Park Centralny ukończony. Ulice Starowiejska i Abrahama na nowo. Węzeł Karwiny i rozbudowa ul. Nowowiczlińskiej za nami. Do tego zrewitalizowane Oksywie i nowoczesne obiekty sportowe na Obłużu i Oksywiu. To tylko część inwestycji, które zostały zrealizowane w 2023 roku. – W 2023 roku zakończyliśmy kompleksowe inwestycje drogowe, istotne dla wszystkich mieszkańców. Ponadto powstały nowoczesne obiekty sportowe w wielu dzielnicach Gdyni, ulica Starowiejska i fragment Abrahama zyskały nowe oblicze, a Park Centralny, z którego już w pełnej okazałości mogą korzystać gdynianie i gdynianki, stał się wizytówką naszego miasta, chętnie odwiedzaną o każdej porze roku – podsumowuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. Park Centralny – 3 etap Park Centralny z lotu ptaka // fot. T.KamińskiPark Centralny to zupełnie nowe, kompleksowe zagospodarowanie zielenią terenu w samym centrum Gdyni. Trzeci etap inwestycji zajmuje obszar od pawilonu w pobliżu skateparku (drugi etap parku) aż do skrzyżowania alei Marsz. Piłsudskiego z ulicą Świętojańską.Jest w nim mnóstwo zieleni i kompozycje roślinne, którym towarzyszyć nowa infrastruktura. Głównym założeniem było zaproponowanie rekreacji i wypoczynku dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od wieku czy sprawności ruchowej. Mieszkańcy spędzają tutaj czas na wiele różnych sposobów: odpoczywając, bawiąc się, trenując czy na pikniku pod chmurką. Pod spodem, na nowoczesnym parkingu znajduje się miejsce na 270 samochodów Węzeł Karwiny Cała inwestycja objęła przebudowę skrzyżowań wraz z udogodnieniami dla rowerzystów i pieszych. W sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny powstanie jednopoziomowy parking typu Park&Ride, na którym znajdzie się miejsce dla 140 samochodów i motocykli (w tym 20 osób poruszającym się na wózkach inwalidzkich). Bike&Ride pomieści zaś co najmniej 50 rowerów, a 600 m dróg dla jednośladów pozwoli swobodnie dotrzeć do i z węzła. Strefa Kiss&Ride umożliwi krótki postój trzem pojazdom. Nowoczesna infrastruktura dla autobusów i trolejbusów, do której prowadzi blisko 3 km buspasów, zapewni sprawne skomunikowanie środków transportu zbiorowego. W ramach inwestycji zadbano też o energooszczędne oświetlenie i zieleń: 35 800 metrów kwadratowych trawników, nasadzonych zostanie 140 nowych drzew oraz krzewów i kwiatów. Koszt inwestycji to 98 982 658,80 zł brutto. Rozbudowa ulicy Nowowiczlińskiej Inwestycja realizowana była na obszarze od południowego odcinka ulicy Rdestowej do Obwodnica Trójmiasta oraz fragmencie od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej, gdzie przebudowa była całościowa. W ramach zadania powstał buspas, który połączy się z odcinkami realizowanymi w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Przebudowany został także fragmentu ul. Rdestowej w rejonie skrzyżowania z ul. Nowowiczlińską, gdzie zrealizowany został dodatkowy pas służący do skrętu w prawo w ul. Nowowiczlińską, co przełoży się na większą przepustowość kluczowego skrzyżowania. W nowej przestrzeni widać już ciągi piesze i rowerowe, które połączyły centrum Dąbrowy z rejonem ul. Chwaszczyńskiej. Duże zmiany możemy zaobserwować również w rejonie pętli autobusowej – obecnie pojazdy uzyskały przystanek w ciągu wykonywanego buspasa. Przebudowa ulic Starowiejskiej i fragmentu Abrahama - uspokojenie i ograniczenie ruchu samochodowego kolaż ze przbudowanej ulicy Starowiejskiej i Abrahama// gdynia.pl, K.ZłochPrzypomnijmy, że o zmiany w tej części gdyńskiego Śródmieścia wcześniej apelowali sami mieszkańcy. Zupełnie nowe chodniki, skrzyżowania i przejścia zrównane poziomem z jezdnią, łącznie 14 charakterystycznych parkletów i ogródków gastronomicznych, mała architektura. Na miejscu, poza podniesieniem jezdni z zabytkowym brukiem pamiętającym początki miasta do wysokości chodników pojawiły się też m.in. nowe drzewa, krzewy, kwiatowe donice zabezpieczające przestrzeń przed nielegalnym parkowaniem. Jednym z najbardziej charakterystycznych i kontrastowych elementów „nowej” Starowiejskiej stała się mała architektura, która razem z lampami ulicznymi ma kolor Rotbraun - barwę nawiązującą do historycznej zabudowy z czerwonej cegły. Rewitalizacja Oksywia Oksywie to największy z obszarów gdyńskiej rewitalizacji. W ramach przebudowy została wymieniona nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka – Bosmańska – Dickmana – Kępa Oksywska. Przystanek „Oksywie Górne” w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej ma już zatokę, natomiast ten w kierunku ulicy Arciszewskich jest bezzatokowy. Wyprzedzanie między przystankami jest niemożliwe, ponieważ są tam azyle oraz zabruk. Między przystankami są też dwa nowe przejścia dla pieszych. Z kolei na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstało rondo. W jego centralnym punkcie stanęła już zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostało rosnące drzewo, oraz zasadzone nowe rośliny. Nowe obiekty sportowe przy Szkole Podstawowej nr 33 na Oksywiu i Szkole podstawowej nr 44 na Obłużu Uczniowie i mieszkańcy północnych dzielnicy Gdyni w 2023 zyskali nowe obiekty sportowe. Do dyspozycji gdynian przy Szkole Podstawowej nr 33, powstały dwa boiska zewnętrzne oraz rozbieg i skocznia do skoków w dal,mała architektura, a na publiczność czekają trybuny. Natomiast Szkoła Podstawowa nr 44 im. Obrońców Wybrzeża zyskała nowy kompleks sportowy, posiada teraz trzy boiska – do piłki nożnej, wielofunkcyjne i do siatkówki plażowej. W ramach inwestycji zbudowana została również 100 metrowa bieżna lekkoatletyczna o nawierzchni poliuretanowej oraz zeskocznia do skoków w dal z łapaczem piasku. Opublikowano: 10.01.2024 11:03 Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 10.01.2024 13:42 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl