Wymiana doświadczeń i dzielenie się wiedzą przez samorządowców i ekspertów z całego świata ma prowadzić do zrównoważonego rozwoju miast z zachowaniem kluczowego zadania, jakim jest stałe podnoszenie w nich jakości życia. W ostatnich dniach, podczas międzynarodowej konferencji miast uczących się (ICLC), członkowie globalnej sieci miast uczących się UNESCO (GNLC) zobowiązali się do zwiększenia włączenia w swoich społecznościach w nadchodzących latach. Manifest, w imieniu gdyńskiego samorządu, przyjął wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia Bartosz Bartoszewicz.650 przedstawicieli miast z całego świata – członków UNESCO Global Network of Learning Cities rozmawiało w Medellin w Kolumbii podczas konferencji „Włączenie - zasada uczenia się przez całe życie i zrównoważone miasta” o włączeniu społecznym mieszkańców jako o warunku budowania miasta uczącego się i zrównoważonego. Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz został zaproszony do wygłoszenia wystąpienia dotyczącego gdyńskich doświadczeń w zakresie rozwijania przedsiębiorczości i zatrudnienia w oparciu o edukację.– Konferencja w Medellin to pierwsza okazja, by szeroko zaprezentować Gdynię jako członka Światowej Sieci Miast Uczących Się UNESCO bo przypomnę, że zostaliśmy do niej przyjęci zaledwie trzy miesiące temu – podkreśla Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, jeden z mówców podczas wydarzenia. – Miasto uczące się to także takie, które dba o zatrudnienie i przedsiębiorczość, stwarzając jak najlepsze warunki do zwiększania liczby miejsc pracy, podnoszenia kompetencji, współpracy. Zmiany na rynku pracy, reforma edukacji czy wreszcie rozwój nowych technologii były dla gdyńskiego samorządu wyzwaniem. W tym roku najlepsze w województwie pomorskim oraz jedne z najlepszych w kraju wyniki egzaminów końcowych uzyskali absolwenci Gimnazjum nr 24 przy III LO im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. To w naszym mieście działa pierwsza w Europie Centralnej zaawansowana technologicznie Microsoft Flagship School. Mamy w Gdyni ponad 15,5 tys. firm na 100 tys. mieszkańców, a miejska stopa bezrobocia wynosi 2 proc. Otworzyliśmy miejskie dane, by mieszkańcy oraz przedsiębiorcy mieli łatwy i bezpośredni dostęp do informacji o różnych aspektach życia w Gdyni. O jego jakości świadczy natomiast certyfikat ISO 37120 na najwyższym, platynowym poziomie. Chętnie dzielimy się naszymi gdyńskimi dobrymi praktykami, ale też podpatrujemy innych i korzystamy z ich doświadczeń. To istota członkostwa w takich gremiach jak Światowa Sieć Miast Uczących Się UNESCO i dlatego warto w nich być, czerpiąc maksimum korzyści. [Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz na konferencji UNESCO Global Network of Learning Cities]Jednym z punktów konferencji było także podpisanie przyjęcie przez uczestników konferencji „Manifestu z Medelin – miasta uczące się dla włączenia”. To tym samym deklaracja dołączenia do strategii GNLC i uruchomienia funduszu na wsparcie programów umożliwiających mieszkańcom uczenie się przez całe życie. Strategia ta będzie realizowana w latach 2019-2021. W manifeście zawarte zostały m.in. zobowiązanie do wzmacniania platformy dialogu i współpracy z zakresu integracji i tworzenie nowych narzędzi aktywizacji marginalizowanych grup mieszkańców.- Założenia manifestu są nam, gdyńskiemu samorządowi, bliskie. Dołączyliśmy do strategii GNLC w przekonaniu, że realizacja jej celów oraz możliwość wymiany doświadczeń z samorządowcami i ekspertami z całego świata otworzy przed nami nowe możliwości z zakresu włączenia społecznego wszystkich mieszkańców - mówi wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. Globalna Sieć Miast Uczących Się UNESCO (UNESCO Global Network of Learning Cities) zawiązała się w roku 2015. Dziś należy do niej ponad 200 miast z pięciu regionów UNESCO. Co roku do sieci mogą zostać włączone maksymalnie trzy miasta z danego kraju. Pod koniec czerwca pierwszym polskim miastem w międzynarodowym gronie miast uczących się została Gdynia.Aby dołączyć do sieci i posiadać status miasta uczącego się, gmina powinna realizować wizję kształcenia ustawicznego na poziomach: formalnym i nieformalnym. Miasto uczące się włącza mieszkańców w procesy decyzyjne, daje im narzędzia do inicjowania i wprowadzania zmian, jak Budżet Obywatelski czy konsultacje społeczne; bierze pod uwagę ich potrzeby związane z rozwojem osobistym i poprawą jakości życia; wspiera organizacje pozarządowe, stwarza warunki do działań innowacyjnych w sferze czy to przedsiębiorczości, czy społecznej.Każde z miast – członków GNLC UNESCO ma dostęp do narzędzi i strategii innych miast członkowskich, kontakt z siecią ekspertów i specjalistów, wsparcie techniczne.Członkostwo w sieci nie wymaga odprowadzania składek członkowskich. Odbywająca się w Kolumbii konferencja jest już czwartą zorganizowaną specjalnie dla członków Globalnej Sieci Miast Uczących Się. Do pobrania Medellin Manifesto [ENG] pdf187kb Manifest z Medellin [PL] /oprac. UM Gdynia pdf284kb Opublikowano: 03.10.2019 16:05 Autor: Ksenia Pisera (k.pisera@lis.gdynia.pl)