Co nowego

Newag czy Cegielski? Co pojedzie po pomorskich torach?

Czy wybrana zostanie oferta Newagu za 127 920 000 zł brutto, czy też Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski za 120 244 800 zł brutto? Zdjęcie ilustracyjne, fot. Pixabay

Czy wybrana zostanie oferta Newagu za 127 920 000 zł brutto, czy też Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski za 120 244 800 zł brutto? Zdjęcie ilustracyjne, fot. Pixabay

Czy wybrana zostanie oferta Newagu za 127 920 000 zł brutto, czy też Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski za 120 244 800 zł brutto? Przekonamy się już wkrótce, albowiem od tych dwóch producentów wpłynęły oferty w przetargu na dostawę hybrydowych zespołów trakcyjnych, ogłoszonym przez Zarząd Województwa Pomorskiego kilka tygodni temu.  

Znane są już oferty, które wpłynęły w ogłoszonym w ubiegłym miesiącu przez Zarząd Województwa Pomorskiego przetargu na dostawę czterech hybrydowych, dwunapędowych (elektryczno-spalinowych) zespołów trakcyjnych. Propozycja sądeckiego Newagu opiewa na kwotę 127 920 000 zł brutto, natomiast Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski zaoferowała cenę 120 244 800 zł brutto

Województwo Pomorskie analizuje złożone oferty 

Województwo Pomorskie ocenia teraz oferty na dostawę pojazdów według czterech składowych, co pozwoli poznać zwycięzcę przetargu. Złożone przez Newag i Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski propozycje zostaną ocenione według następujących kryteriów: 

  • ceny, która stanowi 61% łącznej oceny oferty, 
  • długości okresu gwarancji – 10%, 
  • terminu dostawy pojazdów – 24%, 
  • montażu zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach – 5%. 

Jakie mają być nowe pociągi? 

Pojazdy dostarczone przez zwycięskiego producenta mają mieć do 65 metrów długości, a także posiadać co najmniej 135 miejsc siedzących oraz jedną parę drzwi na każdy człon pojazdu. Nowoczesne zespoły trakcyjne będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich. Znajdziemy w nich również miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. 

Pojazdy będą wyposażone m.in. klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED. „Hybrydy” mają osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego – zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej). 

Pojazdy będą przeznaczone do wykonywania przewozów na obszarze województwa pomorskiego przez operatora kolejowego, który zawrze  umowę z organizatorem przewozów. Czy bedzie to Polregio czy SKM - w tej chwili trudno przesądzać. Jeśli pojazdy będą dostarczone pod koniec roku 2024 i będą obsługiwały sieć PKM, to wydzierżawione zostaną operatorowi Polregio. Po zelektryfikowaniu linii 201 Kościerzyna - Gdynia, linii 214 Somonino - Kartuzy oraz linii 229 Glincz - Kartuzy, pojazdy będą mogły być wykorzystywane w relacjach Gdynia - Hel czy np. Chojnice - Tczew - Malbork - Kwidzyn - Grudziądz.

Skąd finansowanie na nowe pociągi? 

Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie z Polskiego Ładu, w ramach którego Województwo Pomorskie otrzymało 65 000 000 zł na realizację inwestycji. 

Polski ład logo

  • ikonaOpublikowano: 18.04.2023 12:30
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.04.2023 15:14
  • ikonaZmodyfikował: Zygmunt Gołąb
ikona

Zobacz także

Najnowsze