Zaczęło się w 2006 roku od bloga mającego promować dobre polskie wzornictwo, prowadzonego przez Justynę Burzyńską (absolwentkę socjologii, z której nie wiele już pamięta) i Maćka Lebiedowicza (który skończył studia, których nie powinien, więc zajął się projektowaniem grafiki użytkowej). Para dzieliła się na blogu zdjęciami artykułów z minionych dekad ze swojej kolekcji, jak plakaty, ilustracje do książek, okładki magazynów, opakowania i etykiety. Oboje, jeszcze się nie znając, nasiąkali w dzieciństwie, które przypadło na lata 80., specyficzną kultura wizualną.
Z czasem blog przestał im wystarczać, zamarzył się sklep, jak mieszkanie rodem z lat 70. - z meblościanką i tureckim dywanem, z domową atmosferą. Zaczynali nieśmiało od domowej produkcji koszulek z nadrukami robionymi w garażu, potem był sklep internetowy i produkcja koszulek zlecana profesjonalnym wykonawcom.
Dziś prowadzą spółkę małżeńską pod jedną z lepiej rozpoznawalnych polskich młodych marek – Pan tu nie stał, i serwują w nowoczesnym wydaniu wysokiej jakości towary, przywodzące na myśl zgrzebną estetykę czasów minionych. „Smak mleka w proszku, herbaty Assam pitej ze szklanki z koszyczkiem, urok szarego kartonu i wyblakłych kolorów. Przypomnijcie sobie. Wyjątkowy humor w nowoczesnym, lekko kpiącym wydaniu, wspomnienia przeniesione na odzież i akcesoria produkowane lokalnie.” - piszą o przyświecającej im idei na stronie pantuniestal.com.
Od kiedy powstał w 2009 roku ich pierwszy sklep w Łodzi (obecnie jest kilka w różnych miastach), szybko podbili serca Polaków doceniających estetykę i wzornictwo sprzed dekad, o dziwo w większości ludzi młodych, nieznających lub niepamiętających czasów PRL-u.
Prawie cały ich asortyment produkowany jest w Łodzi, a powstaje przy współpracy z wieloma osobami, instytucjami i firmami z z branży kreatywnej: grafikami, ilustratorami, fotografami. Wśród nich są dwie stawiające na design gdyńskie instytucje: Muzeum Miasta Gdyni i Traffic Design.
- Ponieważ jest nam bardzo po drodze z różnymi instytucjami około-graficznymi i około-kulturalnymi, bardzo chętnie zgodziliśmy się na współpracę. Gdy zadzwonili do nas z Traffic Design, że chcieliby zrobić we współpracy z nami jakąś serię, wyszła kolekcja ośmiu różnych szalików z ich projektami. Teraz na naszej stronie dostępne są już tylko dwa, reszta się już dawno wyprzedała. Wznawialiśmy kolekcję przez dwa lata, więc to jedna z fajniejszych drobnych współpracy. Ale jest już po sezonie, więc nie będziemy wznawiać szalików na lato – opowiada Maciek Lebiedowicz. - Z Muzeum Miasta Gdyni szykuje się już druga współpraca. Wcześniej mieliśmy większą serię w oparciu o wzory Karola Śliwki, przy okazji jego dużej wystawy w ramach cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”. Teraz szykujemy trzy wzory koszulek przy okazji wystawy o Radmorze. Projektuje je Krzysztof Świerkosz i będą przedstawiały różne urządzenia Radmoru.
Radiowe koszulki wejdą do sprzedaży już pod koniec czerwca. Będą dostępne zarówno w sklepie internetowym, jak i sklepach stacjonarnych Pan tu nie stał oraz w sklepie z pamiątkami Muzeum Miasta Gdyni.
- Muzeum Miasta Gdyni ceni manufaktury rodzinne i inicjatywy oddolne. Pan tu nie stał jest firmą rozpoznawalną w całej Polsce, stawia na jakość i ma własne, dobre pomysły. Jest to ich autorska wizja tego, w jaki sposób można nosić Radmor, jak przekuć go na atrakcyjną odzież. Jest to pierwsza kolekcja związana z zakładem gdyńskim - odzieżowy przekrój historii Radmoru, gdzie na trzech wzorach koszulek można prześledzić historię urządzeń, ich specyfikę, rodzaje - od urządzeń komunikacyjnych po sprzęt audio i niepowtarzalny dizajn. Bo Radmor to też ponadczasowe projekty. Moda na retro cały czas wraca, a projekty Radmoru wyprzedzały swój czas. Chcemy z tą kolekcją odzieżową dotrzeć do młodego pokolenia, żeby pokazać ponadczasową wartość tych projektów i urządzeń, a także przekazać, bo to jest nasza misja edukacyjna, lokalną historię. Firmie Pan tu nie stał tak bardzo spodobała się koncepcja gdyńskich koszulek z Radmorem, że zrobili już na swoim profilu na Facebooku przeciek kontrolowany i zdradzili jeden ze wzorów, na którym jest dużo radioodbiorników - mówi Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdyni.
Kolekcja szalików z gdyńskimi projektami Traffic Design. Źródło: Pan tu nie stał
Opublikowano: 10.06.2021 15:30
Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 11.06.2021 10:03
Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz