Co nowego

Eksperci rozmawiali o mobilności miejskiej

Uczestnicy warsztatów poświęconych SUMP-om (fot. Jakub Winiewski)

Uczestnicy warsztatów poświęconych SUMP-om (fot. Jakub Winiewski)

Eksperci z całego kraju spotkali się 3 marca w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia, aby rozmawiać o Planach Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plan – SUMP). W warsztatach „Monitoring i ewaluacja w Planowaniu Zrównoważonej Mobilności” wzięli udział m.in. przedstawiciele Centrum Kompetencji SUMP z Ministerstwa Infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). 

 
Centrum Kompetencji SUMP oraz CUPT to instytucje kluczowe dla wdrażania i finansowania Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Pierwsza z nich odpowiada za monitorowanie i repozytorium SUMP, a druga łączy ocenę planów z finansowaniem projektów transportowych. 


Spotkanie otworzyła Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
 
Plan Zrównoważonej Mobilności dla miasta jest bardzo ważnym dokumentem, ponieważ mówi o kierunkach rozwoju mobilności i transportu miejskiego. Umożliwia interdyscyplinarne podejście, wzięcie pod uwagę jakości życia, zdrowia mieszkańców, rozwoju gospodarczego, dbania o środowisko oraz efektywności ekologicznej. Umożliwia współpracę wielu różnych interesariuszy, jednostek oraz grup mieszkańców. Posiadanie takiego dokumentu SUMP umożliwia miastu ubieganie się o dofinansowanie zewnętrzne ze źródeł krajowych i europejskich. Dzięki temu możemy współfinansować różne nasze inwestycje i działania oraz realizować ich więcej – mówiła Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji UM Gdyni.
 



Wydarzenie podzielone było na część wykładową i warsztatową. Podczas prelekcji omówiono m.in. rolę danych w planowaniu mobilności, znaczenie krajowych i unijnych wskaźników SUMI, a także metody monitorowania wdrażania SUMP-ów na poziomie lokalnym i metropolitalnym. Temat ten przybliżyły m.in. Magdalena Ogonowska i Joanna Wrzeszcz z Centrum Kompetencji SUMP Ministerstwa Infrastruktury.
 
SUMP-y, czyli Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, są pomyślane jako narzędzie do planowania zrównoważonej mobilności, ale w ten sposób, żeby zapewnić dostępność wszystkim mieszkańcom miast oraz obszarów funkcjonalnych. Ta koncepcja Komisji Europejskiej rozwija się i jest przyjmowana przez państwa członkowskie oraz przez miasta w poszczególnych państwach. Pozwala władzom, organizatorom transportu, organizatorom mobilności na zapewnienie mieszkańcom przede wszystkim dostępu do wysokiej jakości usług mobilności miejskiej, obejmującej cały obszar funkcjonalny, integrującej wszystkie rodzaje transportu – wyjaśniała Magdalena Ogonowska z Centrum Kompetencji SUMP Ministerstwa Infrastruktury.
 
Na poziomie krajowym stworzona została struktura wsparcia, która składa się z komitetu sterującego ds. SUMP, będącego organem pomocniczym ministra infrastruktury. W jego skład wchodzą także przedstawiciele władz szczebla regionalnego i lokalnego. Upowszechnianiu wiedzy o strukturze oraz SUMP-ach służy także Centrum Kompetencji SUMP w Ministerstwie Infrastruktury. Realizuje ono swoje zadania m.in. poprzez organizację warsztatów takich jak te, które odbyły się 3 marca 2025 r. w naszym mieście. Udziela także wsparcia samorządom poprzez ekspertów i doradców.

Na szarym tle widoczne białe bloki z piktogramami symbolizującymi transport zbiorowy, ruch pieszy i rowerowy, ruch zmotoryzowany, dialog z mieszkańcami i cyfryzację, współpracę samorządów i planowanie przestrzenne
Plan zrównoważonej mobilności dla OMGGS (mat. prasowe OMGGS)

Wśród prelegentów obecni byli również przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Kluczowe tematy obejmowały analizę danych i modelowanie ruchu w kontekście planowania mobilności oraz wpływ regulacji TEN-T na systemy monitorowania transportu.
 
Szczególną uwagę poświęcono nowoczesnym technologiom, np. temu, w jaki sposób sztuczna inteligencja rewolucjonizuje zbieranie danych o ruchu drogowym. Przybliżono także pilotażowo testowane w Gdyni inteligentne kamery AI do liczenia pieszych i rowerzystów.
 
Po części prezentacyjnej uczestnicy wzięli udział w warsztatach, podczas których zidentyfikowali kluczowe wskaźniki do oceny efektywności mobilności miejskiej oraz omówili wyzwania związane z dostępnością danych. Wydarzenie zwieńczyło podsumowanie wyciągniętych wniosków oraz dyskusja nad dalszymi kierunkami działań w zakresie monitorowania mobilności miejskiej.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 03.03.2025 15:20
  • ikona

    Autor: Jakub Winiewski (jakub.winiewski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 03.03.2025 15:45
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Zobacz także

Najnowsze