PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Co nowego

Dwa nowe promy na trasie Gdynia-Karlskrona

Na zdj. prom Stena Scandica // mat. prasowe Stena Line

Na zdj. prom Stena Scandica // mat. prasowe Stena Line

Szwedzki przewoźnik Stena Line planuje w przyszłym roku wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy: Stena Scandicę i Stena Balticę. Tym samym dla klientów frachtowych zwiększy się przepustowość połączenia o 30%, a pasażerowie zyskają nową jakość podróżowania.

 
Przewoźnik Stena Line kontynuuje rozwój połączeń na Morzu Bałtyckim i zwiększa przepustowość zarówno pasażerską jak i frachtową na kilku liniach. Operator promowy poinformował, że w 2022 roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy o długości 222 metrów: Stena Scandicę i Stena Balticę. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30%, a dla pasażerów – nową jakość podróżowania.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status autostrady morskiej i jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej. Ma także znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60%. Trasa Gdynia-Karlskrona jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów rocznie.
 

Inwestycje w portach

Na zdj. nowy terminal promowy w Gdyni, fot. Tadeusz Urbaniak
Nowy terminal promowy w Gdyni, fot. Tadeusz Urbaniak

Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę dwóch portów w Gdyni i w Karlskronie. W Porcie Gdynia właśnie zakończono budowę nowego terminala promowego, który dysponuje nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe.

Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminala już 1 stycznia 2022 roku. Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminala w Gdyni pozwoli w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg - prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.
 
– Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30% więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne smart gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Ciągły wzrost


Stena Line wierzy w ciągły wzrost popytu na transport morski, zarówno towarów, jak i pasażerów. Teraz armator zapowiada kolejny krok w rozszerzaniu swojej działalności na Bałtyku i w 2022 roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona promy o długości 222 metrów: Stena Scandica i Stena Baltica. Każdy z nich może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe, co oznacza wzrost pojemności przewozowej na linii o 30% i nowe wrażenia z podróży dla pasażerów.

– Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego – informuje Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Duże i nowoczesne promy


Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe promy na trasie Gdynia- Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas ich przebudowy w 2020 roku zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30% dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postojów w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla szwedzkiego przewoźnika.
 
Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line jest wyraźnie zaznaczona. Oba promy są wyposażone w technologie mające na celu zwiększenie wydajności paliwowej oraz w nowe systemy oczyszczania wody balastowej. Większy tonaż oznacza również niższe emisje w przeliczeniu na transportowaną jednostkę.


O nowych promach


Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami: Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

Stena Scandica i Stena Baltica:

  • budowa: 2005 roku w stoczni Cantiere Navale Visentini, Włochy,
  • przebudowa: 2020/2021 rok w stoczni Sedef w Turcji,
  • długość: 222 metrów,
  • pojemność pasażerska: 970 osób,
  • zdolność przewozowa: 2875 metrów ładunkowych plus oddzielny pokład dla samochodów osobowych,
  • liczba kabin: 202 kabiny, w tym 88 całkiem nowych oraz kabiny rodzinne i kabiny dla osób podróżujących ze zwierzętami,
  • restauracja i bar z widokiem na morze oraz kafeteria,
  • przestrzenie publiczne z wygodnymi fotelami i ekranami telewizyjnymi,
  • zewnętrzny pokład słoneczny, gdzie można podziwiać widok i doświadczyć świeżego morskiego powietrza,
  • cyfrowe ekrany informacyjne,
  • dostępne wi-fi we wszystkich miejscach publicznych,
  • sklep o powierzchni 120 m2 z szerokim asortymentem perfum, słodyczy i alkoholi.
 
W ramach rozwoju działalności na Morzu Bałtyckim Stena Line ogłosiła również, że w 2022 roku planuje wprowadzić dwa nowo wybudowane statki na linię między Nynäshamn a Ventspils.

  • ikonaOpublikowano: 28.09.2021 08:50
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.09.2021 09:48
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze