Połączenie historii z nowoczesnymi rozwiązaniami – taki jest przebudowany dworzec Gdynia Główna, z którego można już korzystać po niespełna dwóch latach prac. NowoczesnośćZabytkowy dworzec został gruntownie odnowiony. Przywrócono jego historyczny charakter, wprowadzając jednocześnie rozwiązania zapewniające nowoczesne standardy obsługi podróżnych. Obiekt wraz z łącznikiem (kolumnadą) pomiędzy dworcem dalekobieżnym a dworcem SKM został przebudowany. Wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne tj. instalacje elektryczne, teletechniczne, wentylacyjne i kanalizacyjne. Dworzec został uporządkowany pod względem estetycznym z jednoczesnym przywróceniem walorów architektonicznych. Pasażerowie mogą czuć się bezpieczniej dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, przeciwpożarowych i monitoringu. Na dworcu wykonano nowy system informacji wizualnej i dynamicznej. Do dyspozycji podróżnych na dworcu jest: 6 kas biletowych PKP Intercity, 1 kasa PKP SKM i 2 kasy Przewozów Regionalnych oraz informacja kolejowa.Dworzec został w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wykonawca usunął bariery architektoniczne oraz wprowadził elementy służące poprawie komunikacji. Zamontowano 6 wind osobowych i podjazd dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich przy wejściu głównym do budynku dworca, a także ścieżki dla osób niewidomych. Na dworcu jest również kasa z obniżonym blatem. HistoriaBudynek dworca kolejowego, będący przykładem gdyńskiej architektury, łączący cechy stylowe socrealizmu z tradycją modernistyczną i detalami w stylu Art Deco został zbudowany w latach 1950-1954 i wpisano go do rejestru zabytków.Przebudowa dworca Gdynia Główna prowadzona była pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. W ramach prac m.in.: odtworzono pierwotne malowanie elewacji i wnętrza budynku, wymieniono i zrekonstruowano wszystkie okna i drzwi, odnowiono posadzki i okładziny kamienne, uzupełniono gzymsy i balustrady. W czasie prac w Sali Restauracyjnej odkryto fragmenty fresków, które są dziełem Sopockiej Szkoły Malarskiej prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego. Przedstawiają one mapy oraz mitologiczne motywy dotyczące podróży, nawigacji i geografii. Fantazyjne stwory morskie oraz symboliczne, zgodne z tradycją mitologiczną, przeplatają się z żartobliwymi tworami wyobraźni, takimi jak chociażby muzykujące ryby. Malowidła stropu zaś ukazują niebo ze znakami zodiaku i gwiazdozbiorami. Mimo licznych warstw farby, udało się odsłonić całe dekoracje, a uszkodzenia nie przeszkodziły w odczytaniu wszystkich elementów. Odnowiono również ozdobne obudowy lamp, boazerie kamienne i elementy drewnianego wystroju. Odrestaurowano niedostępne do tej pory dla pasażerów pomieszczenia na poziomie -1. Zostaną one wykorzystane na dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety.Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructuras S.A. Przebudowa dworca kosztowała ponad 40 mln złotych. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Plac Konstytucji także stał się wizytówką Gdyni. Wyremontowane zostały chodniki, pojawiły się nowe klomby z kwiatami i donice z drzewami. Wszystkie elementy tworzą atrakcyjną wizualnie całość. Rewitalizacje terenu wokół dworca sfinansowało miasto. Te prace pochłonęły około 800 tys. złotych. Gdynia - Berlin W dniu otwarcia gdyńskiego dworca, PKP uruchomiło nowe połączenie z Gdyni do Berlina. Pierwszy Express wyruszył 6.06 o godz. 6.06. „Berlin - Gdynia Express", obsługiwany przez spółkę PKP Intercity, kursować będzie codziennie. O godz. 13.12 pociąg dojeżdża do stolicy Niemiec. Po drodze zatrzymuje się m.in.: w Sopocie, Gdańsku, Tczewie, Bydgoszczy, Gnieźnie, Poznaniu i Frankfurcie. Z Berlina Express wyjeżdża o godz. 15.40, a do Gdyni przyjeżdża o godz. 22.38. fot. Dorota Nelke i Michał Kowalski Opublikowano: 06.06.2012 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (malgorzata.omachel-kwidzinska@gdynia.pl)