Joanna Krakowska jest kolejną pisarką nominowaną w 16. edycji Nagrody Literackiej Gdynia. W swojej książce pt. „Odmieńcza rewolucja. Performans na cudzej ziemi” zabiera nas na Manhattan – w sam środek rodzącego się i rosnącego w siłę ruchu queer. Jej dzieło jest nie tylko przepustką do jednego z najciekawszych momentów dwudziestowiecznej kontrkultury, ale również instruktażem zmiany. Kolejną nominowaną do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii esej jest Joanna Krakowska. Jej książka pt. „Odmieńcza rewolucja. Performans na cudzej ziemi” opowiada o historii odmieńczego performansu na Manhattanie – na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy – od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski. Ale to tylko mały wycinek tej historii – queeru, Nowego Jorku, kontrkultury i zarazem popkultury. Więcej tu kobiet, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co zwykle. O autorce Joanna Krakowska jest historyczką współczesnego teatru, eseistką i redaktorką. To także profesorka w Zakładzie Historii i Teorii Teatru w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz wicenaczelna miesięcznika „Dialog”.Za monografię „Mikołajska. Teatr i PRL” została w 2012 roku nominowana do Nagrody Literackiej Nike. Z kolei w 2017 roku otrzymała Nagrodę im. Jerzego Giedroycia za książkę pt. „PRL. Przedstawienia”. O książce Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic – tego, co piękne, tego, co stosowne, tego, co uznane, tego, co bezpieczne i tego, co silne.Jej narzędziem był performans – gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój użytek cudze przestrzenie, sprawiając, że literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i życie nieodwołalnie tracą autonomię wobec siebie nawzajem. Narzędziem performansu była zaś często odmieńczość, czyli queer – brak uznania dla kulturowych norm pętających wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję.„Odmieńcza rewolucja. Performans na cudzej ziemi” opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu bardzo szeroko) na Manhattanie – na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy – od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski.Książka ukazuje się w serii „mówi muzeum” wydawanej przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Opublikowano: 11.08.2021 12:23 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 12.08.2021 08:33 Zmodyfikował: Magdalena Śliżewska