
Po raz pierwszy w wieloletniej historii gdyńskich spotkań specjalistów od gospodarki, w nazwie zabrakło słowa „międzynarodowe". Zamiast tego, wydarzenie niemal w całości poświęcone było branży morskiej. Projekt był niezwykle innowacyjny, ale miał już tyle lat, że wymagał zmiany. Rzeczywistość wskazywała, że z trzech paneli, które organizowaliśmy dorocznie ciekawe były wszystkie, ale ogromnym powodzeniem i realnym związkiem z biznesem, z problemami, szansami, wyzwaniami, przed którymi stoi biznes dotyczył gospodarki morskiej - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała wiceprezydent Gdyni i dodaje: Wniosek był prosty, skoro to jest najważniejszy panel, cieszy się największą frekwencją, dyskusja jest najgorętsza, a wnioski przekładają się na rzeczywistość to znaczy, że to jest to, co musimy rozwijać. To oczywiście nie oznacza, że inne panele nie były potrzebne i że mamy poczucie porażki. Po wielu latach projekt dojrzał, żeby skupić się na tej dziedzinie gospodarki, która dla Gdyni jest najważniejsza.
Forum miało formę otwartych paneli dyskusyjnych, a zaangażowani do rozmów praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy, zapewnili rzeczowy charakter dyskusji przy jednoczesnej swobodnej wymianie poglądów i pomysłów.
Gościem specjalnym wydarzenia była prof. dr hab. Dorota Pyć, Podsekretarz Stanu ds. Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Uczestnicy panelu „Przemysły Morskie" skupili się na kondycji polskiego przemysłu stoczniowego, przewadze konkurencyjnej firm odnoszących sukcesy na rynkach europejskich i światowych, a także istotnych czynnikach budowania sukcesu przemysłów morskich w Polsce. Liderem panelu był Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.
Rozmowy podczas panelu „Porty Morskie" dotyczyły czynników wspierających, a także tych hamujących rozwój polskich portów morskich. Główne zagadnienia to problemy aktualnej sytuacji w portach morskich oraz w ich otoczeniu gospodarczym, prawnym, politycznym i ekonomicznym. Liderem panelu był Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.
W trakcie panelu Logistyka Morska, którego liderem był Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki, poruszone zostały m.in. tematy odnoszące się do perspektyw rozwoju portów morskich, akumulacji kapitału w łańcuchu usług logistycznych oraz globalizacji systemów informacyjnych.
Istotnymi zagadnieniami panelu „Ship Management" były kwestie związanie z rozwojem tej działalności w Polsce, wyzwaniami oraz korzyściami płynącymi dla gospodarki i rynku pracy. Liderem Panelu był Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.
Tegoroczna edycja forum stwarzała także możliwość wzięcia udziału w praktycznych warsztatach. Zajęcia dotyczące znaczenia marki na rynku przedsiębiorstw z branży morskiej poprowadzili eksperci z Best Place - Europejskiego Instytutu Marki Miejsc, natomiast szczegóły protokołu dyplomatycznego i etykiety w biznesie, przybliżył dr Janusz Sibora, ceniony autorytet w dziedzinie ceremoniału królewskiego, etykiety i komunikacji społecznej.
Patronat honorowy nad tegorocznym Forum objęły m.in. Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Marszałek Województwa Pomorskiego.




fot. Barbara Betlejewska
Opublikowano: 09.10.2015 00:00
Autor: Michał Kowalski (2011)