Budowa Trasy Kaszubskiej to wielowymiarowa inwestycja drogowa na terenie województwa pomorskiego, jej realizacja poza ulepszeniem infrastruktury transportowej, wiąże się także z wieloma aspektami zmian krajobrazowych. Na obszarze inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprojektowała nowe nasadzenia zieleni, które zostały wspólnie wypracowane i pozytywnie zaopiniowane przez gdyński Wydział Ogrodnika Miasta. W całym projekcie nasadzonych zostanie 1450 drzew i ponad 18 000 tys. krzewów, dodatkowo przy trasie pojawią się dedykowane temu obszarowi gatunki traw i pnączy. W przestrzeni pojawi się bardzo naturalny układ drzew i krzewów, zgodny z aktualnymi światowymi trendami oraz wizją zieleni która od 10 lat realizowana jest w Gdyni. Mapa przedstawiająca planowany przebieg nowej trasy S6, źródło: GDDKiA Oddział Gdańsk, www.gddkia.gov.plPrace prowadzone będą w ramach zrekompensowania strat spowodowanych wycinką drzew i krzewów. W efekcie wykonanie nowych nasadzeń poprawi estetykę Trasy Kaszubskiej, jednocześnie zminimalizuje straty w środowisku naturalnym, które są nieuniknione w przypadku realizacji tak dużej inwestycji. - Trasa Kaszubska to jedna z wiodących inwestycji na Pomorzu. Przy tak dużej realizacji nieuniknione są wycinki drzew, jednak już w czasie prowadzonych uzgodnień zgłaszaliśmy szereg wniosków dotyczących wykonania nowych nasadzeń zieleni - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Wspólnie z ogrodnikiem miejskim, staramy się zniwelować straty w przestrzeni miasta, a jednocześnie wykorzystać funkcje ochronną i ekologiczną zieleni – podkreśla Marek Łucyk. W projekcie przewidziano nowe nasadzenia drzew: 1200 szt - drzewa pojedyncze liściaste /24 odmiany/, 250 szt - drzewa pojedyncze iglaste, 12600 m2 krzewów – w tym: -krzewy liściaste – 8712 szt, w tym 5670 szt. na skarpie, -krzewy iglaste – 3097 szt., w tym 1653 szt. na skarpie, -pnącza – 20 szt Głóg, śliwa i krzewy //fot. Wydział Ogrodnika Miasta - Jesienią ubiegłego roku projekt nowych nasadzeń, został ostatecznie uzgodniony z GDDKiA. GDDKiA była otwarta na nasze sugestie i przyjęła proponowane rozwiązania w takim kształcie, aby były spójne z zielenią projektowaną na terenie miasta. Dotyczy to zwłaszcza najbardziej reprezentacyjnej przestrzeni z całego zakresu inwestycji, jaką jest węzeł drogowy Wielki Kack - mówi Tadeusz Schenk, naczelnik Wydziału Ogrodnika Miasta. - W efekcie końcowym nowe nasadzenia zostaną wykonane w formie swobodnie rozmieszczonych drzew i krzewów gatunków rodzimych, występujących obecnie na tym terenie. Podobne w zakresie naturalnej geometrii rozwiązania możemy zobaczyć w pasie międzyjezdniowym przy wyjeździe z obwodnicy w Chylonii – dodaje Tadeusz Schenk. W miejscach styku trasy pojawią się tzw. strefy ekotonowe, pełniące funkcje ochronne, głównie przed emisją pyłów, gazów i spalin. W tym miejscu nasadzone zostaną odporne na trudne warunki drogowe gatunki krzewów. Będzie to ponad 6500 tysiąca głogów, dereni i śliw. Na obszarze planowanych nasadzeń szata roślinna spełni funkcje krajobrazową, ochrony przed hałasem, zanieczyszczeniem powietrza i wiatrem. Opublikowano: 13.03.2020 11:16 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 13.03.2020 12:06 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska