W ubiegłym tygodniu – dokładnie 20 maja 2021 roku – weszły w życie przepisy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Nowe zapisy uregulowały status m.in. elektrycznych hulajnóg. Dla Gdyni to szansa na rozwój mikromobilności i efektywnego realizowania potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. To także duże wyzwanie. Dlatego Gdynia podejmuje szereg działań mających usprawnić wprowadzenie przepisów. Nowe przepisy, obowiązujące od 20 maja br., dotyczą urządzeń, które w ostatnich latach stały się szczególnie popularne wśród mieszkańców miast, w tym także Gdyni. Nowelizacja reguluje status takich pojazdów, jak hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego (UTO) czy urządzenia wspomagające ruch (UWR). Do UTO zaliczają się m.in. segwaye, a także elektryczne deskorolki i monocykle. Z kolei UWR to urządzenia napędzane siłą mięśni, ale niebędące pojazdami. To m.in. rolki czy deskorolki. – Chociaż samo dzielenie się usługami nie jest nową koncepcją, postęp technologiczny pozwolił na wyjście poza tradycyjne modele transportu. Przepisy, które regulują mikromobilność współdzieloną, pojawiły się w Polsce po raz pierwszy. Przed 20 maja hulajnoga nie była formalnie pojazdem i zgodnie z prawem drogowym była traktowana jak pieszy. Nowe prawo wprowadza przejrzyste zasady korzystania z urządzeń oraz ich parkowania w przestrzeni miejskiej – wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. NOWE PRZEPISY Po zmianach przepisów kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Może się on poruszać z prędkością dopuszczalną 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów należy korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Tutaj kierującego hulajnogą również obowiązuje prędkość dopuszczalna 20 km/h.W wyjątkowych sytuacjach hulajnogą elektryczną można jechać po chodniku lub drogą dla pieszych. To dozwolone, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów odbywa się z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać o następujących zasadach: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu. Wprowadzone regulacje zwiększają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, umożliwiają też nakładanie kar za nieprzestrzeganie przepisów. Dla miast, w tym również dla Gdyni, nowe przepisy to szansa na rozwój mikromobilności i efektywnego realizowania potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. To także duże wyzwanie, dlatego Gdynia podejmuje szereg działań mających usprawnić wprowadzenie przepisów. – Sezon 2021/2022 to wyzwanie zarówno dla operatorów, jak i dla miasta. Stawiamy na współpracę pomiędzy miastem a operatorami, obserwujemy i wyciągamy wnioski. Jesteśmy w trakcie wdrażania pierwszego etapu wyznaczania parkingów dla hulajnóg. Cały czas podpisujemy także porozumienia z operatorami. Są one dostosowane do nowych regulacji krajowych. Widzimy duży potencjał w e-hulajnogach tworzących element łańcucha podróży. To urządzenia, które służą mieszkańcom jako środek transportu przede wszystkim na krótkich dystansach, są chętnie wypożyczane w okolicach przystanków komunikacji miejskiej i obok innych generatorów ruchu. Dla turystów spełniają inną funkcję, często służą przemieszczaniu się na całej planowanej trasie podróży – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Miasto wyznacza właśnie miejsca, gdzie będzie można zaparkować wypożyczoną hulajnogę // fot. Marcin Mielewski 6 OPERATORÓW W GDYNI Trwa podpisywanie porozumień z operatorami hulajnóg. W sezonie letnim na terenie Gdyni będzie działało 6 operatorów: Lime, Quick, Logo, Tier, Blinkee Dott. – W tym sezonie spodziewamy się łącznie około 3000 hulajnóg w całej Gdyni. W kwietniu podpisaliśmy pierwsze porozumienie z firmą Tier, w ostatnim tygodniu z firmą Dott, jesteśmy w kontakcie z wszystkimi sześcioma operatorami. Omawiamy możliwość przeprowadzenia wspólnej kampanii mającej na celu zwiększenie świadomości i budowanie kultury jazdy użytkowników różnych środków transportu – mówi Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni. PARKINGI DLA HULAJNÓG Zgodnie z prawem współdzielone hulajnogi będzie można zaparkować i zostawić w wyznaczonych do tego miejscach lub tak, aby nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu. Gdynia jest obecnie w trakcie wdrażania pierwszego etapu wyznaczania parkingów. Znaczna część będzie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji miejskiej i w miejscach o wysokim natężeniu ruchu. Ponadto do momentu ponownego uruchomienia systemu roweru miejskiego Mevo sieć stacji zdawczo-odbiorczych uzupełnią stojaki roweru publicznego. – Ważnym czynnikiem, jaki stał za wyborem lokalizacji, były dotychczasowe miejsca, w których użytkownicy pozostawiali hulajnogi. Ze względu na wcześniejszy brak regulacji krajowych miejsca te w sezonie 2021/2022 będą wyrysowane w przestrzeni pieszej, w formie wymalowanego obszaru z piktogramem, w taki sposób, by nie utrudniać ruchu pieszego. Na parkingach, poza hulajnogami, mieszkańcy mogą pozostawić także inne urządzenia, deskorolki elektryczne, prywatne hulajnogi i segwaye. Wyznaczone miejsca będą ogólnodostępne, nie przypisujemy poszczególnych miejsc konkretnym operatorom – tłumaczy Justyna Suchanek, z Referatu Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miasta Gdyni, koordynatorka projektu współdzielonych hulajnóg w mieście. Przyjęcie regulacji krajowych i zakwalifikowanie hulajnogi jako pojazdu pozwoli na uruchomienie w kolejnych latach innego trybu polegającego na wyznaczaniu miejsc postojowych na miejscach parkingowych jako elementu organizacji ruchu. Docelowo w strefach płatnego parkowania cześć miejsc przypadać ma na bezpłatne miejsca postoju dla hulajnóg i rowerów. W różnych lokalizacjach Gdyni mają też powstać tzw. hotspoty, łączące różne zrównoważone środki transportu, zarówno współdzielone, jak i prywatne. W kolejnym etapie planowane jest przygotowanie kodeksu dobrych praktyk, zwiększających świadomość parkowania hulajnóg w mieście. Powstanie on przy współpracy z działającymi w mieście operatorami. Opublikowano: 31.05.2021 09:00 Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 31.05.2021 15:30 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl