Wprowadzenie do eksploatacji czterech nowych trolejbusów odbyło się 3 lutego 2010 r. w Gdyni. Gospodarzem uroczystości był wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Nowoczesne trolejbusy niskopodłogowe Solaris Trollino i Mercedes są pierwszymi w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej przystosowanymi do poruszania się bez pobierania prądu z sieci. Umożliwiają to umieszczone w nich specjalne akumulatory – jest to nowość w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Zastosowanie dodatkowego, akumulatorowego zasobnika energii w pojazdach umożliwi przejazd (ok. 4km) bez zasilania sieciowego, np. w sytuacjach awaryjnych. Solaris Trollino jest także pierwszym trolejbusem w PKT wyposażonym w pełną klimatyzację, natomiast Mercedes został przebudowany przez Przedsiębiorstwo z używanego autobusu. Gdyńską komunikację trolejbusową obsługuje ponad 80 pojazdów. Dzięki wprowadzeniu do eksploatacji kolejnych trolejbusów Solaris i Mercedes ogólna liczba niskopodłogowych trolejbusów wzrasta do 48.Wprowadzenie do eksploatacji nowych pojazdów było inauguracją projektu „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”. 26 stycznia 2010 r. podpisano w Urzędzie Marszałkowskim umowę w sprawie współfinansowania projektu „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Tym samym rozpoczęła się realizacja drugiego w historii gdyńskiej komunikacji trolejbusowej projektu współfinansowanego ze środków europejskich. Projekt usprawni układ zasilania trakcji trolejbusowej na obszarze Gdyni i Sopotu, ulepszy trakcję trolejbusową na głównym ciągu ulicznym Gdyni i Sopotu. Dzięki niemu zwiększy się również liczba nowoczesnych, energooszczędnych trolejbusów niskopodłogowych. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi prawie 98 650 tys. zł, a całkowite wydatki kwalifikowane - niecałe 78 470 tys. zł. Poziom współfinansowania ze środków EFRR wynosi 70% kosztów kwalifikowanych, czyli ponad 54 925 tys. zł. Wkład własny Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej wynosi niecałe 23 540 tys. zł. Zakończenie rzeczowe realizacji projektu przewidywane jest do 31 października 2011 r., a zakończenie finansowe do 30 grudnia 2011 r. Przedmiotem projektu jest: 1. Kompleksowa przebudowa trakcji w obu kierunkach jazdy w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni i al. Niepodległości w Sopocie od Urzędu Miasta Gdyni do pętli przy ul. Reja w Sopocie na odcinku 11,5 km wraz z przebudową obecnej pętli trolejbusowej przy ul. Reja. Wymienione zostaną wszystkie słupy trakcyjne, wysięgniki sieciowe, przewód jezdny oraz elementy osprzętu sieciowego. Nowe słupy trakcyjne staną się słupami trakcyjno-oświetleniowymi, część obecnych słupów oświetleniowych zostanie zlikwidowana. 2. Budowa czterech podstacji zasilających sieć trakcyjną. Dwie podstacje „Plac Konstytucji” i „Tadeusza Wendy” na zastąpienie obecnej podstacji „Dworzec” oraz dwie nowe podstacje celem wzmocnienia układu zasilania – „Wielkopolska” i „Sopot 2”. 3. Przebudowa pięciu istniejących podstacji trakcyjnych: „Północna”, „Grabówek”, „Redłowo”, „Chwaszczyńska”, „Sopot 1”. 4. Budowa całodobowego Centrum Dyspozycji Mocy, czyli miejsca skąd będą sterowane wszystkie podstacje. Umieszczone w dodatkowym budynku zlokalizowanym na terenie podstacji „Redłowo”. 5. Zakup 25 nowych trolejbusów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, automatyczne pantografy, napęd asynchroniczny wraz z układem rekuperacji – zwrotu energii podczas hamowania do sieci trakcyjnej, oraz dodatkowy napęd zwany dojazdowym. Zastosowanie dodatkowego, akumulatorowego zasobnika energii w pojazdach umożliwi przejazd (ok. 4km) bez zasilania sieciowego, np. w sytuacjach awaryjnych. Pod koniec 2010 r. zostanie wprowadzonych do eksploatacji 15 trolejbusów, a w 2011 r. kolejnych 10. fot.: Bartosz Pietrzak Opublikowano: 03.02.2010 00:00 Autor: Dorota Nelke (11@gdynia.pl)