Filmy dokumentalne, trzy konkursy, spotkania z twórcami, ekspertami, warsztaty i wystawa – święto kina dokumentalnego już po raz 10. zagości w Gdyńskim Centrum Filmowym. Blisko 80 tytułów, ponad 30 wydarzeń, 60 gości i gościń. Przyjrzymy się naukom politycznym, fotografii, redakcjom śledczym, amerykańskim kontrastom oraz kobietom, które zmieniają świat. Będzie też o magii kina i sile polskiego filmu dokumentalnego. Sprzedaż biletów i zapisy na wydarzenia ruszają od dziś, 24 kwietnia. Jak co roku, MDAG to nie tylko najlepsze filmy dokumentalne z całego świata, pokazywane i nagradzane na najważniejszych festiwalach, ale także spotkania, zarówno z twórczyniami i twórcami, jak i zaproszonymi specjalistkami i ekspertami. To będą niezapomniane chwile! Ukraińska reżyserka Alisa Kovalenko walczy na froncie i codziennie łączy się online, by rozmawiać ze swoim synem Théo – do Gdyni przyjadą oboje. Powróci nominowany do Oscara Christian Frei z niesamowitym popandemicznym filmem śledczym. Odwiedzą nas twórcy nagradzanego już na świecie filmu „Listy z Wilczej”. Niemal codziennie będziemy rozmawiać z gośćmi z Polski – od premiery z udziałem reżyserów i bohaterów filmu o legendarnym zespole Kury; przez spotkania z Jaśminą Wójcik, reżyserką „Króla Maciusia Pierwszego” i montażystą „Pociągów” (reż. Maciej Drygas), tegorocznego laureata najważniejszego festiwalu filmów dokumentalnych IDFA, Rafałem Listopadem; po opowieść Sebastiana Juszczyka o Jacku „Budyniu” Szymkiewiczu. Do festiwalu dołączają kolejni partnerzy z całego Trójmiasta. Dzięki nim będziemy mogli posłuchać rozmów z ekspertami i ekspertkami. Oczywiście festiwal trzyma rękę na pulsie, a więc poszukamy wspólnie odpowiedzi na ważne dziś pytania: o podstawowe zasoby na Ziemi, zagrożenia ze strony big techów, o Palestynę i Izrael, losy Pierwszych Narodów, o stany relacji rodzinnych, będziemy mówić o podstawowych prawach osób LGBT+, ale też dziedzictwie sowieckiej architektury czy produkcji wina. Warsztaty, poranna Akademia Dokumentalna dla młodzieży wreszcie ważne podsumowanie w galerii GCF-u: 10 lat MDAG Gdynia na zdjęciach Anny Rezulak. To będzie niezapomniana, jubileuszowa edycja – mówi Przemek Rydzewski, koordynator gdyńskiej edycji Millennium Docs Against Gravity. Kto zdobędzie Nagrodę Prezydenta Gdyni? W tym roku o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczy 12 filmów. Najlepszy film z nominowanych do Konkursu Głównego o Nagrodę Banku Millennium otrzyma nagrodę w wysokości 15 000 zł.W tym roku o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni powalczą filmy: „2000 metrów do Andrijiwki” („2000 metres to Andriivka”), reż. Mstyslav Chernov Film, który rzuca nas w sam środek wojny. Za pomocą kamer zamontowanych na hełmach żołnierzy stajemy się jej częścią. Wspólnie przemierzamy kolejne kręgi piekła, uświadamiając sobie zarazem, jak istotne powinno być dla nas wszystkich zwycięstwo Ukrainy. Formalnie balansując na granicy dramatu wojennego i gry komputerowej, film nie oddala nas od rzeczywistości, a raczej pokazuje jej przerażający surrealizm. Tworzy tym samym niespotykane w kinie dokumentalnym doświadczenie. Reżyserem filmu jest laureat Oscara® za „20 dni w Mariupolu” – Mstyslav Chernov. „Apokalipsa w Tropikach” („Apocalypse in the Tropics”), reż. Petra Costa Trzymająca w napięciu opowieść o współczesnej Brazylii i mariażu religii oraz polityki. Petra Costa (nominowana do Oscara® za „Na krawędzi demokracji”) otrzymuje bezprecedensowy akces do ewangelickiego pastora Malafaia, który namaścił Bolsonaro. W kontrze do jeźdźców apokalipsy pod postacią kościoła i polityków stoi modernistyczny budynek kongresu, niespełniona obietnica demokracji zaprojektowana przez Oscara Niemeyera. Film dla fanów dokumentalnych thrillerów politycznych. „A w niej pragnienie” („A Want in Her”), reż. Myrid Carten Niezwykle dojrzały i wielowarstwowy debiut Myrid Carten. Historia uzależnionej od alkoholu matki i córki, która by zbliżyć się do niej, chwyta za kamerę. Jak dużo jesteśmy w stanie oddać, próbując ratować osobę, którą kochamy? Co zostaje później z nas samych? Powaga filmu przeplatana jest czarnym irlandzkim humorem. Carten wypracowała też bardzo ciekawą formę wizualną dla swojego filmu. „Baby doe”, reż. Jessica Earnshaw Jessica Earnshaw powraca na MDAG ze swoim drugim filmem (pierwszy „Jacinta” również pokazywany był w Konkursie Głównym na MDAG). Pewnego dnia do drzwi Gail Ritchey puka policja – zostaje oskarżona o zostawienie przed trzydziestoma laty w lesie noworodka. Rozpoczyna się proces, a Gail grozi dożywocie. Film, który z jednej strony będzie wzbudzał dyskusje, a z drugiej epatuje niesamowicie ludzkim podejściem, staje się powoli znakiem firmowym Earnshaw. Na MDAG film będzie miał swoją premierę międzynarodową. „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle” („Come See Me in the Good Light”), reż. Ryan White Jeden z najpiękniejszych filmów o miłości ostatnich lat. Dwie poetki, trzy psy, jeden rak, tysiące wierszy, jedna zepsuta skrzynka na listy i jedno niepohamowane uczucie. Andrea Gibson i Megan Falley uczą nas tego, co w życiu najważniejsze. Codzienność opisana słowami poezji Andrei nabiera nowego znaczenia. Nagroda publiczności na Sundance, a na MDAG premiera europejska filmu. Nie można go przegapić – poleją się łzy, ale i pojawi się uśmiech. „Coexistence, my ass!”, reż. Amber Fares Czy można się śmiać w obliczu tego, co się dzieje na świecie? Czy humor może stać się narzędziem zmiany? Izraelska komiczka Noam Shuster-Eliassi poprzez swoją pracę, walkę na rzecz praw człowieka i praw mieszkanek i mieszkańców Palestyny stara się odpowiedzieć na te pytania. „Moja skradziona planeta” („My Stolen Planet”), reż. Farahnaz Sharifi Historia niesamowitej bohaterki, a zarazem reżyserki filmu, Farahnaz Sharifi. Niezwykle umiejętne połączyła wątki walki o prawa kobiet w Iranie z walką o swoje prawa, pośród rodziny i otaczającej społeczności. Teraźniejszość przeplata się z przeszłością. Walcząc o lepsze jutro, Sharifi równocześnie zbiera cudze historie i zachowuje je od zapomnienia, poprzez kupowaniae i