Czy na Wzgórzu św. Maksymiliana, pośród zaparkowanych wzdłuż ulic aut i w miejscu dzikich parkingów mogą powstać miejsca przyjazne dla pieszych? Jeśli podobnie jak Traffic Design, studenci PG i duet Michał Kubieniec / Grzegorz Layer wierzysz, że to możliwe – weź udział w parkingowej ankiecie. To baza dla projektu „Pieszy też człowiek”, który ma odmienić wizerunek tej przestrzeni.Mieszkańcy podzielą się swoimi odczuciami i przyzwyczajeniami, a wyniki ankiet pozwolą na wypracowanie małych metamorfoz miejsc, które kojarzą się głównie z zaparkowanymi samochodami. Gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design łączy siły ze studentami Politechniki Gdańskiej oraz katowickim aktywistą Michałem Kubieńcem i architektem Grzegorzem Layerem, zabierając się jednocześnie do przygotowywania projektu „Pieszy też człowiek”. Głos dla pieszych i parkujących Pod lupę projektantów trafia gdyńskie Wzgórze św. Maksymiliana i dzielnicowe drogi, a konkretniej – kwestia wszechobecnych samochodów. Internetowa ankieta (którą można znaleźć TUTAJ) to pierwszy krok do zmiany oblicza takich ulic, jak np. ul. biskupa Dominika, z naciskiem na przestrzeń wykorzystywaną jako parking, która z założenia wcale nim nie jest. Ankieta to kilkanaście pytań m.in. o przyzwyczajenia parkingowe i częstotliwość korzystania z postoju w tej okolicy.- Tworzymy projekt, który będzie dostępny do zrobienia dla samych mieszkańców w formie „do it yourself”. Efektem ankiety będą wyniki, które posłużą projektantom do stworzenia małych, przenośnych mebli i form przestrzennych. Będzie można je umieścić w przestrzeniach takich jak trawniki i wszędzie tam, gdzie miejsce nielegalnie okupują auta. Będzie to jeden z siedmiu projektów, które tej jesieni pojawią się na Wzgórzu podczas Biennale 2020 – mówi Monika Domańska z Traffic Design. Przykład z Katowic Do współpracy zaproszono ludzi, których niewątpliwym atutem będzie świeże spojrzenie. Michał Kubieniec to aktywista i przedsiębiorca prowadzący sklep i kawiarnię Geszeft w Katowicach, członek Stowarzyszenia Moje Miasto i współtwórca Kolektywu Miastoprojekt. W możliwości projektowania zmian na Wzgórzu św. Maksymiliana szczególnie ujęło go podobieństwo do dzielnicy, z którą jest związany na co dzień – katowickiej Koszutki. Grzegorz Layer, również związany z Katowicami, to ceniony młody architekt, który miał już okazję kilkukrotnie projektować m.in. rewitalizacje zaniedbanych katowickich podwórek w ramach programu Plac na Glanc. Projekt „Pieszy też człowiek” będzie miał swoją premierę właśnie podczas tegorocznego Biennale Trafic Design, zaplanowanego na jesień. Pozostałe projekty, które jeszcze w tym roku zmienią miejską przestrzeń Gdyni na razie są owiane tajemnicą. O Traffic Design Przypomnijmy, że poprzednie biennale, zorganizowane między 30 sierpnia a 15 września 2018 roku przyniosło m.in. odświeżenie identyfikacji wizualnej kultowego baru mlecznego „Słoneczny”, charakterystyczny napis „Zażółć gęślą jaźń” na ul. Żeromskiego czy metamorfozy elewacji gdyńskich budynków utrzymane w duchu modernizmu. Samo stowarzyszenie Traffic Design było z kolei wielokrotnie nagradzane za realizowane projekty, a ich dzieła wpisały się już na stałe w miejską przestrzeń Gdyni – to chociażby akcje Re:Design, nowy szyld Targowiska Orłowo, Mapy Sentymentalne czy charakterystyczne murale. Fani dobrego designu regularnie edukują też lokalną społeczność, opracowując do tej pory np. poradnik dobrych praktyk szyldziarskich dla właścicieli małych biznesów. Opublikowano: 01.07.2020 08:30 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 01.07.2020 12:03 Zmodyfikował: Kamil Złoch