Jakie metody stosują oszuści działający metodą na tzw. wnuczka, jak się przed nimi bronić oraz rosnąca skala tego typu przestępstw w Gdyni – to m.in. tematy debaty społecznej, która w czwartek, 27 lutego, odbędzie się w ramach ogólnogdyńskiej kampanii społecznej „STOP!”, mającej przeciwdziałać zorganizowanej przestępczości wobec gdyńskich seniorów. Niemal każdego dnia do funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni docierają sygnały o oszustwach tzw. metodą na wnuczka – lub próbach ich dokonania. Mechanizm jest podobny: do seniora dzwoni osoba podająca się np. za wnuczka, policjanta, funkcjonariusza CBA i – w zależności od przybranej tożsamości – opowiadając nieprawdziwą historię o rzekomym zagrożeniu manipuluje seniorem tak, że ten decyduje się na przekazanie nieznanym osobom swoich oszczędności. Rekordowe wyłudzenia sięgają setek tysięcy złotych. – Z analizy naszych danych wynika, że w minionym 2019 roku liczba oszustw metodą „na wnuczka” czy na „policjanta” wzrosła o 40 procent w porównaniu do roku 2018. Natomiast od 1 stycznia do 19 lutego 2020 roku popełniono w Gdyni pięć oszustw oraz 20 usiłowań tego typu przestępstw – informuje mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski policji w Gdyni. – Bez wątpienia mamy tu do czynienia ze strukturami przestępczymi, działającymi jednak w specyficzny sposób, których celem jest senior. W wyniku dokonanych oszustw metodą na „policjanta” w 2020 roku seniorzy utracili łącznie 309 000 złotych oraz 100 euro. Wierzymy w profilaktykę, edukację i informację, dlatego wraz z gdyńskim samorządem zainicjowaliśmy kampanię społeczną „STOP!” na rzecz przeciwdziałania zorganizowanej przestępczości wobec gdyńskich seniorów. W jej ramach w czwartek, 27 lutego, organizujemy z Pomorskim Parku Naukowo -Technologicznym Gdynia społeczną debatę. Do udziału zapraszamy oczywiście samych seniorów, ale również przedstawicieli miejskich instytucji, służb mundurowych, sądu i prokuratury oraz banków. Chcemy podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem, ale też posłuchać innych. Zachęcam do uczestnictwa każdego zainteresowanego.Podczas debaty, która odbędzie się w godz. 10:00–13:00 w Sali Morskiej PPNT Gdynia (al. Zwycięstwa 96/98), przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji w Gdyni powiedzą o rosnącej skali oszustw na terenie Gdyni, a psychologowie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej - o metodach działania oszustów. Będzie czas na dyskusję i wspólne zastanowienie się, jakie jeszcze wspólne działania podejmować, by skutecznie zapewniać seniorom bezpieczeństwo.Ogólnogdyńska kampania społeczna „STOP!” rozpoczęła się w grudniu 2019 r. Do seniorów w całym mieście trafiły już materiały informacyjne. W styczniu funkcjonariusze policji odwiedzali gdyńskie przedszkola, by o problemie rozmawiać z babciami i dziadkami uczestniczącymi np. w przedstawieniach organizowanych z okazji ich święta. Byli obecni podczas zorganizowanego 27 stycznia przez Gdyńskie Centrum Sportu Dnia Aktywnego Seniora oraz 8 lutego na Urodzinach Gdyni w Gdynia Arena. 10 i 17 lutego funkcjonariusze Wydziału Prewencji KMP w Gdyni odwiedzili seniorów w Dziennym Domu Pomocy Społecznej przy ul. Maczka. Policjanci biorą też udział w spotkaniach z mieszkańcami, organizowanych przez rady dzielnic.- Policyjne statystyki są niepokojące dlatego ważne jest, by o oszustwach metodą na tzw. wnuczka mówić jak najwięcej i wszędzie. W kampanię zaangażowały się miejskie instytucje, włączyli się radni dzielnic. Spotkania jak to, które 27 lutego odbędzie się w Pomorskim Parku Naukowo -Technologicznym, chcemy organizować dla różnych grup mających na co dzień kontakt z seniorami, np. dla urzędników miejskich – zapowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. bezpieczeństwa. – Przeszkolimy też samych seniorów, bo to kluczowe by wiedzieli jak się zachować, gdy zadzwoni do nich fałszywy wnuczek czy policjant, i by przekazywali tę wiedzę dalej. Ale chcemy dotrzeć nie tylko do seniorów. Z założenia, odbiorcą kampanii społecznej jest każdy z nas, więc chcemy, by w ostrzeganie, informowanie, uwrażliwianie na zagrożenie oszustwami zaangażowali się wszyscy gdynianie. Nasze wiedza i czujność mają kolosalne znaczenie. Jeśli będziemy umieli rozpoznać zagrożenie, będziemy umieli zareagować. Chcemy też apelować do wszystkich, którzy w swoich rodzinach mają osoby w wieku senioralnym, aby pozostawali w częstym i bliskim kontakcie ze sobą, by rozmawiali w rodzinie o istniejących zagrożeniach i interesowali się sprawami swoich