kolekcjonowanie taśm filmowych 8mm. Mimo tego, że ktoś może nam ukraść naszą planetę, to zawsze znajdziemy domy, w których wraz z bliskimi będziemy mogli się spotkać, wspierać, śmiać i tańczyć – może tym samym tworząc zalążek rewolucji. „Nagłe przebłyski głębi istnienia” („A Sudden Glimpse To Deeper Things”), reż. Mark Cousins Spotkanie na szczycie. Jeden z najbardziej znanych współczesnych dokumentalistów Mark Cousins opowiada historię szkockiej malarki Wilhelminy Barns-Graham. Piękny i poetycki film o tym, jak patrzeć na sztukę, jak ją analizować, ale też jak zrozumieć emocje, które może w nas wzbudzić. Dodatkowo w rolę malarki, czytając jej pamiętniki, wciela się Tilda Swinton. A na deser – Mark Cousins przyjeżdża na MDAG, zaprezentujemy jego retrospektywę, a także weźmiemy udziału w anty-masterclassie z reżyserem. „Pan Nikt kontra Putin” („Mr. Nobody Against Putin”), reż. David Borenstein, Pavel Talankin Tytułowy pan Nikt to nauczyciel z małego miasteczka w Rosji a zarazem współreżyser filmu. Dzięki temu, że w szkole przyjął rolę kronikarza z kamerą, miał możliwość udokumentować, co się wydarzyło po agresji na Ukrainę. Film jest unikalnym wglądem w to, jak dyktatura Putina stara się kształtować obywatelki i obywateli. Propaganda w teatralnych kadrach sięga poziomu absurdu. W tej sytuacji główny bohater musi dokonać wyboru – powiedzieć na głos, co o tym wszystkim myśli i uciekać, czy zostać i kręcić. „Pociągi” („Trains”), reż. Maciej Drygas Najnowszy film Macieja Drygasa to niezwykły poemat filmowy, w którym historia pociągów staje się metaforą naszej cywilizacji. Początek XX wieku, potęga maszyn, społeczności budowane niegdyś wzdłuż rzek teraz osiedlają się wzdłuż torów. Pociągi zwiastują rozwój i postęp technologiczny, bez potrzeb jego kwestionowania, ale niosą też ze sobą wojnę i śmierć. Niesamowity dobór materiałów archiwalnych i fenomenalny montaż. Nagroda główna na największym festiwalu filmów dokumentalnych na świecie – IDFA w Amsterdamie. „Tylko na Ziemi” („Only on Earth”), reż. Robin Petré Jeden z najbardziej spektakularnych wizualnie filmów tej edycji. Dzikie konie, biegnąc w stadzie, wzbijają w powietrze tumany kurzu, które na pierwszy rzut oka niewiele różnią się od dymu w czasie pożaru. „Tylko na Ziemi” to nie tylko film o tym, co powinniśmy ratować, to przede wszystkim film o relacji człowieka z naturą oraz o nas samych. Każdy z kunsztownie skomponowanych kadrów opowiada własną historię, stanowiąc zarazem spójną część filmowego dzieła. Z jednej strony widzimy młodego chłopca i jego bliską oraz czułą relację z jednym z koni, a z drugiej słyszymy historie o zwierzętach, które wolałyby wejść w ogień płonącego lasu, niż zbliżyć się do ludzi. „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano Pierwsze narody na froncie walki o naszą planetę. Lud Wet’suwet’en nie zamierza oddać swojej ziemi – ani wielkim korporacjom, ani współpracującemu z nimi rządowi Kanady. Z jednej strony „Yintah” jest fascynującym filmowym podręcznikiem protestu, a z drugiej poprzez pięknie sfilmowaną naturę, pokazuje, jak wysoka jest stawka.W Gdyni przyznawane są także nagrody lokalnych partnerów festiwalu. Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku wręczy nagrodę Etnomatograf dla najlepszego filmu o tematyce etnograficznej i antropologicznej, a Europejskie Centrum Solidarności wybierze laureata All About Freedom Festival za najlepszy film przyczyniający się do szerokiego zrozumienia wartości solidarności. Festiwalowe wydarzenia w Gdyńskim Centrum Filmowym Poznajmy szczegółowy harmonogram wydarzeń w Gdyńskim Centrum Filmowym: Piątek, 9 maja o godz. 19:00 | sala Warszawa | otwarcie festowalu | pokaz filmu „Pan Nikt kontra Putin”, reż. David Borenstein oraz otwarcie wystawy fotograficznej „Anna Rezulak × 10 lat MDAG Gdynia” Pasza jest nauczycielem w małym miasteczku na Uralu. Pracuje w tej samej szkole, do której sam uczęszczał. Ceni sobie ciekawość i entuzjazm swoich uczniów, których często filmuje jako szkolny kronikarz. Jego gabinet jest bezpieczną przystanią dla punków i innych buntowników. Jednak wszystko zmienia się, gdy po agresji na Ukrainę Putin rozpoczyna militaryzację szkół w Rosji. Pasza kontynuuje kronikarską pracę, filmując narzucony uczniom dryl wojskowy, deklaracje lojalności nauczycieli, strach i niepewność całego miasteczka. Sobota, 10 maja o godz. 14:00 | Gdyńskie Centrum Filmowe | warsztaty fotograficzne „Portret jako spotkanie” po filmie „Pamięć fotograficzna” reż. Rachel Elizabeth Seed Warsztat fotograficzny, podczas którego uczestnicy poznają sposoby fotografowania człowieka. Poruszymy takie zagadnienia, jak budowanie emocjonalnego portretu poprzez spotkanie i dialog, światło a także język obrazu, relacje formy i treść. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie aparatu oraz podstawowych umiejętności posługiwania się nim.W filmie, który jest inspiracją dla warsztatów, reżyserka i fotografka Rachel Elizabeth Seed odkrywa, że matka nagrała w latach 70. ubiegłego wieku ponad 50 godzin wywiadów z największymi fotografami ostatniego stulecia. Co zrobić z taką spuścizną?Warsztaty dla osób posiadających bilet na film „Pamięć fotograficzna”. Zapisy (do 10 osób uczestniczących) pod adresem: a.dzik@festiwalgdynia.pl.Prowadzący: Sławomir Pultyn – operator filmowy, fotograf, reżyser, wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Sobota, 10 maja o godz. 14:00 | sala Goplana | spotkanie „Natura człowieka” po filmie „Ellis Park” reż. Jus-tine Kurzel Globalne problemy ekologiczne stają się jednym z największych wyzwań współczesnego świata. W imię krótkoterminowych korzyści wynikających z eksploatacji zasobów naturalnych, często przenosimy odpowiedzialność za ich ochronę na przyszłe pokolenia. Niestety, to one będą musiały zmierzyć się z konsekwencjami naszych działań – zarówno ekologicznymi, jak i ekonomicznymi. W tym kontekście kluczowym zagadnieniem staje się ochrona bioróżnorodności oraz przeciwdziałanie nadmiernej eksploatacji gatunków.Film „Ellis Park” porusza temat wpływu działalności człowieka na przyrodę, stawiając pytania o etyczne i ekologiczne konsekwencje naszej ingerencji w naturalne ekosystemy. Po seansie zaprasza-my na spotkanie poświęcone jednej z głównych przyczyn zanikania różnorodności biologicznej na Ziemi – nadmiernej eksploatacji gatunków przez człowieka.Gość: Andrzej Świstowski – starszy ekspert Służby Celno-Skarbowej, koordynator ds. ograniczeń pozataryfowych, ochrony środowiska, dóbr kultury oraz CITES. Jego doświadczenie pozwoli przybliżyć mechanizmy walki z nielegalnym handlem zagrożonymi gatunkami oraz rolę służb w ochronie przyrody. Sobota, 10 maja o godz. 17:00 | sala Warszawa | debata „Wojna poza zasięgiem wzroku. Chiny, Rosja ZEA i Wall Street tym razem w walce o żywność i wodę” po filmie „Grabież”, reż. Gabriela Cowperthwaite Po cichu – i pozornie poza zasięgiem wzroku – rządy, prywatni inwestorzy oraz najemnicy pracują nad przejęciem zasobów żywności i wody kosztem całych populacji. Zmiany klimatyczne odwracają układ sił tej globalnej wojny. Chiny, Rosja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wall Street to tylko niektórzy z graczy strategicznych w tym szokującym, zmieniającym się krajobrazie geopolitycznym. Grupy te stają się nowym OPEC, gdzie przyszłymi światowymi potęgami będą ci, którzy kontrolują nie ropę, ale żywność, w ten sposób panując nad światem. Wszystko to wpływa na zasoby planety, dzieje się tu i teraz, nie jest jedynie wizją przyszłości. Globalne ceny żywności osiągnęły najwyższy poziom w historii, grożąc chaosem i przemocą. Film „Grabież”, przypominający najlepsze filmowe thrillery, podejmuje niezwykle ważny temat skrytej rywalizacji o panowanie nad najważniejszymi zasobami naszej planety: ziemią uprawną i wodą. Na problem można spojrzeć z wielu stron: z perspektywy stosunków międzynarodowych, ale i społecznej odpowiedzialności biznesu, a także ze strony psychologii międzykulturowej. Czy to bój przegrany? Jakich narzędzi najwięksi gracze używają do prowadzenia wojny? Jak daleko są w stanie posunąć się w tej rywalizacji? Jak zmiany klimatu wpływają na układ sił?Goście: Artur Roland Kozłowski – prorektor Uniwersytetu WSB Merito Gdańsk i Gdynia ds. nauki i współpracy z zagranicą, Tomasz Smorgowicz – ekspert Uniwersytetu WSB Merito Gdynia ds. ESG w obszarze strategii, raportowania oraz tworzenia zrównoważonych modeli zarządzania i Magdalena Bartoszak – psycholog, wykładowczyni na wydziale Społeczno-Humanistycznym Uniwersytetu WSB Merito Gdańsk. Szczególnie interesują ją zagadnienia perspektywy psychologicznej w dobie globalizacji i poszczególnych krajów oraz psychologia międzykulturowa. Sobota, 10 maja o godz. 20:30 | sala Warszawa | spotkanie z reżyserami Konradem Kulczyńskim, Jakubem Knerą oraz Tymonem Tymańskim i Piotrem Pawlakiem, bohaterami filmu „Najgłupsza płyta świata” Historia powstania jednego z najbardziej intrygujących i przełomowych albumów polskiej muzyki alternatywnej – „P.O.L.O.V.I.R.U.S.” zespołu Kury. Wydany w 1998 roku i stworzony przez muzyków, skupionych wokół Tymona Tymańskiego, był satyrycznym podsumowaniem polskich lat 90. XX wieku i do dziś pozostaje jednym z najważniejszych albumów w historii polskiej muzyki niezależnej. Film zanurza widzów w burzliwej rzeczywistości transformacji ustrojowej, ukazując zarówno społeczno-polityczne tło tamtych czasów, jak i ekscentryczny świat artystycznej bohemy Trójmiasta. Niedziela, 11 maja o godz. 14:00 | sala Warszawa | spotkanie „Tubylczość – atut czy przekleństwo? O dramatach współczesnych Pierwszych Narodów” po filmie „Yintah” reż. Jennifer Wickham, Brenda Michel, Michael Toledano „Yintah” to film dokumentujący walkę niewielkiego ludu Wet’suwet’en znad rzeki Bulkley w pn.-zach. Kolumbii Brytyjskiej przeciw budowie na ich terytorium rurociągu CGL (Coastal GasLink), przecinającego Góry Skaliste i ziemie należące do Pierwszych Narodów, którego celem jest dostarczanie ropy do Azji. Film jest czymś więcej niż relacją z blokad, manifestacji i rozpraw sądowych. Pozwala zastanowić się nad tym, czym jest tubylczość (atutem czy przekleństwem?) i tubylczy tytuł do ziemi? Czy grupy Pierwszych Narodów (First Nations) w ogóle są samorządne? Jaka jest rola tradycji w budowaniu tożsamości współczesnych rdzennych Amerykanów w Kanadzie? Film stawia pytanie o solidarność między Pierwszymi Narodami – kto ma prawo być strażnikiem tubylczej ziemi: wybieralne władze, ustanowione zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez Kanadę czy wodzowie dziedziczni? Wreszcie – kim są Wet’suwet’en? Na ile obrazki ukazujące „archaizowanie” ich kultury (wyciąganie truchła lisa z klatki, picie krwi ubitego łosia) są reprezentatywne dla całej grupy?O dramatach współczesnych Pierwszych Narodów, biorąc za punkt wyjścia „Yintah”, porozmawiamy z dr. Bartoszem Hlebowiczem, indianistą, etnologiem i dziennikarzem, który prowadził badania wśród współczesnych potomków Irokezów i Delawarów.Gość: Bartosz Hlebowicz – etnolog i dziennikarz. Jego badania terenowe wśród grup rdzennych Wschodniego Wybrzeża USA, a także Oklahomy, Ontario i Wisconsin zaowocowały doktoratem na Wydziale Historii UJ i książką „Odnaleźć nasze prawdziwe ścieżki”. Nanticoke Lenni-Lenapowie i Oneidowie ze Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. W latch 2000-2010 współpracował z kwartalnikiem indianistycznym „Tawacin”. Od 2017 roku pracuje jako korespondent „Gazety Wyborczej” z Włoch, ale nie porzuca tematyki Pierwszych Narodów, publikując teksty w pismach popularnych, kulturalnych i specjalistycznych, a także tłumacząc (np. słynną „Ligę Irokezów” Lewisa H. Morgana czy ostatnio „Pipestone. Życie w szkole z internatem dla Indian” Adama Fortunate Eagle'a) i redagując książki o rdzennych Amerykanach. Niedziela, 11 maja o godz. 13:45 | Sala Goplana | spotkanie „Całe to wino” po filmie „Rok w winnicy”, reż. Leò Boudet Film pokazuje rok pracy w winnicy nad Renem, gdzie uprawia się szczepy Condrieu i Côte-Rôtie. Ryzyko związane z nieprzewidywalnością pogody, która może zniszczyć zbiory, to tylko jeden z aspektów całorocznej pracy. Jej ukoronowaniem są jesienne zbiory winogron. Piękno wzgórza nad rzeką, gdzie znajduje się winnica, o