Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Kim był uczestnik 47. FPFF?

Widownia podczas 47. FPFF // fot. Michał Puszczewicz

Widownia podczas 47. FPFF // fot. Michał Puszczewicz

Kim jest statystyczny uczestnik Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni? Skąd pochodzi, ile zarabia i co myśli o tym wydarzeniu? Między innymi na takie pytania odpowiadali ankietowani podczas tegorocznego badania profilu uczestnika festiwalu filmowego.


Podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych zostało przeprowadzone badanie o nazwie „Profil uczestnika festiwalu filmowego”. Przeprowadzili je dr hab. Krzysztof Stachowiak (UAM w Poznaniu), dr Anna Wróblewska (PWSFTviT w Łodzi) i mgr inż. Malwina Balcerak (UAM w Poznaniu) wraz z zespołem studentów z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i Szkoły Filmowej w Łodzi.

Poprzednie dwie edycje badań organizowane były w latach 2018 i 2019. Tegoroczne zostało przeprowadzone już w okresie postpandemii, kiedy życie festiwalowe mogło toczyć się bez żadnych ograniczeń. Dzięki temu znów można mówić o pełnej reprezentatywności przeprowadzonych badań.

Dzięki przeprowadzonym sondażom zbadano wpływ festiwalu filmowego na rozwój lokalny, określono profil uczestnika i turysty festiwalowego, jego preferencje kulturalne, stosunek do nowych mediów i sposobów uczestnictwa w kulturze. W badaniu ankietowym wzięło udział 1204 uczestników 47. FPFF

Podczas festiwalu, który odbył się w dniach 12-17 września 2022 roku, zaprezentowano 134 filmy podczas 389 projekcji. W pokazach, spotkaniach i warsztatach uczestniczyło około 58 000 widzów, a w cyklu „Gdynia Dzieciom” wzięło udział 6 966 osób.

Tegoroczne badania pozwoliły nie tylko nakreślić aktualny profil uczestnika festiwalu, ale także wskazać zmiany w stosunku do poprzednich edycji. Różnice polegają przede wszystkim na wyższej ocenie jakości FPFF w 2022 roku w porównaniu z ocenami z lat 2018 i 2019, a także na zwiększeniu puli wydatków przeznaczonych na udział w imprezie. Różnica widoczna jest także w zwiększeniu stopnia korzystania z platform streamingowych w stosunku do wyników z 2019 roku, co jest rezultatem zmian na globalnym rynku audiowizualnym.

63% przebadanych uczestników to kobiety. Widz festiwalowy jest dobrze wykształcony lub się uczy. Blisko 62% to osoby z wykształceniem wyższym, a ponad 26%ze średnim. Co więcej, 61% osób pracuje, ponad 31% uczy się, a tylko niespełna 4% to emeryci czy renciści.

To, co zaskoczyło badaczy, to fakt, że w 2022 roku w imprezie wzięło udział o wiele więcej osób o znacznie wyższych dochodach niż 3 lata temu – ponad 25% zarabia powyżej 6 tys. zł netto.

Wbrew obiegowej opinii, FPFF nie jest festiwalem branżowym. Aż 55% uczestników pochodzi z Trójmiasta, z czego blisko 40% z Gdyni. Uczestnicy przybywają na festiwal z całej Polski. Najwięcej z nich z dużych miast, takich jak Warszawa, Poznań, Kraków, Katowice, Wrocław. 

Połowa badanych jako główny motyw przyjazdu wskazała ciekawe filmy, 36% atmosferę imprezy, a 35% – chęć spędzenia wolnego czasu. Tylko około 25% uczestników bierze w nim udział, ponieważ jest twórcą lub z branży filmowej. Co ciekawe, aż 35% było na festiwalu po raz pierwszy, a ponad 26% więcej niż pięć razy.

Uczestnicy spędzili na festiwalu średnio 3,8 dnia, a połowa badanych była w Gdyni praktycznie prze cały okres trwania festiwalu, czyli pięć lub więcej dni.

Średnio uczestnik obejrzał 7,3 filmu i wziął udział w 3,2 wydarzeniach towarzyszących. Zdecydowana większość widzów (86%) chce wrócić na kolejny festiwal. Nic dziwnego, ponieważ aż 77% badanych ocenia jakość filmów dobrze lub bardzo dobrze.

Polepszyła się ocena dostępności obiektów festiwalowych – pozytywnie ocenia ją 80%. Opłaciły się też prace nad udoskonaleniem systemu rezerwacji –  pochwaliło go 64% widzów. Zdecydowanie wzrosły też wydatki na festiwal – średnia deklarowana kwota na osobę wydana podczas wydarzenia to 2 077 zł.

Zmiana preferencji w stosunku do badań sprzed pandemii dotyczy sposobów oglądania filmów. Aż 76% ogląda je na platformach streamingowych/VOD. Potwierdza się tendencja lekko zarysowana w 2019 roku – uczestnicy FPFF niemal równie chętnie oglądają filmy na VOD, jak w kinie. Choć na platformie częściej, co jest zapewne pokłosiem pandemii.

Pełna wersja raportu wraz z komentarzem zostanie opublikowana na stronie FPFF w styczniu br.
 
Organizatorami badania są Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni oraz Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM w Poznaniu.

Badania dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

ikona

Najnowsze