Co nowego

Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego – wspólna przestrzeń dla oświaty w Gdyni

W Gdyni odbyło się pierwsze spotkanie Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego, które ma być platformą do współpracy pracowników placówek oświatowych fot. Natalia Kawalerowicz)

W Gdyni odbyło się pierwsze spotkanie Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego, które ma być platformą do współpracy pracowników placówek oświatowych fot. Natalia Kawalerowicz)

W Gdyni odbyło się pierwsze spotkanie Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego zainicjowanego przez wiceprezydentkę Oktawię Gorzeńską. W wydarzeniu uczestniczyło ponad 80 nauczycieli, dyrektorów oraz innych pracowników oświaty. Spotkanie składało się z wykładu wprowadzającego oraz dyskusji, podczas której podjęto tematy: istoty liderstwa, inspirowania się nawzajem i radzenia sobie ze zmianami w edukacji.


Głównym celem Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego (LLE) jest stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń i budowania sieci współpracy, aby edukacja w Gdyni była bardziej otwarta, elastyczna i gotowa na zmiany. Spotkania mają również na celu rozwijanie kompetencji liderskich wśród uczestników i uczestniczek. Do Laboratorium może dołączyć każdy pracownik i każda pracowniczka gdyńskiej oświaty – zarówno ze szkół publicznych, jak i niepublicznych. W spotkaniu, obok wiceprezydentki Oktawii Gorzeńskiej, wzięły udział naczelnik Wydziału Edukacji Iwona Tanewska oraz radna Miasta Gdyni Agnieszka Tokarska.


Spotkanie poprowadziła Wiceprezydentka Miasta Gdyni Oktawia Gorzeńska (fot. Natalia Kawalerowicz)

Ogromnie cieszę się, że tak wiele osób zdecydowało się do nas dołączyć. Mam nadzieję, że na kolejnym spotkaniu będzie nas jeszcze więcej, bo Laboratorium ma być przestrzenią dla wszystkich pracowników oświaty. To forum, w którym możemy się inspirować, wspierać i poznawać różne perspektywy.” – podkreśliła wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska.




Liderstwo jako wspólna odpowiedzialność w edukacji

Podczas wykładu i dyskusji wielokrotnie podkreślano, że liderstwo w edukacji nie może ograniczać się wyłącznie do roli dyrekcji. Każdy nauczyciel, każda nauczycielka, pedagog czy pedagożka pełni funkcję przewodnika i inspiratora, wpływając na rozwój uczniów i uczennic. Wspieranie rozwoju młodych ludzi wymaga nie tylko przekazywania wiedzy, ale przede wszystkim kształtowania odpowiedzialności, samodzielności i odwagi do podejmowania działań.


Pierwsze spotkanie pracowników gdyńskiej oświaty odbyło się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym (fot. Natalia Kawalerowicz)

Ważnym wątkiem rozmowy było także poszukiwanie równowagi między inspirowaniem się a porównywaniem się do innych. W środowisku edukacyjnym często pojawia się presja wyników i osiągnięć, ale to współpraca, a nie rywalizacja, powinna napędzać rozwój. Uczestniczki i uczestnicy spotkania zgodzili się, że przestrzenie takie jak Laboratorium Liderstwa Edukacyjnego powinny sprzyjać czerpaniu z doświadczeń innych, budowaniu sieci wsparcia i wzajemnej motywacji.


Spotkanie było okazją do rozmów oraz wymiany doświadczeń wsród uczestników (fot. Natalia Kawalerowicz)

Dyskusja pokazała, że prawdziwe liderstwo w szkole to nie stanowisko, lecz sposób działania. To umiejętność dostrzegania potencjału w innych, budowania wspólnoty i gotowość do podejmowania wyzwań razem. Właśnie na tym ma opierać się idea Laboratorium – na współpracy, wymianie doświadczeń i wspólnym wypracowywaniu rozwiązań dla przyszłości edukacji w Gdyni.


Kolejne spotkanie już w kwietniu – dołącz do Laboratorium

Pierwsze spotkanie Laboratorium pokazało, jak duża jest potrzeba budowania społeczności edukacyjnych liderów. Kolejne spotkanie odbędzie się 1 kwietnia, a zapisy są otwarte. Jeśli chcesz wziąć udział w Laboratorium, zarejestruj się wypełniając formularz.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.03.2025 15:00
  • ikona

    Autor: Natalia Kawalerowicz (natalia.kawalerowicz@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.03.2025 08:39
  • ikonaZmodyfikował: Natalia Kawalerowicz
ikona

Najnowsze