Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Po XXV sesji Rady Miasta Gdyni

W środę 19 listopada 2008 roku - odbyła się XXV, w bieżącej - V kadencji samorządu, sesja Rady Miasta Gdyni.
Gośćmi sesji byli - tak jak podczas poprzedniej sesji - przedstawiciele samorządu ukraińskiego oraz członkowie Związku Miast Ukraińskich. Delegacja ukraińska odwiedziła Gdynię w ramach programu wymiany doświadczeń samorządowych. Obecnie bowiem Ukraina przygotowuje się do wprowadzenia reformy terytorialnej kraju, dlatego samorządowcy przyjeżdżają do Polski, aby poznać mechanizmy sprawowania władzy gminnej.

Podczas sesji gdyńscy radni podjęli 22 uchwały m.in.:

- w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych. Kompetencją Rady Gminy jest bowiem ustalanie podatków i opłat lokalnych. Dbając o dochody Miasta należy corocznie podejmować uchwałę w sprawie podatków. Dlatego w 2009 roku podwyższy się stawki podatku od środków transportowych, a wzrost ten nie będzie odbiegać znacznie od poziomu inflacji (4,2%). Warto zaznaczyć, że stawki tego podatku nadal pozostaną na poziomie niższym od maksymalnego przewidzianego w ustawie.
Co więcej, stawki zostały zróżnicowane ze względu na dwa czynniki: tonaż środka transportu i liczby pasażerów jaką jest on w stanie przewieźć oraz stopnia szkodliwości oddziaływania na środowisko (mniejsze stawki będę uiszczać właściciele środków transportu spełniających normy ekologiczne EURO).

1) od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej:
a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:
. od samochodu spełniającego normy ekologiczne EURO 516,00 zł
. od pozostałych samochodów 648,00 zł
b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie:
. od samochodu spełniającego normy ekologiczne EURO 612,00 zł
. od pozostałych samochodów 756,00 zł
c) powyżej 9 ton i poniżej 12 ton:
. od samochodu spełniającego normy ekologiczne EURO 984,00 zł
. od pozostałych samochodów 1 260,00 zł

2) od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton - 2 460,00 zł

3) od ciągnika siodłowego i balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton:
a) od ciągnika siodłowego i balastowego spełniającego normy ekologiczne EURO - 1 260,00 zł
b) od pozostałych ciągników siodłowych i balastowych - 1 620,00 zł

4) od ciągnika siodłowego i balastowego, przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą, o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów:
a) od 12 ton do 36 ton włącznie
. z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne 1 704,00 zł
. z pozostałym zawieszeniem 1 980,00 zł
b) powyżej 36 ton
. z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne - 2 112,00 zł
. z pozostałym zawieszeniem - 2 580,00 zł

5) od przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego - 516,00 zł

6) od przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą i wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego:
a) od 12 ton włącznie do 36 ton włącznie
. z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne - 876,00 zł
. z pozostałym zawieszeniem - 1 344,00 zł
b) powyżej 36 ton
. z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne - 1 068,00 zł
- z tym, że dla przyczepy i naczepy o dwóch osiach i dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów 38 ton i więcej - 1 140,00 zł
. z pozostałym zawieszeniem - 1 512,00 zł
- z tym, że dla przyczepy i naczepy o dwóch osiach i dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów 38 ton i więcej - 1 692,00 zł

7) od autobusów, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
a) mniejszej niż 30 miejsc:
. od autobusu spełniającego normy ekologiczne EURO - 720,00 zł
. od pozostałych autobusów - 936,00 zł
b) równej lub wyższej niż 30 miejsc:
. od autobusu spełniającego normy ekologiczne EURO - 1 632,00 zł
. od pozostałych autobusów - 1 848,00 zł

- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gdyni. Podatek ten ma największe znaczenie dla poziomu dochodów własnych naszej gminy. W 2009 roku wzrost tych stawek będzie przybliżony do wskaźnika inflacji, ( 4,2%.)
1) od gruntów:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,74 zł od 1 m2 powierzchni,
- pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,90 zł od 1 ha powierzchni,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,35 zł od 1 m2 powierzchni.
2) od budynków lub ich części:
- mieszkalnych - 0,62 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 19,81 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 9,24 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
- zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - 4,01 zł od m2 powierzchni użytkowej,
- pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 6,64 zł od m2 powierzchni użytkowej.
3) od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust.1 pkt. 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

- w sprawie określenia zasad ustalenia i poboru opłaty targowej na terenie Miasta oraz jej wysokości. W 2009 roku konstrukcja i sposób poboru opłaty targowej pozostaną identyczne jak te, które obowiązywały w roku bieżącym.
Zostały jedynie nieznacznie podniesione stawki opłaty targowej, z czego najwyższa obowiązywać będzie w dzielnicy Śródmieście. Warto dodać, że opłata targowa jest opłatą dzienną.

- w sprawie przystąpienia do aktualizacji "Strategii rozwoju Gdyni" do 2020 roku. Ostatnia aktualizacja miała bowiem miejsce w 2003 roku. Od tamtego momentu osiągnięto połowę okresu realizacji strategii, zaszły też zmiany formalne, które wymuszają potrzebę aktualizacji. Przede wszystkim w 2004 roku Polska przystąpiła do Unii Europejskiej, następnie w 2006 roku weszła w życie ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także zmieniły się wytyczne w okresie budżetowania UE do roku 2020.

- w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych za usługi odbierania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych. Od 1 stycznia 2009 roku - na mocy rozporządzenia Rady Ministrów - wzrosną o 33% stawki za składowanie odpadów komunalnych. Wzrost opłat za odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych przewiduje także EkoDolina w Łężycach. Radni ustalili, że górna stawka jednokrotnego odebrania odpadów komunalnych wyniesie 11 groszy. Usługi zaś opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych pozostaną na tym samym poziomie - 30 złotych.

- w sprawie utworzenia Punktu Przedszkolnego nr 1 w Specjalnej Szkole Podstawowej nr 24 przy ul. Witomińskiej 25/27. Placówka rozpocznie działalność 1 lutego 2009 roku a korzystać z niej będą mogły tylko dzieci autystyczne. Dzieci autystyczne wymagają specjalne opieki przedszkolnej.Tu jeden nauczyciel przypada na jedno dziecko. Nowy Punkt Przedszkolny przyjmie od 4 do 7 dzieci w wieku 3-5 lat.

- w sprawie utworzenia przez gminę jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie: "Agencja Rozwoju Gdyni". Głównym celem działalności Agencji będzie wszechstronne wspieranie rozwoju miasta, kreowanie wizerunku oraz sprawniejsze zarządzanie i organizacja projektów w obszarach gospodarka-kultura-transport i przedsiębiorczość. Podstawowym powodem utworzenia jednostki jest wsparcie działań organów miasta i pozostałych podmiotów miejskich w rozwoju infrastruktury społecznej. Utworzenie agencji ma przyczynić się do koncentracji kosztów oraz wiekszej elastyczności zarządzania wielobranżowymi projektami w mieście. Podobne agencje funkcjonują już m.in. w Sosnowcu i Wrocławiu. Taki podmiot w formie spółki z o.o. będzie mógł samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą, korzystać z wsparcia komercyjnego czy być beneficjentem Unii Europejskiej.

Pełna treśc wszystkich uchwał dostępna będzie w ciagu kilku dni wersji
elektronicznej na stronie: http://www.gdynia.pl/wladze/rada/63_52982.html

ikona

Najnowsze