Za sprawą prac inwestycyjnych na placu Dworcowym w Chyloni północne dzielnice Gdyni zmienią się nie do poznania. Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia pozwoli tysiącom mieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Inwestycja będzie kosztowała prawie 46 milionów złotych. Stała się możliwa dzięki pozyskaniu przez Gdynię dotacji ze środków europejskich na projekt pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” Projekt w całości ma wartość 65.998.725 zł. Budowa węzła Chylonia jest jego częścią. Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą budowy węzła przesiadkowego, którym jest konsorcjum spółek Rover Grupo, miało miejsce 23 września 2019 r. - Cieszę się, że rozpoczynamy nowy rozdział rozwoju Gdyni. To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, które realizuje miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa. Wierzę, że zmiany, które z pewnością nastąpią po zakończeniu tej inwestycji, zostaną bardzo pozytywnie przyjęte przez mieszkańców. To będzie nowa jakość przestrzeni publicznej i zachęta do pozostawienia samochodu w domu lub w tym miejscu, na parkingu naziemnym lub podziemnym. Bardzo liczę bardzo na zmianę postaw i jeszcze częstsze korzystanie z transportu publicznego, który konsekwentnie rozwijamy i promujemy. Wierzę, że dla nas wszystkich, dla gdynian, troska o środowisko jest priorytetem – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Pod placem Dworcowym powstanie podziemny parking typu park&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i zadaszony parking dla rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. - Rolą samorządu jest kreowanie nowoczesnych rozwiązań transportowych, takich, które w sposób intuicyjny będą wybierane przez mieszkańców. Takim właśnie rozwiązaniem jest nowa przestrzeń i jej infrastruktura w bezpośrednim sąsiedztwie dworca PKP Gdynia Chylonia. Ta inwestycja to nie tylko miejsce, w którym się znajdujemy, ale również obszar dookoła niej – powstaną nowe drogi dla rowerów, chodniki, ale przebudujemy także jezdnie, aby komunikacja z węzłem integracyjnym była możliwa każdym środkiem transportu. To nowa jakość, która odpowiada potrzebom naszych mieszkańców – nowoczesnych, dbających o środowisko, ale również wymagających najwyższych dostępnych standardów – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Budowa tego węzła integracyjnego znakomicie wpisuje się w inteligentne zarządzanie miastem. To zachęta do przesiadania się z auta do komunikacji publicznej, a tym samym ograniczenie wpływu rosnącej liczby aut na środowisko. Węzły integracyjne, a ten jest pierwszym z planowanych, będą silnie powiązane z komunikacją miejską, zarówno w oparciu o trasy dotarcia, jak i powiązane z komunikacją tranzytową. System informacji pasażerskiej, możliwość przemieszczania się po dzielnicy rowerem, car sharingiem czy nowoczesnym taborem autobusowym zachęci do zostawienia swoich samochodów w domu, a to przełoży się na oszczędność czasu i pieniędzy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Nie zapomniano o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Na wszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturowe oznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby z dysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocą specjalnych planów dla osób niewidomych. Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia w liczbach: 5 748 m. kw. nowych chodników 46 nowych lamp LED (oświetlenie zewnętrzne) 170 lamp na parkingu podziemnym 1078 m. kw. nowej nawierzchni 810 metrów kwadratowych nowych dróg dla rowerów 2 454 nowych drzew i krzewów 1200 m. kw. trawników Wykonawcą prac jest konsorcjum spółek: Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w roli lidera i spółka Rover Infraestructuras SA z siedzibą w Walencji w Hiszpanii. Okres wykonania prac to 96 tygodni, po których nastąpią jeszcze odbiory techniczne, warunkujące wydanie pozwolenia na użytkowanie. Jesienią 2021 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mieszkańcy Chyloni, Cisowej, Pustek Cisowskich i Demptowa będą już mogli korzystać z nowoczesnego węzła przesiadkowego. Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” i wysokość dofinansowania:Wartość projektu ogółem – 65 998 725 PLNWydatki kwalifikowane w projekcie – 53 657 500 PLNDofinansowanie ze środków UE (Fundusz Spójności) – 40 243 125 PLN. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Galeria zdjęć Pobierz galerię Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Łucyk, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia - prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia - prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia - Juan Luis Mangas Murillo z konsorcjum Roverpol Sp. z.o.o., fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia - Juan Luis Mangas Murillo z konsorcjum Roverpol Sp. z.o.o., fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Podpisanie umowy na budowę Węzła Chylonia, fot. Kamil Złoch Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 23.09.2019 09:17 Autor: Grażyna Pilarczyk (g.pilarczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 19.12.2019 14:16 Zmodyfikował: Dorota Matejczyk-Waletko