każdej porze roku jest porażające. Idzie w parze z rodzinną atmosferą, która towarzyszy właścicielom i pracownikom. Z Maćkiem porozmawiamy o tym, jak dobrze wybrać wino na co dzień, kiedy stajemy przed wypełnionymi po sufit półkami pełnymi butelek pochodzących z całego świata. Dlaczego cena wina waha się od kilkunastu do kilku tysięcy złotych? Czy Polska ma szanse stać się uznanym producentem wina?Gość: Maciek Kamiński – założyciel i właściciel gdyńskiej restauracji TAPAS Barcelona. Z wykształcenia filozof, który od ponad 10 lat szuka ideałów w hiszpańskiej kuchni i winie. Człowiek, dla które-go pasja i praca są tym samym. Jego restauracja, jako jedna z niewielu w Polsce, została odznaczona certyfikatem Restaurants from Spain. To międzynarodowy znak jakości, wyróżniający lokale, które oferują swoim gościom autentycznie hiszpańskie produkty oraz prawdziwą kuchnię wysokiej jakości. Certyfikat Restaurants from Spain przyznawany jest przez komitet certyfikacyjny w Madrycie. Niedziela, 11 maja o godz. 17:00 | Gdyńskie Centrum Filmowe | warsztaty „Wszystkie kolory wina” z Maćkiem Kamińskim po filmie „Rok w winnicy”, reż. Leò Boudet Wszystkie kolory wina to warsztat przeznaczony zarówno dla tych, którzy piją wino, jak i tych, którzy chcą je dopiero poznawać. Rozpoczniemy go białym winem, by następnie przejść do wspaniałego, a często pomijanego, wina różowego. Po nim doświadczymy mniej popularnego wina pomarańczowego oraz poznamy sposób jego powstawania. Na koniec skosztujemy solidnej czerwieni o pięknym i głębokim kolorze. Porozmawiamy też o możliwych dopasowaniach kulinarnych, o tym jak łączyć wina z jedzeniem. Degustowane wina z pewnością pokażą nam swoją różnorodność, a czasem zaskoczą, bo przecież w winie chodzi o to, by je odkrywać!Warsztaty dla osób posiadających bilet na film „Rok w winnicy” w specjalnej cenie 50 zł. Zapisy (do 16 osób uczestniczących) pod adresem: a.dzik@festiwalgdynia.pl. Niedziela, 11 maja o godz. 17:00 | sala Warszawa | spotkanie „Między wojną, a stand-upem” po pokazie filmu „Coexistence, my ass”, reż. Amber Fares Punktem wyjścia do rozmowy jest historia Noam Shuster Eliassi, która dorastała w „Oazie Pokoju” – jedynej w Izraelu osadzie zamieszkałej wspólnie przez Żydów i Palestyńczyków. Mimo żydowskiego pochodzenia, biegle mówi po arabsku i ma bliską przyjaciółkę Palestynkę – Ranin. Różnorodność kultur i perspektyw sprawia, że Eliassi dobrze rozumie stosunki izraelsko-palestyńskie i dostrzega, jak bardzo pochodzenie etniczne i religia kształtują różne doświadczenia życiowe nawet w jednej społeczności. Noam wykorzystuje humor jako narzędzie walki z nienawiścią i nietolerancją. Jako stand-uperka potrafi ironicznie komentować konflikt izraelsko-palestyński, jednocześnie angażując się w działania na rzecz pokoju.Czy jednak dialog i współistnienie są jeszcze możliwe? Czy humor może realnie pomóc w przełamywaniu podziałów, czy jest tylko formą ucieczki? Czy pokój to wciąż realna wizja, czy jedynie utopia w kontekście ostatnich dramatycznych wydarzeń na świecie i poczucia bezradności? Pytanie to wydaje się dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek.Gość: Karol Wilczyński – dziennikarz, publicysta i aktywista społeczny. Wykładowca w Jagiellońskim Centrum Studiów Migracyjnych na UJ. Specjalizuje się w tematyce migracji, islamofobii i mediów. Jako prezes Fundacji Pol wspiera współpracę organizacji pozarządowych, biznesu, polityków i instytucji publicznych z osobami migrującymi do Polski, dążąc do tworzenia rzetelnej i zrównoważonej polityki migracyjnej w Polsce i UE. Publikuje m.in. na swoim Instagramie @wilczynski.karol i tworzy autorski newsletter „Inna Perspektywa” poświęcony wydarzeniom na świecie. Poniedziałek, 12 maja o godz. 11:00 | sala Warszawa | Akademia Dokumentalna. Spotkanie z edukatorką i trenerką Agnieszką Radzimską-Kowalik po filmie „Słowo daję”, reż. Jennifer Tiexiera, Guy Mossman | rekomendacja wiekowa: od 12 lat Film podąża za pięciorgiem nastolatków, którzy rywalizują w prestiżowych zawodach sztuki oratorskiej organizowanych przez National Speech & Debate Association w Stanach Zjednoczonych. Mają od 16 do 17 lat. Przygotowują z pasją gorące przemówienia, które pozwalają zaapelować do sumień słuchających osób i pomóc stworzyć lepszy świat dla nas wszystkich.Noor, która mieszka w Teksasie, w swoim wystąpieniu oręduje za poszanowaniem godności osób z niepełnosprawnością. Jej brat ma zespół Lennoxa-Gastauta (LGS), nie może mówić i ma trudności z poruszaniem się. Tematem wystąpienia Mfazy jest sposób przedstawiania muzułmanów we współczesnych mediach. Dla Noah praca nad przemówieniem jest sposobem na poradzenie sobie z rodzinną tragedią. Sam pochodzi z Teksasu. W swoim wystąpieniu dzieli się doświadczeniem życia osoby nieheteronormatywnej w małej społeczności. Amerykanka Esther, której rodzice pochodzą z Nigerii, ma bronić zdobytego w zeszłym roku tytułu najlepszej mówczyni. Zawody oratorskie to w końcu wielkie emocje związane z nadzieją na wygraną. Ale także często wiążą się z nauką radzenia sobie z porażką.Gościni: Agnieszka Radzimska-Kowalik – prezes Fundacji Mikroakademia, trenerka Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych, tutor, coach, doradca zawodowy. Absolwentka m.in.: Studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi Centrum Kształcenia Kadr Menedżerskich ARG, XVII Szkoły trenerów Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych, Studiów Podyplomowych Doradztwo zawodowe i coaching kariery Uniwersytetu Merito oraz Szkoły tutorów Collegium Wratislaviense. Prowadzi szkolenia dla pomorskich organizacji pozarządowych, seniorów oraz dla młodzieży warsztaty rozwijające kompetencje społeczne Poniedziałek, 12 maja o godz. 17:30 | sala Warszawa | spotkanie „Emancypacja, sprzeciw, odwaga” po filmie „Nagłe przebłyski głębi istnienia”, reż. Mark Cousins W spotkaniu organizowanym we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku głos zabiorą Małgorzata Jankowska i Roman Nieczyporowski – oboje związani z Zakładem Historii i Teorii Sztuki tej uczelni.Roman Nieczyporowski skupi się na powojennym środowisku artystów z St Ives, akcentując jego specyfikę oraz wyraziste osobowości twórcze tego kręgu. Małgorzata Jankowska poruszy natomiast temat roli i pozycji kobiet-artystek w powojennej Wielkiej Brytanii, ze szczególnym uwzględnieniem postaci Wilhelminy Barns-Graham. Jej emancypacyjna postawa, odwaga w przekształcaniu pejzażowego malarstwa oraz sprzeciw wobec klasyfikowania artystów według płci będą punktem wyjścia do refleksji nad szerszym kontekstem historycznym i społecznym.Goście: Roman Nieczyporowski – bada kulturowe aspekty sztuki współczesnej (w szczególności twórczości Arakiego, Beuysa, Hockneya, Hugo, Kiefera, Morimury, Rothko, Serano, etc.). Ostatnio pracuje nad problemem pamięci Holocaustu w sztuce. Kilkuletnie związki z uczelniami na Wyspach Brytyjskich i w Skandynawii zaowocowały badaniami poświęconymi sztuce i architekturze średniowiecznej Skandynawii. Małgorzata Jankowska – historyczka sztuki i kuratorka. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach: sztuki współczesnej w szeroko określonym kontekście kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem roli mediów organicznych, sztuki nowych mediów, w tym obecności w nich artystek oraz związków pomiędzy sztuką, nauką i technologią, nowych mediów w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych, a w ostatnich latach sztuki biologicznej (bio-art). Poniedziałek, 12 maja o godz. 20:00 | sala Warszawa | Spotkanie z reżyserką i bohaterem filmu po filmie „Mój drogi Théo”, reż. Alisa Kovalenko Poprzez intymne pamiętniki wideo i poetyckie listy wysyłane z frontu do pięcioletniego syna Théo, Alisa Kovalenko – reżyserka, która została żołnierką – uchwyciła niszczycielską rzeczywistość wojny, jednocześnie zastanawiając się nad dokonanym przez siebie wyborem służby w obronie ojczyzny. Jej kamera ujawnia zarówno chaos zniszczenia, jak i człowieczeństwo, które odnajduje wśród towarzyszy broni – ich przyjaźnie, wzajemne wsparcie i czułe więzi utrzymywane z odległymi rodzinami. Film, będący zarówno świadectwem miłości, jak i dokumentem wojennym, łączy osobistą historię Kovalenko z szerszą narracją tych, którzy walczą o to, aby przyszłe pokolenia mogły żyć w pokoju. Wtorek, 13 maja o godz. 11:00 | sala Warszawa | Akademia Dokumentalna. Spotkanie z pedagogiem Przemysławem Kacą po filmie „Sisterqueens” reż. Clara Stella Hüneke | rekomendacja wiekowa: od 12 lat Jamila, Rachel i Faseeha, które poznajemy w filmie mają od 9 do 12 lat. Mieszkają w Berlinie i stawiają pierwsze kroki w kulturze hip-hopowej. Przyglądamy się ich życiu rodzinnemu, nagraniom i występom na scenie. Krzywdzące wyobrażenia o dziewczynach, doświadczenie rasizmu i wykluczenia zamieniają na rymy. Film o sile przyjaźni i wspieraniu się w realizacji aspiracji. O tym, co to są stereotypy, jaką pełnią rolę w naszym życiu i jak świadomość ich funkcjonowania może pomóc w zrozumieniu w grupie rówieśniczej oraz w relacjach w dorosłym życiu opowiedzą zaproszeni goście.Gość: Przemysław Kaca – pedagog i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej w PCPR w Słupsku. Wiceprezes Fundacji Latorośl, a także edukator profilaktyczny. Realizator działań edukacyjno-profilaktycznych Hip-hop Druga Szansa oraz autor książek pt. „Sny z betonu” i „Hip-hop jako na-rzędzie resocjalizacji młodzieży”. Zdobywca Popkillera w 2023 roku w kategorii „DO WHAT MOVES YOU”. Pasjonat kultury hip-hop. wtorek, 13 maja o godz. 17:45 | sala Warszawa | spotkanie „Moja ukochana i ja” z pisarką Renatą Lis po filmie „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle”, reż. Ryan White Film to intymny portret dwóch poetek Andrei Gibson i Megan Falley utkany z miłości, strachu przed śmiercią i walki o godność. Z jednej strony lęki zapisane przez Andreę w wierszach, z drugiej opiekuńcze ramię Megan. Obie przebyły bardzo długą drogę, by się odnaleźć na tym świecie. Gdy u Andrei zostaje wykryty rak, muszą ruszyć w kolejną podróż przez życie, śmiertelność i przede wszystkim miłość.Nieoczekiwanie śmieszny i przeszywająco wzruszający „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle” to jeden z najbardziej wyjątkowych filmów o poezji i miłości, jakie będziecie mieli okazję zobaczyć. Bohaterką spotkania będzie Renata Lis pisarka i orędowniczką równości małżeńskiej, która dwa lata temu wzięła ślub ze swoją wieloletnią partnerką w Kopenhadze. Obecnie, podobnie jak dziesiątki innych par jednopłciowych, walczy o transkrypcję aktu ślubu w Polsce. Mimo zmiany władzy, urzędnicy cały czas odmawiają parom jednopłciowym uznania.Gość: Renata Lis – pisarka, autorka m.in. queerowej autobiografii „Moja ukochana i ja” nominowanej do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody im. Marcina Króla i Olśnień Onetu. Bohaterka filmu dokumentalnego Piotra Jaconia „Tego nie ma w umowie koalicyjnej” (razem z żoną Elżbietą Czerwińską). Felietonistka „Polityki”; publikuje też w „Książkach. Magazynie do Czytania” i „Dwutygodniku”. wtorek, 13 maja o godz. 18:00 | sala Goplana | spotkanie z reżyserką Jaśminą Wójcik po filmie „Król Maciuś Pierwszy” Świat sióstr Zoi i Lei jest zbudowany ze wspólnych zabaw, odkryć i rozmów oraz codziennych starć i kłótni. Początkowo bliźniaczo podobne do siebie dziewczynki łączy niesamowita więź i siostrzeństwo, ale z czasem starsza z nich zaczyna dorastać, oddalając się od młodszej. Film stawia pytanie, czy możemy jasno określić, kiedy kończy się dzieciństwo, a zaczyna dorosłość? Jaśmina Wójcik inspiruje się powieścią Janusza Korczaka. Ponad 100 lat od wydania nie traci ona na aktualności i wyjątkowo mocno rezonuje dziś z otaczającą nas rzeczywistością. wtorek, 13 maja o godz. 20:30 | sala Warszawa | spotkanie z reżyserem Christianem Freiem po filmie „Znaleźć winnego” Po latach badań nietoperzy w odległych od osad ludzkich jaskiniach, trójka naukowców znalazła się w centrum światowej polityki z bardzo poważnymi zarzutami. Ci, którzy ostrzegali przed możliwą światową pandemią i byli ignorowani, muszą teraz się bronić. Piękny wizualnie film o roli nauki w coraz mroczniejszych czasach, w których rozum przegrywa z propagandą i