Zakończył się pierwszy etap przebudowy nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia. Generalny wykonawca przekazał nowo wybudowaną infrastrukturę do eksploatacji. Drugi i ostatni etap prac ma się zakończyć w III kwartale 2026 r. Gdynia rozwija się na każdej płaszczyźnie, a rozwój portu jest nierozerwalnie związany z rozwojem miasta. Ukończenie pierwszego etapu przebudowy nabrzeża Helskiego to krok w kierunku zwiększenia możliwości terminala i całego portu, a więc również zwiększenia atrakcyjności miasta w oczach inwestorów. Niewątpliwie wzmocni to pozycję Gdyni jako hubu przeładunkowego oraz centrum handlu i usług związanych z logistyką. Każda zrealizowana inwestycja jest sukcesem, ale również szansą, którą miasto chce jak najlepiej wykorzystać – podkreślał Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. To kolejny krok w kierunku przekształcenia Portu Gdynia w nowoczesny, konkurencyjny hub przeładunkowy na Bałtyku. Zrealizowane przez DORACO prace trwały 17 miesięcy i objęły m.in. budowę nowego nabrzeża o długości przeszło 400 m i głębokości technicznej 15,5 m oraz torowiska podsuwnicowego o długości 1 171 m. Powstały nowe konstrukcje hydrotechniczne wraz z płytą nabrzeża i wyposażeniem, konstrukcje drogowe z nawierzchnią betonową, sieci sanitarne z siecią wodociągową, kanalizacją deszczową, drenażem i kanalizacją sanitarną oraz nowa sieć elektroenergetyczna. Do realizacji inwestycji wykorzystano 4,5 tys. ton stali oraz blisko 15 tys. m3 betonu konstrukcyjnego. Budowa była prowadzona przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało niezwykłej precyzji i koordynacji. Realizując projekt, wprowadziliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania i zabezpieczenia przed wypływem wód artezyjskich, przy zapewnieniu zabezpieczenia przed potencjalnym przebiciem napiętego zwierciadła wód gruntowych – mówił Piotr Siemaszko, dyrektor Pionu Hydrotechniki Korporacji Budowlanej DORACO. – Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć budowę i jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji. Nabrzeże Helskie to miejsce przeładowywania licznych towarów (fot. DORACO)Prace były realizowane w ścisłej współpracy z użytkownikami terminala – każda zmiana musiała uwzględniać ciągłość przeładunków i bezpieczeństwo operacji portowych. W trakcie robót nie zabrakło wyzwań. Konieczność prowadzenia prac na czynnym nabrzeżu, w trudnych warunkach hydrogeologicznych i geotechnicznych wymagała od zespołu DORACO wyjątkowych kompetencji. Ekipa musiała się mierzyć z wahaniami stanu wód oraz ograniczeniami czasowymi i logistycznymi w możliwości pracy na wodzie, chociażby na czas cumowania, odcumowywania i manewrów statków. Zorganizowanie wszystkich tych działań wymagało zaawansowanych umiejętności koordynacyjnych i logistycznych, aby nie zakłócać normalnej pracy portu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo i sprawny przebieg robót budowlanych – dodawał Adam Mańka, dyrektor kontraktu z Korporacji Budowlanej DORACO. – Wiele prac było prowadzonych przy asyście i udziale nurków. Podczas realizacji robót rozbiórkowych, kafarowych, żelbetowych, sanitarnych i wyposażeniowych specjaliści ci pełnią niezwykle istotną rolę, m.in. sprawdzając na bieżąco czy nie doszło do przypadkowego przebicia napiętego zwierciadła wód gruntowych podczas prowadzenia robót kafarowych, polegających na instalacji ścianki kombinowanej lub niekontrolowanego rozlania betonu w trakcie betonowań podwodnych. Kolejny etap inwestycji obejmuje rozbiórkę nabrzeża Helskiego II i nabrzeża Oksywskiego oraz budowę nowego odcinka nabrzeża z wyposażeniem hydrotechnicznym, w tym polerami cumowniczymi, odbojnicami, krawężnikami, drabinkami, stojakami ratunkowymi. Powstaną także dodatkowe tory podsuwnicowe, nawierzchnia o obciążeniu użytkowym 40kN/m2, sieci wodno-kanalizacyjna, elektroenergetyczna i teletechniczna oraz urządzenia infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Ponadto będą prowadzone m.in. prace: rozbiórkowe, palowe, żelbetowe, nawierzchniowe, sanitarne, elektryczne i czerpalne. Zakończenie drugiego etapu prac przewidziane jest w III kwartale 2026 r.Cele przebudowy portu to przede wszystkim dostosowanie infrastruktury portowej do obsługi statków o parametrach większych niż dotychczas, poprawa warunków nawigacyjnych i bezpieczeństwa oraz zwiększenie potencjału przeładunkowego i przepustowości Portu Gdynia. Przedsięwzięcie przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zapewnienie odpowiednich warunków do rozwoju handlu opartego na transporcie wodnym i zwiększenie przeładunków ekspediowanych drogą morską. To projekt, który realnie wzmacnia pozycję Polski na logistycznej mapie Europy. Galeria zdjęć Pobierz galerię Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Przebudowywane nabrzeże Helskie w Porcie Gdynia (fot. DORACO) Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 07.04.2025 15:00 Autor: Jakub Winiewski (jakub.winiewski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 08.04.2025 14:04 Zmodyfikował: Kamil Złoch