 i 24 lutego 2009r rozpatrzył wniesione uwagi:9 uwzględnił w całości, 15 w części, 42 - nie uwzględnił.Po uchwaleniu plan stanie się narzędziem, niezbędnym i koniecznym do realizacji inwestycji miejskich z zakresu infrastruktury technicznej (drogi, kanalizacja, instalacje elektryczne, gazowe, wodociągowe, światłowodowe). Plan określa przeznaczenie terenu, skale i charakter zabudowy, zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Docelowo przewiduje zamieszkanie tu 5-8 tys. ludzi.Dotychczas, w sytuacji braku planu miejscowego - był to jeden z najbardziej zaniedbanych, wstydliwych fragmentów Miasta. Plan stwarza wreszcie szansę i możliwość ucywilizowania warunków życia tutejszym mieszkańcom i wprowadzenia budownictwa zgodnego z prawem budowlanym i zasadami urbanistyki.Na obszarze ok. 1/5 powierzchni objętej ww. planem miejscowym - w ok. 150 budynkach mieszka ok. 500 osób. Połowa z tej liczby, to osoby zameldowane przed 1990 r. 1/3 - od 2001 r.Równolegle do procedury planistycznej trwają procedury cywilno -prawne miedzy prywatnym właścicielem nieruchomości i mieszkańcami. Właściciel wypowiedział umowy dotychczasowym lokatorom i wobec nierespektowania tych wypowiedzeń przez część osób , skierował do sądu wnioski o eksmisję. W 11 przypadkach sąd orzekł już eksmisję z prawem do lokalu socjalnego. Są to zobowiązania gminy.Niezależnie od procesów o eksmisje, 60 mieszkańców tej dzielnicy wystąpiło do gminy z wnioskami o przyznanie mieszkania komunalnego (na czas nieoznaczony i socjalne). W 12 przypadkach jest już pozytywne rozstrzygniecie, pozostałe wnioski są jeszcze w trakcie rozpatrywania pod względem formalnym przez społeczną komisję mieszkaniową..Warto wiedzieć, że gmina aktualnie ma do zrealizowania w sumie 470 wyroków eksmisyjnych z prawem do lokalu socjalnego. Na mieszkanie komunalne (na czas nieoznaczony) czeka się stosunkowo krótko ok. 2-3 lat, na socjalne - zdecydowanie dłużej.- w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii oraz Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2008 roku.Raport w sposób uporządkowany pokazuje zakres realizowanych zadań, różnorodność projektów, a za szczególnie istotne należy uznać: - zapewnienie dostępności do leczenia, terapii, porad psychologicznych i prawnych- zwiększenie aktywności Policji i Straży Miejskiej (utworzenie przy Miejskiej Komendzie Policji Referatu do walki z przestępczością narkotykową)- utworzenie Schroniska dla osób nietrzeźwych- współpraca między instytucjami, służbami i organizacjami pozarządowymi, bez której niemożliwe byłoby osiąganie zamierzonych celów- wielość i różnorodność programów profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży- ważną rolę Poradni Profilaktyki Uzależnień w zakresie profilaktyki drugorzędowej- szczególny charakter ofert, np. projekt „Podwójny Problem”, adresowany do osób uzależnionych i jednocześnie potrzebujących wsparcia psychiatrycznego - doskonalenie programów profilaktycznych, których realizacja jest statutowym zadaniem szkoły. Opublikowano: 25.03.2009 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)