celami politycznymi. Ze spokojem i zakorzenieniem w faktach, film pokazuje lęki i mity pozbawione faktów, które działają jako paliwo polityczne i doprowadzają nasz świat na krawędź przepaści. środa, 14 maja o godz. 17:30 | sala Warszawa | „Filmoterapia. Spotkanie Jak ojciec z synem” po filmie „Portret zdezorientowanego ojca” reż. Gunnar Hall Jensen Reżyser filmu Gunnar Hall Jensen jako świeżo rozwiedziony pięćdziesięciolatek próbuje odnowić kontakt ze swoim jedynym synem Jonathanem, który zniknął z domu bez słowa. Gunnar, który sam dorastał bez ojca, przez lata filmował syna, rejestrując, jak zmienia się z dziecka w chłopca, a następnie w młodego mężczyznę. W miarę jak stawał się coraz bardziej wolny i uparty, dystans między nimi narastał. Kręcony przez ponad 20 lat film pokazuje historię ojca i syna, która przybiera nieoczekiwany obrót.Tymczasem według badań, co czwarte polskie dziecko jest na Facebooku, a niemal 40% korzysta z Instagrama. Dzieci budują społeczności i tworzą bliskie relacje w wirtualnych światach gier. Często uczą się, bawią a potem zarabiają pieniądze nie wychodząc z domu. Matki odzyskują sprawczość i niezależność i często same prowadzą domy. Jak w tej nowej rzeczywistości mogą odnaleźć się ojcowie i ich dzieci? Czy istnieją nowy wzór męskiej głowy rodziny? Po co nam dziś ogóle potrzebny ojciec?Gościni: Anna Hebenstreit-Maruszewska – psycholożka, seksuolożka, psychoterapeutka integracyjna z Certyfikatem Polskiej Federacji Psychoterapii oraz European Association for Psychotherapy. Prowadzi psychoterapię osób dorosłych i ofiar przemocy. Naukowo zajmuje się seksualnością człowieka, w tym trudnościami z ekspresją seksualności i z wychowaniem seksualnym w zachodnioeuropejskim kręgu kulturowym. W obszarze jej zainteresowań znajduje się także praca z osobami po traumach wczesnego okresu życia, jak też z osobami po trudnych przeżyciach, które pojawiają w życiu późniejszym np. śmierć czy choroba bliskiej osoby. środa, 14 maja o godz. 20:30 | sala Goplana | Spotkanie z reżyserką Matyldą Kawką i operatorem filmu Marcinem Kaproniem po filmie „My sunnyside” Prawdziwa miłość może cię zaskoczyć, gdy stracisz już nadzieję na jej znalezienie. Allie i Jo od pierwszego momentu wiedzieli, że będą razem. Jo, trans mężczyzna, jest jedną z czołowych postaci na arenie startupów Nowego Jorku, świetnym mówcą i aktywistą. Jego partnerka, Allie, trans kobieta, jest wykładowczynią biologii, uwielbianą przez studentów. Gdy mieli dwadzieścia lat, nie znali nawet słowa „transgender”, bo pochodzili z małych, religijnych społeczności. Dwie dekady później ich drogi krzyżują się. Tworzą razem rodzinę i rozpoczynają tranzycję. czwartek, 15 maja o godz. 11:00 | sala Warszawa | Akademia Dokumentalna. Wprowadzenie do filmu wygłosi członkini Fashion Revolution Polska Martyna Pękala przed filmem „Projektując marzenia” reż. Kosai Sekine | rekomendacja wiekowa: od 12 lat Przyszłość w świecie mody już nadeszła. Zwiastuje ją znany japoński projektant Yuima Nakazato, który stał się kluczową postacią ruchu etycznej produkcji w modzie. Jako jedyny obecnie aktywny projektant haute couture w Japonii i drugi japoński projektant zaproszony na paryski tydzień mody Haute Couture, stara się łączyć swoje wyjątkowe wizje artystyczne ze zrównoważoną pod względem ekologicznym technologią. W filmie poznajemy też mroczną stronę przemysłu odzieżowego. Wraz z Nakazato odwiedzamy ogromne, sprawiające wrażenie apokaliptycznych, wysypiska śmieci w Kenii, gdzie wielkie korporacje wysyłają tony niesprzedanych ubrań.Prelegentka: Martyna Pękala – pasjonatka slow fashion i członkini Fashion Revolution Polska. Od ponad 5 lat stawia na jakość w modzie i świadome decyzje zakupowe. Prowadzi prelekcje i warsztaty dot. slow fashion i upcyklingu ubrań. czwartek, 15 maja o godz. 19:00 | sala Warszawa | Gala wręczenia: Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni, Nagrody Etnomatograf oraz Nagrody All About Freedom Festival. Uroczystość połączona z pokazem filmu „One to one: John i Yoko”, reż. Kevin Macdonald Film zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971-1972 przez 18 miesięcy mieszkali w Nowym Jorku. Wykorzystano tu prywatne archiwa filmowe, zdjęciowe i muzyczne artystów oraz ich przyjaciół.Film łączy archiwa z nieznanymi wcześniej, nagranymi przez FBI, rozmowami telefonicznymi pary twórców, aby pokazać, w jaki sposób wykorzystywali status gwiazd i otoczyli się ekipą kolorowych nowicjuszy: od Allena Ginsberga po Jerry'ego Rubina. piątek, 16 maja o godz. 11:00 | sala Warszawa | Akademia Dokumentalna. Spotkanie z edukatorem Przemkiem Staroniem po filmie „Zhakować hejt” reż. Simon Klose |rekomendacja wiekowa: od 16 lat O uważność w świecie internetu apeluje Simon Klose w filmie „Zhakować hejt”, którego bohaterką jest uznana i wielokrotnie nagradzana szwedzka dziennikarka śledcza My Vingren. Prowadząc wnikliwe badania na temat ekstremizmu, grup nienawiści oraz białej supremacji dociera w bardzo niebezpieczne rejony. Dzięki funkcjonowaniu pod fałszywymi profilami w sieci, My Vingren obnaża charakter działań ruchów ekstremistycznych, wykorzystujących media społecznościowe do rekrutacji członków i radykalizacji społeczeństwa.Ambitne śledztwo ostatecznie prowadzi do amerykańskiej badaczki, pisarki i prawniczki Aniki Collier Navaroli – sygnalistki w platformie X i aktywisty Imrana Ahmeda pozwanego przez Elona Muska za ujawnienie wzrostu udokumentowanej mowy nienawiści na platformie X. Arnika i Imran wspólnie pracują nad sposobem, w jaki można pociągnąć firmy technologiczne do odpowiedzialności za promowanie mowy nienawiści oraz nawoływanie do przemocy.Gość: Przemek Staroń – psycholog, wykładowca, trener i edukator, autor książek „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak sobie radzić z życiem” i „Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie ze złem”. Nagrodzony przez KE twórca Zakonu Feniksa, tutor ponad 50 olimpijczyków z filozofii. Twórca #utrzy, wyróżniony w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”, nagrodzony LGBT+ Diamond 2019 Polish Business Award, Nauczyciel