Trwało 16 dni i zakończyło się w ubiegły weekend, ale pozostawiło w przestrzeni miejskiej trwały ślad. Biennnale Traffic Design to nowa formuła dobrze znanego mieszkańcom Gdyni festiwalu łączącego działania artystyczno-projektowe, rewitalizacyjne i edukacyjne. W tym roku stowarzyszenie skupiło się na modernizacjach miejskich. Budynki ikony jak i te mniej znane obiekty w trakcie trwania biennale przeszły metamorfozę, której zaskakujące efekty można podziwiać od paru dni przechadzając się ulicami miasta.- Chcemy nanieść poprawki, na to, co w naszym odczuciu niedoskonałe, zastąpić niezaprojektowane projektem i dodać coś od siebie - mówią miejscy aktywiści ze Stowarzyszenia Traffic Design, którzy razem z artystami z całego kraju przeprowadzili siedem wyjątkowych modernizacji. Zobacz jak Biennale Sztuki Miejskiej zmieniło Gdynię. Modernizacja jaźni Znany wszystkim łącznik między YMCĄ przy ul. Stefana Żeromskiego 26 a Wojewódzkim Zespołem Szkół Policealnych w Gdyni to jedna z ciekawszych przemian tej edycji biennale. Żółty napis „Zażółć gęślą jaźń” prezentuję wszystkie znaki diakrytyczne wykorzystywane w języku polskim. Autorem projektu jest typograf Marian Misiak (Threedotstype) i projektant Oskar Zięta. Modernizacja kreślona Kolejna modernizacja nie umknie uwadze gości popularnych lokali przy ul. Mściwoja 9. Wzór wykonany znaną jeszcze w starożytności techniką sgraffito znajduję się tuż nad witrynami lokali usługowych, co w połączeniu z podświetleniem i mienieniem się, typowym dla wykorzystanego materiału daje niezwykły efekt wizualny. - Założeniem projektu jest to, żeby linearne sgraffito stało się integralną częścią budynku. Kompozycja w naturalny sposób wpisuję się w modernistyczną bryłę kamienicy – mówi Robert Seikon, projektant, autor koncepcji zdobień. Modernizacja falowa - To była bardzo zaawansowana technologicznie realizacja – mówi Monika Domańska ze Stowarzyszenia Traffic Design. Były obiekt wojskowy przy ul. Zygmunta Augusta 2 został pokryty rzeźbionymi płytami ceramicznymi imitującymi taflę wody. Dzięki użyciu kafli o zróżnicowanej grubości i fakturze elewacja zyskała na lekkości. – Inspiracją były polskie mozaiki i abstrakcyjne murale z lat 60 i 70, a zaprojektowana kompozycja nawiązuję do dynamicznych kształtów budujących wyimaginowane światy i przestrzenie – dodaje Domańska. Za projekt odpowiedzialne było warszawskie studio UVMW. Modernizacja fasadowa - Naszym celem było pokazanie jak w sposób subtelny, z szacunkiem dla architektury, można odnowić elewację, tak aby nadać budynkowi indywidualny charakter, jednocześnie nie sięgając po jaskrawe kolory – mówi Domańska. Zaprojektowana przez Jacka Rudzkiego modernizacja budynku przy ul. Świętego Wojciecha 9 zerwała z dominującym do tej pory chaosem wizualnym. Wielokolorową pastelową elewacje zastąpiła fasada biała złamana żółtym. Co więcej, aby podkreślić indywidualny charakter lewa strona została ozdobiona kolistymi wzorami i zwieńczona numerem budynku. Jacek Rudzki to doświadczony polski grafik i ilustrator, który wykonywał projekty m.in. dla Asfalt Records, U Know Me Records, Gazety Wyborczej, Aloha Entertainment czy Ambra S.A. Modernizacja światła W ramach Biennale Traffic Design miasto rozświetliły także nowe lampy. Znajdujące się m.in. nad wejściami do klatek przy ul. Zgody czy ul. Mściwoja oświetlenie zaprojektował Jacek Wielebski. – Lampy to jeden z elementów, który nazywamy miejską biżuterią. Po zmroku dają światło, ale również za dnia mogą ożywić przestrzeń, budować atmosferę i identyfikować budynek – mówi projektant. Modernizacja duchowa Kratki wentylacyjne - zazwyczaj białe i niczym niewyróżniające się z fasady budynku. Ale czy zawsze muszą takie być? Według Very King i Mikołaja Sałka mogą być małymi dziełami sztuki łączącymi funkcję użytkową z estetyczną. Niezwykłe kratki można znaleźć m.in. na budynkach przy ul. Kilińskiego i ul. Żwirki i Wigury. Modernizacja szyldowa Ostatnią, ale wzbudzającą największe emocje była renowacja kultowej gdyńskiej jadłodajni. Bar Mleczny Słoneczny od momentu swojego powstania, czyli od 1959 r., cieszy się niesłabnącą popularnością. Przez lata wielokrotnie modernizowany, w zeszłym tygodniu otworzył nowy rozdział w swojej długiej historii. Projekt nowej identyfikacji wizualnej wykonała warszawska pracownia Syfon Studio. - Naszym celem było odsłonięcie, a nie dodatkowe zakrywanie budynku — mówi Filip Tofil z Syfon Studio. - Wykonaliśmy projekt m.in. plafonów z napisem „Bar mleczny”, których dopełnieniem jest neon „Słoneczny” oraz informacyjne naklejki z folii umieszczone na oknach – dodaje. Organizatorem Biennale Sztuki Miejskiej jest Stowarzyszenie Traffic Design, czyli organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy stanu przestrzeni publicznej oraz edukacji kulturalnej i artystycznej. Wydarzenie odbyło się między 30 sierpnia a 15 września. Galeria zdjęć Pobierz galerię Były obiekt wojskowy przy ul. Zygmunta Augusta 2 został pokryty rzeźbionymi płytami ceramicznymi imitującymi taflę wody, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Były obiekt wojskowy przy ul. Zygmunta Augusta 2 został pokryty rzeźbionymi płytami ceramicznymi imitującymi taflę wody, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Były obiekt wojskowy przy ul. Zygmunta Augusta 2 został pokryty rzeźbionymi płytami ceramicznymi imitującymi taflę wody, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Bar Mleczny Słoneczny, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Bar Mleczny Słoneczny, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Bar Mleczny Słoneczny, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Modernizacja lamp nad wejściami do klatek schodowych, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Modernizacja lamp nad wejściami do klatek schodowych, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Żółty napis „Zażółć gęślą jaźń” prezentuję wszystkie znaki diakrytyczne wykorzystywane w języku polskim, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Żółty napis „Zażółć gęślą jaźń” prezentuję wszystkie znaki diakrytyczne wykorzystywane w języku polskim, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Wielokolorową pastelową elewacje zastąpiła fasada biała złamana żółtym, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Wielokolorową pastelową elewacje zastąpiła fasada biała złamana żółtym, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Niezwykłe kratki można znaleźć m.in. na budynkach przy ul. Kilińskiego i ul. Żwirki i Wigury, fot. Jan Ziarnicki Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 19.09.2018 13:00 Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 19.09.2018 13:20 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz