– Gdynia nieprzypadkowo wskazywana jest jako wzór Smart City, i to nie tylko w Polsce – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Konto Mieszkańca to bezwzględnie pierwsza w naszym kraju kompleksowa usługa łącząca za pomocą jednego panelu najróżniejsze aspekty życia w nowoczesnym mieście. Konto jest zintegrowane z Kartą Mieszkańca, którą tak polubili gdynianie. Sama Karta też się zmienia i ze wszystkich, nieustannie poszerzających się funkcjonalności, można już w pełni korzystać on-line. Pomoże w tym jej nowa odsłona, nie tylko ładniejsza, ale dużo bardziej intuicyjna w obsłudze. Z pomocą technologii chcemy nieustanie przybliżać Gdynię jej mieszkańcom. O tym, jak jest to ważne, przekonaliśmy się w ciągu ostatnich miesięcy, podczas których nasze miasto płynnie przeszło do zdalnej pracy w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo gdynian. Wdrażana funkcjonalność Konta Mieszkańca to dopiero początek. System będziemy rozwijać o kolejne moduły, by większość spraw związanych z urzędem można było załatwić właśnie w tym jednym miejscu.
Konto Mieszkańca integruje dotychczasowe miejskie usługi, dbając przy tym o pozytywne doświadczenie użytkownika podczas korzystania z portalu. Karta Mieszkańca, Asystent Mieszkańca, zarządzanie obecnością dzieci w przedszkolu, a od dziś również internetowa rezerwacja wizyty w urzędzie. Wszystkie te usługi zlokalizowane zostały w jednym miejscu.
e-GDYNIA
Gdynia jest w Polsce pionierem w zakresie wdrażania usług miejskich w oparciu o nowe technologie. W 2012 roku uruchomiono pierwszego w Polsce Wirtualnego Urzędnika (Chatbota), a następnie wdrożono E-dziennik oraz Cyfrowy Urząd z ponad 160 e-usługami. Dziś w dobie gwałtownego rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w którym dostęp do telefonu komórkowego i komputera stał się czymś powszechnym, integracja możliwie jak największej liczby e-usług w jednym miejscu jest priorytetem.
Konto Mieszkańca stanowi element autorskiego oprogramowania stworzonego przez Miasto Gdynię i Zespół Gdyńskiego Centrum Kontaktu. Będzie ono regularnie rozwijane i wzbogacane o nowe moduły i funkcjonalności.
– Dzięki trosce o rozwój e-usług w Gdyni w minionych latach, nasze miasto w obecnej sytuacji epidemiologicznej w sprawny sposób przeszło do obsługi on-line. Wdrożona 2 lata temu infolinia i Gdyńskie Centrum Kontaktu przejęło większą część obsługi mieszkańców Gdyni. Z uwagi na charakter niektórych spraw i obowiązujące przepisy prawa, niektóre czynności wymagają osobistej obecności i spotkania w Urzędzie Miasta. Właśnie w tym celu poprzez Konto Mieszkańca i dla posiadaczy Karty Mieszkańca wdrażana jest nowa usługa umawiania wizyty on-line. Dzięki prostej i intuicyjnej instrukcji, każda zainteresowana osoba może ustalić dogodny dla siebie termin spotkania z gwarancją, że zapewnione zostaną warunki obsługi, możliwie jak najbardziej chroniące przed ewentualnym zarażeniem – mówi Piotr Wiśniewski, kierownik Gdyńskiego Centrum Kontaktu.
Wszystko na jedną Kartę
– Karta Mieszkańca funkcjonuje w Gdyni od września 2018 roku w ramach programu Moje Miasto Gdynia. – mówi Małgorzata Czaja, kierownik Samodzielnego Referatu ds. Jakości Życia i Integracji Systemów Zarządzania – Karta została stworzona, aby ułatwić mieszkańcom dostęp do bogatej oferty miejskich atrakcji oraz usług miejskich. Dziś korzysta z niej już blisko 50 tys. osób. Dzięki prezentowanej właśnie, świeżej odsłonie swojego portalu, Karta Mieszkańca wyznacza pionierski standard w usługach oferowanych dla mieszkańców oraz w nowy sposób prezentuje oferty partnerów, których liczba nieustanie się powiększa.
Teraz poprzez Konto Mieszkańca posiadacze Karty Mieszkańca mogą zarezerwować wizytę w Urzędzie Miasta, czy to w celu rejestracji pojazdu, czy załatwienia sprawy w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Rodzice mogą kompleksowo zarządzać obecnością dziecka w przedszkolu – od zgłoszenia nieobecności, sprawdzenie opłat, po wskazanie osób uprawnionych do odbioru przedszkolaka po zajęciach.
Karta jest zintegrowana z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus, pozwala dzieciom i młodzieży szkolnej na korzystanie z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską bez konieczności posiadania legitymacji, może pełnić funkcję eBiletu, pozwala na łatwiejsze ewidencjonowanie pobytu czasu dziecka w przedszkolu, a także daje możliwość wypożyczania książek w gdyńskich bibliotekach.
Użytkownicy Karty mogą korzystać przez cały rok z bezpłatnych wejść do Muzeum Emigracji i Muzeum Miasta Gdyni, a raz w roku także do Teatru Miejskiego, Gdyńskiego Centrum Filmowego, Gdyńskiego Centrum Kultury, na mecze Arki Gdynia i Bałtyku Gdynia oraz zyskują dostęp do zniżek związanych z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus.
Karta umożliwia skorzystanie z niższych cen usług u Partnerów. Już dziś jest ich 70! Wśród Partnerów znajdują się m.in. evi-MED, Laboratoria BRUSS, Centrum U7, Jumpcity, czy Air Space. A niebawem dołączą kolejne firmy, a także instytucje kultury i nauki.
Jak założyć Konto i Kartę Mieszkańca?
Aby założyć Konto Mieszkańca wystarczy… chcieć. Mogą z niego korzystać zarówno mieszkańcy, jak i osoby pracujące w Gdyni, chodzące tu do szkoły lub odwiedzające miasto. Rejestracji można dokonać na stronie gdynia.pl/konto
Kartę Mieszkańca mogą założyć wszystkie osoby zameldowane lub rozliczające w Gdyni PIT. (Więcej powodów, dla których warto Rozliczać PIT znajdziecie TUTAJ.) Aby cieszyć się ze wszystkich możliwości, jakie daje Karta, wystarczy mieć Konto Mieszkańca i wysłać online krótki, łatwy do wypełnienia wniosek, a potem odebrać ją w gdyńskim Infoboxie.
Wszelkie uwagi i spostrzeżenia dotyczące funkcjonowania platformy Konto Mieszkańca, prosimy przesyłać na adres: kontakt@gdynia.pl.
Opublikowano: 08.06.2020 16:15
Autor: Łukasz Kierznikiewicz , Wydział Edukacji (l.kierznikiewicz@gdynia.pl)