Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Gdynianie w powszechnym spisie

Na podstawie spisu powszechnego ludności i mieszkań powstaną opracowania Głównego Urzędu Statystycznego - ostatnie pochodzą z 2011 roku, zdj. ilustracyjne

Na podstawie spisu powszechnego ludności i mieszkań powstaną opracowania Głównego Urzędu Statystycznego - ostatnie pochodzą z 2011 roku, zdj. ilustracyjne

Od początku kwietnia do końca czerwca tego roku w całym kraju zostanie przeprowadzony powszechny spis ludności i mieszkań. Za jego realizację oprócz GUS będą odpowiadać gminy, w tym i Gdynia. Ostatni spis odbył się w 2011 roku.


Jeszcze w tym roku, zgodnie z wcześniejszą decyzją rządu, zebrane zostaną statystyki dotyczące ludności oraz tego, jak i gdzie mieszkamy. Spis powszechny obejmie wszystkie gminy w Polsce, a jego termin (który może ulec zmianie) wyznaczono na okres od 1 kwietnia do 30 czerwca. Brane pod uwagę będą dane statystyczne aktualne na 31 marca 2021 roku. Podstawą spisu jest ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 roku.

Gdynia nie otrzymała jeszcze szczegółowego harmonogramu, natomiast rozpoczynają się już pierwsze organizacyjne przygotowania. Wiadomo, że realizacja spisu będzie zadaniem samorządów (zadania zlecone z zakresu administracji rządowej) – każda gmina będzie odpowiedzialna m.in. za nabór i szkolenie rachmistrzów. Wydatki poniesione na ten cel mają zostać pokryte z budżetu państwa. Powierzenie gminom realizacji zadań w ramach spisu powszechnego wskazuje art. 24 ust. 1 ustawy spisowej.

- Przed nami dużo pracy i odpowiedzialności związanej ze spisem powszechnym. Nie posiadamy jeszcze dokładnych instrukcji, ale na dziś jako miasto już zweryfikowaliśmy wykaz adresowo-mieszkaniowy, który otrzymaliśmy od Głównego Urzędu Statystycznego, musimy też utworzyć gminne biuro spisowe i, co najważniejsze, zapewnić odpowiednio przeszkolone kadry, a do tego także nadzorować przebieg spisu oraz umożliwić mieszkańcom samospis przez internet – wymienia Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni i sekretarz miasta.

Pracami spisowymi na terenie każdej gminy będzie kierować gminny komisarz spisowy, którym w przypadku Gdyni jest prezydent miasta. Do jego obowiązków w roli komisarza będą należeć m.in. czuwanie nad przestrzeganiem RODO i tajemnicy statystycznej, interwencja w przypadku odmowy udzielenia informacji przez osoby podlegające spisowi czy bieżący kontakt z wojewódzkim komisarzem spisowym.

Przypomnijmy, że ostatni Narodowy Spis Ludności i Mieszkań został przeprowadzony od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 roku. Spis zrealizowano wówczas metodą mieszaną, czyli z wykorzystaniem systemów informacyjnych administracji publicznej oraz danych zebranych przez rachmistrzów. Zebrane dane obejmowały terytorialną, demograficzną, ekonomiczną i edukacyjną charakterystykę osób, ich migracje wewnętrzne i zagraniczne, charakterystykę etniczno–kulturową, niepełnosprawność, skład i strukturę gospodarstw domowych czy wzajemne relacje ich członków.

  • ikonaOpublikowano: 20.01.2021 09:38
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 21.01.2021 14:43
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Najnowsze