Roku 2018, finalista Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020, Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050. piątek, 16 maja o godz. 17:30 | sala Warszawa | spotkanie „Czy jesteśmy w stanie oprzeć się bigtechom?” po filmie „Zhakować hejt” reż. Simon Klose 37% internautów w Polsce przyznaje, że zdarzyło im się wyrazić krytyczną opinię w sieci. Ofiarami hejtu są najczęściej mniejszości seksualne, osoby z nadwagą i celebryci. Jednocześnie bigtechy zarabiają na hejcie, dlatego nie podejmują działań przeciw radykalizacji zachowań w internecie. Ofiarami tej sytuacji jesteśmy my wszyscy. Co możemy zrobić? Film śledzi działania My Vingren – uznanej i wielokrotnie nagradzanej szwedzkiej dziennikarki, nazywanej przez media „prawdziwą dziewczyną z tatuażem”. Prowadząc wnikliwe badania na temat ekstremizmu i grup szerzących nienawiść, dociera w bardzo niebezpieczne rejony. O polskim kontekście hejtu i innych mrocznych wymiarów internetu porozmawiamy wielokrotnie nagradzaną reportażystką i specjalistką tematyki bigtechów Sylwią Czubkowską.Gościni: Sylwia Czubkowska – wieloletnia dziennikarka ekonomiczna i technologiczna takich tytułów jak Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna i Przekrój. Prowadząca podcast „Techstorie” w radiu Tok FM, nagrodzony w 2024 roku nagrodą Grand Prix dla Podcastu Roku oraz nagrodą w kategorii Nauka, Edukacja, Technologia konkursu Podcast Roku im. Janusza Majki. Twórczyni magazynu „Spider’sWeb+” nominowanego w 2022 r. do nagrody Grand Press Digital. Czterokrotna laureatka nagród Prezesa Urzędu Patentowego za teksty na temat innowacji, nagrody im. prof. Romana Czerneckiego oraz nagrody Instytutu Reportażu „Temat: uchodźcy”. Autorka książek „Chińczycy trzymają nas mocno” oraz „BógTechy”. piątek, 16 maja o godz. 18:00 | sala Goplana | spotkanie z reżyserami Tomaszem Śliwińskim i Magdaleną Hueckel po filmie „Kompleta” Film stanowi intymny zapis trudnego okresu w życiu twórców. U głównej bohaterki w ósmym miesiącu ciąży zdiagnozowano agresywnego raka piersi. Dramatyczne wydarzenie zakłóciło radość związaną z narodzinami dziecka. Magdalena Hueckel i Tomasz Śliwiński znani są z nominowanego do Oscara® osobistego dokumentu „Nasza Klątwa”. W najnowszym filmie podejmują eksperymentalną próbę przetworzenia traumy poprzez sztukę, łącząc surowy zapis dokumentalny z elementami teledysku, fotografii i kolażu. piątek, 16 maja o godz. 20:00 | sala Warszawa | spotkanie z reżyserem Arjunem Talwarem, montażystką Bigną Tomschin i kompozytorem Aleksandrem Makowskim po filmie „Listy z wilczej” Ulica w centrum Warszawy. Arjun wyemigrował do Polski ponad dekadę temu z Indii i wciąż zmaga się z poczuciem wyobcowania. Aby pokonać bariery między sobą a pełnym niepokoju krajem, zaczyna filmować swoich sąsiadów, odkrywając mozaikę ukrytych historii, wspólnych tęsknot i fascynujących postaci: listonosza, który oprócz listów dostarcza również recepty na samotność, czy przybysza z Damaszku, starającego się odtworzyć z pamięci swoje rodzinne miasto.Z nieco ponad kilometrowej Wilczej wyłania się obraz współczesnej Europy, a Polska, często postrzegana jako nie-przyjazna i konserwatywna, w obiektywie reżysera zyskuje czuły i pełen humoru portret. sobota, 17 maja o godz. 14:00 | sala Goplana | spotkanie „Sukcesy i porażki polskiej animacji” z Pawłem Sitkiewiczem, bohaterem filmu „Zapaleńcy. historia polskiego filmu animowanego” reż. Marcin Giżycki, Jacek Knopp, Michał Mróz Partner: Gdyńska Szkoła Filmowa.100 lat polskiej animacji – od pierwszych eksperymentów, po cyfrową rewolucję. Jak wizjonerscy twórcy kształtowali światowe zjawisko, odzwierciedlając zmiany społeczne i na nowo definiując granice wyobraźni. Omówimy sukcesy i porażki polskiej animacji, wskażemy też miejsce animacji w pejzażu polskiego kina. Na czym polegała i polega jej specyfika na przestrzeni dekad? Czym jest istota filmu animowanego i co wpływa na jego niesłabnąca popularność?Gość: Paweł Sitkiewicz – historyk kina i eseista, popularyzator wiedzy filmoznawczej. Autor trzech książek i kilkudziesięciu artykułów na temat historii filmu animowanego. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. sobota, 17 maja o godz. 16:30 | Gdyńskie Centrum Filmowe | warsztaty „Robimy animacje” z Klaudią Dzierugo po filmie „Zapaleńcy. historia polskiego filmu animowanego” reż. Marcin Giżycki, Jacek Knopp, Michał Mróz Warsztaty to przede wszystkim okazja do kreatywnego poznania techniki animacji. Podczas zajęć każdy z uczestników spróbuje zrealizować swój własny film poklatkowy, wykorzystując proste materiały i metodę kolażu. To także zajęcia plastyczne – połączymy wyobraźnię z pracą manualną i myśleniem filmowym. Projekty powstaną przy pomocy tabletów z programem do animacji poklatkowych.Warsztaty dla osób posiadających bilet na film „Zapaleńcy. Historia polskiego filmu animowanego”. Zapisy (do 10 osób uczestniczących) pod adresem: a.dzik@festiwalgdynia.pl.Prowadząca: Klaudia Dzierugo – absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Wiedza o filmie i kulturze audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim. Od kilku lat związana z Fundacją Trefl i Gdyńskim Centrum Animacji, gdzie prowadzi warsztaty z animacji poklatkowej dla dzieci i młodzieży. Współpracuje też ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty przy projekcie Edukacja Młode Horyzonty. W jego ramach prowadzi edukację filmową w gdańskim Klubie Żak oraz CKiS w Tczewie. Od 2024 roku także edukatorka teatralna w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. sobota, 17 maja o godz. 19:00 | sala Goplana | Spotkanie z reżyserem Sebastianem Juszczykiem po filmie „Szkoda, że nareszcie” Film przedstawia postać Jacka „Budynia” Szymkiewicza – nietuzinkowego, utalentowanego artysty i osobowości scenicznej, znanego z wyjątkowych, poetyckich tekstów i pasji do muzyki. Postać Budynia ukazana jest bez kategoryzacji, specjalnych ubarwień i ustalonej tezy. Był twórcą niebanalnym, trudnym do uchwycenia, czułym i empatycznym, ale także nieoczekiwanie szalonym i kontrowersyjnym. To opowieść o relacjach międzyludzkich, zdrowiu psychicznym i uzależnieniach, a wszystko dzieje się na tle społecznego przełomu lat 90. ubiegłego wieku. sobota, 17 maja o godz. 22:00 | sala Goplana | Noc muzeów. Darmowy pokaz filmu „Całe to piękno i krew”, reż. Laura Poitras Aktywistka Nan Goldin i artystka Nan Goldin są ze sobą nierozerwalnie związane. Reżyserka Laura Poitras pokazuje życie i twórczość Goldin ze swojej perspektywy. Podąża także na organizowane przez swoją wyjątkową bohaterkę kreatywne protesty. Artystka opuściła dom w młodym wieku i dokonała przełomu jako fotografka dzięki „Balladzie o seksualnej zależności” – serii porywających, kolorowych, intymnych zdjęć przedstawiających gejowską subkulturę, ją samą, jej rodzinę i przyjaciół. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN (Pre-scription Addiction Intervention Now), która staje w obronie osób uzależnionych od środków prze-ciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów. niedziela, 18 maja o godz. 14:30 | Gdyńskie Centrum Filmowe | warsztaty z upcyklingu toreb po filmie „Projektując marzenia”, reż. Kosai Sekine Warsztaty z upcyklingu toreb to wyjątkowa okazja do kreatywnego przekształcenia klasycznych shopperek w unikalne, stylowe akcesoria. Każdy uczestnik otrzyma nową torbę bawełnianą, którą będzie mógł ozdobić za pomocą skrawków materiałów, haftów, koralików i innych dekoracji. Pod okiem instruktorki uczestnicy stworzą własne, niepowtarzalne projekty, które podkreślą ich styl i osobowość. Po warsztatach każdy uczestnik wyjdzie z własną, gotową do użytku torbą. Wydarzenie łączy ekologię, kreatywność i praktyczne podejście do zrównoważonego stylu życia, wpisując się w nowoczesne trendy odpowiedzialnej konsumpcji oraz ochrony środowiska. Warsztaty są otwarte dla wszystkich uczestników festiwalu, zarówno dorosłych, jak i młodzieży. Nie wymagają wcześniejszego doświadczenia – zapewniamy instruktaż oraz wszelkie niezbędne materiały.Film to opowieść o przyszłości mody, którą są ludzie tacy, jak Yuima Nakazato. Japoński projektant stał się kluczową postacią ruchu etycznej produkcji ubrań. Jako jedyny, obecnie aktywny projektant haute couture w Japonii i drugi projektant z tego kraju, został zaproszony na Paryski Tydzień Mody Haute Couture. Nakazato łączy swoje wyjątkowe wizje artystyczne ze zrównoważoną pod względem ekologicznym technologią. Kładzie nacisk na przyszłość, w której łączyć się będą ze sobą kreatywność oraz troska o środowisko i ludzi.Warsztaty dla osób posiadających bilet na film „Projektując marzenia”. Zapisy (do 10 osób uczestniczących) pod adresem: a.dzik@festiwalgdynia.pl Prowadząca: Martyna Pękala – pasjonatka slow fashion i członkini Fashion Revolution Polska. Od ponad 5 lat stawia na jakość w modzie i świadome decyzje zakupowe. Prowadzi prelekcje i warsztaty dot. slow fashion i upcyklingu ubrań. niedziela, 18 maja o godz. 15:00 | sala Goplana | spotkanie z reżyserką Kingą Michalską i operatorką filmu Hanną Linkowską po filmie „Pod powierzchnią” Film jest psychologiczną podróżą przez dzisiejszą Polskę, portretującą realia życia ludzi, których domy znajdują się w miejscach Holokaustu. Zabiera widzów na wyprawę przez krajobrazy, w których ślady przemocy są misternie wplecione w tkankę codzienności. Wykorzystując serię intymnych scen obserwacyjny, film bada cienie przeszłości. Bohaterowie filmu poruszają się po złożonym tere-nie pamięci, odpowiedzialności i traumy. Ukazuje echa brutalnej przeszłości, które rozbrzmiewają nadal w dystopijnej teraźniejszości. niedziela, 18 maja o godz. 16:30 | sala Warszawa | Cykl „Miastoprojekcje. Spotkanie Jak się ma polski socrealizm?” po filmie „Architektura cssr 58-89”, reż. Jan Zajicek Partner: Kino Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku.Po projekcji przyjrzymy się rodzimej architekturze socrealistycznej. Jak zdominowała polską przestrzeń? Co o planach miejskich poprzedniej epoki mówi nam współczesna myśl urbanistyczna? Co wynika ze zderzenia owianego kultem gdyńskiego modernizmu z funkcjonalnością wielkiej płyty i jak patrzy się na Bałtyk z okien PRL-owskich bloków? Co dalej z dziedzictwem socrealizmu w kraju i w Trójmieście? Na te pytania, na zaproszenie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, spróbują znaleźć odpowiedzi eksperci w dziedzinie.Gość: Paweł Mrozek – architekt urbanista. Miejski aktywista. Współzałożyciel i wiceprezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Członek Miejskiej Komisji Urbanistyczno Architektonicznej Mi-asta Gdańska. W swojej działalności skupia się na wdrażaniu w polityce miejskiej procesów partycypacji, zwiększania udziału środowisk naukowych oraz mieszkańców w procesach kształtowania polityki przestrzennej i transportowej Aglomeracji Gdańskiej. Założyciel facebookowego profilu Sto Lat Planowania, za który otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego i Gazety Wyborczej „Urbanistyczny Sztorm Roku”. niedziela, 18 maja o godz. 20:00 | sala Warszawa | spotkanie z montażystą Rafałem Listopadem po filmie „Pociągi” reż. Maciej Drygas „Pociągi” to artystyczna, refleksyjna podróż przez XX wiek, stworzona wyłącznie z archiwalnych materiałów filmowych. Bez słów, pełen piękna i goryczy obraz, w którym zachwyt nad przemieszczaniem staje się przekleństwem, a łzy radości mieszają się z bólem rozpaczy. W ścieżce dźwiękowej filmu wykorzystano fragmenty utworu „Compartment 2, car 7” Pawła Szymańskiego. „Anna Rezulak × 10 lat MDAG Gdynia” Festiwalowi będzie towarzyszyć wystawa prac fotografki Anny Rezulak. Chwile, emocje, sytuacje zatrzymane w kadrach. Podejrzane, dostrzeżone i zachowane na dyskach pamięci. 10 lat współtworzenia festiwalu Millennium Docs Against Gravity Gdynia zapisane na fotografiach.Wystawa dostępna będzie w Galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego w dniach 9-18 maja.Więcej informacji o gdyńskiej edycji festiwalu znajdziemy na stronach: https://mdag.pl/22/pl/Gdynia, https://www.facebook.com/MDAGTrojmiasto, https://www.instagram.com/millenniumdocsagainstgravity/. Opublikowano: 24.04.2025 12:30 Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)