PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Malowidła z 1957 r. na dworcu Gdynia Główna

Gdynia Główna: odkrywka - fragment mapyFragmenty malowideł z 1957 roku, autorstwa artystów sopockiej szkoły malarskiej, odkryli robotnicy, pracujący przy przebudowie gdyńskiego dworca kolejowego. Polichromie najprawdopodobniej nawiązują do bogatej dekoracji sklepienia sali restauracyjnej dworca, której wartość wysoko ocenili historycy sztuki, wpisując obiekt na listę zabytków kultury.


Polichromie pokrywają ścianę wschodnią, południową i północną sali restauracyjnej gdyńskiego dworca. Przedstawiają fantazyjne mapy z nazwami miast, podziałem na południki i równoleżniki. Obecnie widoczne są tylko niewielkie jej fragmenty w odkrywkach, bo przez lata ściany dworca były kilkakrotnie malowane podczas kolejnych remontów.

Gdynia Główna: odkrywka- Dekoracja malarska ścian jest jednolita pod względem techniki i stylistyki z dekoracją malarską stropu sali restauracyjnej. Wykonana została w technice autorskiej, temperowej, najprawdopodobniej przez ten sam zespół artystów malarzy pod kierunkiem prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego - mówi Anna Kriegseisen - prowadząca na dworcu prace konserwatorskie. - Badania pozwoliły
na ustalenie pierwotnej kolorystyki całej sali, odbiegającej od dzisiejszej. Wszystkie elementy były starannie zaprojektowane i dopasowane do siebie. Całość utrzymana została w ciepłej tonacji, w odcieniach jasnego i ciemnego brązu, ugru, oliwkowej zieleni. Ściany i strop ożywiały czerwone i błękitne akcenty. Malowidła na ścianach dworca są o tyle zaskakujące, że nie mówią o nich żadne źródła czy opracowania historyczne
- dodaje Marcin Tymiński, rzecznik trójmiejskiego konserwatora zabytków. Zgodnie z decyzją kolejarzy, zostaną odrestaurowane.


Gdynia Główna: odkrywka - fragment mapyNa placu budowy aktualnie wykonywane są prace wzmacniające konstrukcję obiektu, jego fundamentów oraz konstrukcję nośną stropów. W holu głównym wykuwane jest przejście do części podziemnej dworca, gdzie zaplanowano bagażownię, toalety i dodatkową poczekalnię dla podróżnych. W sali restauracyjnej odnowiona została już podłoga. Teraz pracują tam konserwatorzy zabytków. W biurowcu stawiane są nowe ściany ni instalacje. A w kolumnadzie wyburzone zostały już punkty handlowe i wycięte drzewa z pobliskiego nasypu kolejowego.

Przebudowa zabytkowego dworca w Gdyni rozpoczęła się w sierpniu 2010 roku i obejmuje wszystkie jego elementy - od holu głównego, przez salę restauracyjną, przylegający biurowiec, po kolumnadę, łączącą główny budynek z dworcem podmiejskim. Dla podróżnych gruntownie wyremontowane zostaną też podziemia dworca, dotąd niedostępne, w których wyeksponowane zostaną fragmenty poprzedniego budynku sprzed II wojny światowej. Całość łączyć będzie zabytkowy charakter obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami, stosowanymi na dworcach europejskich. Prace poprawiają nie tylko estetykę i funkcjonalność dworca. Wzmacniane są stropy, fundamenty, przebudowywane wszystkie rodzaje instalacji i system wentylacyjny, wymieniana i restaurowana stolarka drzwiowa, okienna - od sufitu po dach.

Na wyremontowanym dworcu będą też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz nowoczesny monitoring. Prace finansowane są ze środków Unii Europejskiej i pochłoną 31 mln złotych.


Więcej o inwestycji www.gdyniaNOWAglowna.pl

Gdynia Główna: odkrywka - fragment mapy

Gdynia Główna: fragment dekoracji stropu do której nawiązują odkryte polichromie

Gdynia Główna: fragment dekoracji stropu do której nawiązują odkryte polichromie

Gdynia Główna: fragment dekoracji stropu do której nawiązują odkryte polichromie

ikona

Najnowsze