bliskich – to najlepsza i najskuteczniejsza profilaktyka. Jak manipulują oszuści? sprawcy wykorzystują to, co w seniorach najcenniejsze: ufność, chęć niesienia pomocy, rozluźniły się więzi międzyludzkie, także w rodzinie. Oszuści tak kierują rozmową, byśmy mogli uwierzyć, że rozmawiamy z dawno nie widzianym czy nie słyszanym krewnym. oszuści wykorzystują fakt, że często seniorzy to osoby schorowane. Zdarza się, że czegoś nie dosłyszą. zdarza się, że seniorzy wstydzą się, że czegoś nie wiedzą czy nie rozumieją – zwłaszcza, gdy ktoś prosi o pomoc. Nawet najbliższym nie mówią, że ktoś do nich zadzwonił, że podjęli decyzję pod wpływem chwili. Zwłaszcza gdy okazuje się, że zniknęły oszczędności całego życia. oszuści budują w rozmowie zaufanie, wymieniając nazwę np. instytucji czy służb, które rzekomo reprezentują. Po tym pojawia się chwila napięcia, padają słowa – klucze: więzienie, kłopoty, ofiara, pomoc i zastrzeżenie, by nikomu o sytuacji nie mówić. Osoba jest manipulowana, by podjęła decyzję natychmiast. Jak skutecznie ostrzegać przed oszustami? podając przykłady oszustw nie mówmy, że historia wydarzyła się gdzieś w Polsce, ale że w naszym mieście, że dotyczy kogoś znajomego, podkreślajmy, że nigdy nie wolno podejmować decyzji „na już”. Gdy ktoś każe seniorom szybko wypłacić pieniądze, podpisać umowę czy przekazać gotówkę powinni skontaktować się z kimś, o kim wiedzą, że zawsze odbierze telefon. Dobrze, by listę z nazwiskami i numerami zaufanych osób – w tym dzielnicowego - senior miał tuż obok telefonu. dobrze, by sąsiedzi mieli swoje numery telefonów i w razie potrzeby od razu do siebie dzwonili, bardzo ważna jest systematyczność edukowania, informowania, ostrzegania, bardzo ważne, byśmy o przypadkach oszustw i sposobach na ich uniknięcie mówili wszyscy, bo każdy z nas obraca się w innym środowisku. Każdy z nas może dać się oszukać - niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca pracy. Jak poznać oszusta? osoba, z którą rozmawiasz przez telefon przekonuje Cię, że jest kimś bliskim; informuje, że natychmiast potrzebuje pieniędzy – i się rozłącza, dostajesz kolejny telefon od osoby przedstawiającej się jako policjant, przekonuje Cię, że osoba, z którą poprzednio rozmawiałaś to oszust i musisz pomóc w jego schwytaniu, zostajesz proszony o pilne przekazanie pieniędzy potrzebnych do schwytania oszusta, jeśli rozmówca zaproponuje Ci, byś potwierdził jego tożsamość jako policjanta dzwoniąc na numer 112 pamiętaj, by się rozłączyć. Wybierając w trakcie rozmowy 112 będziesz wciąż rozmawiać z tą samą osobą. Jak zareagować po takim telefonie? nie przekazuj pieniędzy ani nie podpisuj dokumentów, zadzwoń do osoby bliskiej lub pod inny znany Ci numer telefonu, powiadom Policję: - Komenda Miejska Policji w Gdyniul. Portowa 15; tel. interwencyjny 997; tel. oficera dyżurnego 58 662 12 22- Komisariaty Policji w Gdyni:Śródmieście, ul. Waszyngtona 11; tel. 58 662 11 55Redłowo, ul. Korczaka 1a ; tel. 58 662 12 55Chylonia, ul. Owsiana 5; tel. 58 662 13 55Karwiny, tymczasowy adres: ul Korczaka 1a (Redłowo); tel. 58 662 14 55Oksywie, ul. Zielona 17B; tel. 58 662 15 55Witomino, ul. Chwarznieńska 4; tel. 58 662 16 55 Osoby wyłudzające przez telefon pieniądze najczęściej podają się za: policjanta wnuczka innego członka rodziny funkcjonariusza CBŚ funkcjonariusza CBA pracownika poczty / ZUS / prokuratury / ABW Powody, dla których oszuści domagają się przekazania pieniędzy: wypadek samochodowy / zatrzymanie przez policję atak hakerski / zagrożenie pieniędzy trzymanych w banku dochodzenie w sprawie wyłudzeń / akcja policyjna pożyczenie pieniędzy / kłopoty finansowe zakup akcji przelew środków z konta uzyskanie danych do konta Zasady ograniczonego zaufania: Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń na znany Ci numer telefonu i opowiedz o sytuacji, w takich bądź podobnych sytuacjach nigdy nie wręczaj nikomu pieniędzy, nie podpisuj żadnych dokumentów, nie zaciągaj kredytów na cel, którego nie znasz, nie wypłacaj ze swojego konta żadnych oszczędności i nie przekazuj ich obcym, którzy twierdzą, że Twoje konto jest zagrożone, nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych, nie przekazuj informacji na swój temat osobom nieznajomym, nie otwieraj drzwi do mieszkania osobom, których nie znasz, żądaj identyfikatora od odwiedzających Cię pracowników instytucji. Opublikowano: 24.02.2020 09:29 Autor: Aleksandra Dylejko (a.dylejko@lis.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 24.02.2020 14:11 Zmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska