Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Nowoczesna hybryda z gdyńskiej stoczni

Pracownicy gdyńskiej stoczni Crist podczas uroczystego położenia stępki, fot. mat. prasowe stoczni Crist

Pracownicy gdyńskiej stoczni Crist podczas uroczystego położenia stępki, fot. mat. prasowe stoczni Crist

Nowoczesny, dwustronny prom hybrydowy dla fińskiego armatora powstaje w gdyńskiej stoczni Crist. To jednostka zbliżona do wielokrotnie nagradzanej na arenie międzynarodowej „Elektry”.

Położono już symboliczną stępkę pod nową jednostkę, która powstaje w stoczni Crist w Gdyni. To dwustronny prom z hybrydowym napędem, który docelowo ma zasilić flotę FinFerries i transportować ludzi oraz samochody na fińskich linach. Nowa budowa nosi nazwę P315.

Prom będzie miał ponad 100 metrów długości i ponad 17 metrów szerokości, a na jego pokładzie zmieści się nawet do 90 samochodów osobowych i 372 pasażerów. To, co zdecydowanie wyróżnia projekt i zbliża go do wcześniej realizowanego w stoczni Crist promu „Elektra”, to ekologiczny, hybrydowy napęd. Jednostkę będą zasilać ładowane z lądu akumulatory, a spalinowe agregaty posłużą tylko jako zabezpieczenie na wypadek złych warunków atmosferycznych czy sporego oblodzenia. Co ciekawe, do obsługi promu wystarczy skromna, 3-osobowa załoga.

Wizualizacja projektu promu, mat. prasowe stoczni Crist
Wizualizacja projektu promu, mat. prasowe stoczni Crist

- Prom, podobnie jak „Elektra”, będzie pokonywać swoją trasę, korzystając z własnych baterii, które będą zasilane bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku jednostki. Nasi klienci dostaną więc przyjazny dla środowiska statek, który idealnie sprawdzi się w codziennej pracy – mówi Tomasz Wrzask, PR & Marketing Manager w stoczni Crist.

Kontrakt na budowę nowoczesnej, hybrydowej jednostki to efekt doświadczenia stoczni Crist przy podobnych projektach. Wspomniana wcześniej „Elektra” to wielokrotnie nagradzany prom hybrydowy, który opuścił stocznię w 2017 roku i także trafił do armatora FinFerries. Innowacyjne podejście wyróżniono m.in. międzynarodową nagrodą „Ship of the Year” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego. Na co dzień prom pływa na najbardziej ruchliwej trasie promowej w Finlandii prowadzącej z Parainen do Nauvo.

Na zamówienie armatora z Islandii w Gdyni w 2019 roku powstał też hybrydowy prom pasażersko-samochodowy „Herjólfur”.

  • ikonaOpublikowano: 06.11.2020 10:10
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 06.11.2020 17:10
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze