Co nowego

„Dar Młodzieży” przekroczył równik w niezwykłą rocznicę

W czwartek, 28 września o godz. 19.10 czasu Greenwich  „Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

W czwartek, 28 września o godz. 19.10 czasu Greenwich „Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

W setną rocznicę przejścia równika przez pierwszy statek pod biało-czerwoną banderą, najdłuższy równoleżnik przekroczył „Dar Młodzieży”. To znakomite, piękne upamiętnienie osiągnięcia polskich żeglarzy sprzed 100 lat, a dla młodej załogi „Daru Młodzieży” – okazja do przejścia chrztu morskiego.  

W czwartek, 28 września o godz. 19.10 czasu Greenwich (godzina 22.10 w Polsce) „Dar Młodzieży” przekroczył równik!  Dowodzona przez komendanta Rafała Szymańskiego fregata szkolna Uniwersytetu Morskiego w Gdyni upamiętniła w ten sposób 100-lecie przejścia najdłuższego równoleżnika przez pierwszy statek pod biało-czerwoną banderą, który był „Lwów”, żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie.  

- Oni przecierali szlaki, to był pierwszy rejs, coś niesamowitego, to zaszczyt, że mieliśmy okazję to upamiętnić – powiedział komendant „Daru Młodzieży” Rafał Szymański. - Cieszę się, że udało się dotrzeć na równik i zrobiliśmy to na żaglach – dodał. 

Warto przypomnieć, że - wg encyklopedii PWN - równik ziemski, leżący w płaszczyźnie przechodzącej przez środek Ziemi i prostopadle do jej osi, ma długość 40 075,704 km i dzieli  Ziemię na półkulę północną i południową. Od równika wyznacza się szerokość geograficzną (on sam ma szerokość geograficzną 0). „Dar Młodzieży” przekroczył równoleżnik zero na Oceanie Atlantyckim, dokładnie na długości geograficznej 35 stopni 38 minut, około 200 mil od wybrzeża Brazylii - kraju, do którego 100 lat temu płynął żaglowiec „Lwów”. 

dar młodzieży

W czwartek, 28 września o godz. 19.10 czasu Greenwich „Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

Studenci przeszli chrzest   

Po przejściu na półkulę południową na „Darze Młodzieży” odbył się tradycyjny chrzest równikowy. Prawie setka studentów II roku Wydziału Nawigacyjnego może poczuć się już pełnoprawnymi marynarzami. 

- To jest taki duży krok naprzód, oni są już pełnoprawnymi marynarzami – podkreśla Aleksander Laszka – starszy mechanik na Darze Młodzieży. - To jest niepowtarzalna szansa przejść chrzest morski, aktualnie na statkach handlowych już się tego nie robi, po prostu nie ma na to czasu – zaznacza. 

dar młodzieży chrzest

„Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

By tradycji stało się zadość każdy praktykant musiał wykazać się wiedzą oraz sprawnością fizyczną podczas różnych prób, by udowodnić, że jest żeglarzem z prawdziwego zdarzenia. Oprócz Neptuna, Prozerpiny, Trytona i diabłów nie zabrakło astrologa, którego zadaniem było potwierdzenie przekraczanie równika oraz golibrody wyposażonego w ostrą brzytwę. Po szeregu prób Neptun wręczył certyfikaty będące świadectwem chrztu równikowego i nowe żeglarskie imię. 

dar młodzieży

„Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

Po przekroczeniu równika „Dar Młodzieży” obrał kurs na Hortę, niewielki port na Azorach. Powrót „Białej Fregaty” do Gdyni zaplanowany jest 11 listopada 2023 roku, w Święto Niepodległości. 

100 lat wcześniej 

„Dar Młodzieży” płynął kursem zbliżonym do tego historycznego, sprzed 100 lat, kiedy to "Lwów", żaglowiec Szkoły Morskiej w Tczewie wypłynął w pierwszą transatlantycką podróż w historii biało-czerwonej bandery. Ideą tego rejsu było dotarcie do Brazylii, kraju licznej polskiej społeczności emigracyjnej.  

„Lwów” wyszedł z Gdańska 23 maja 1923 roku, natomiast 13 sierpnia przeciął równik, 7 września zacumował w Rio de Janeiro, później zawinął jeszcze do portów w Santos i Paranagua. Rejs miał stanowić pierwszy pomost nad oceanem między odrodzoną Polska, a Polonią w Brazylii. Statek i jego załoga spotkali się z entuzjastycznym i wzruszającym przyjęciem w emigracyjnych środowiskach. 

Legendarny rejs, legendarna załoga 

Sama podróż przeszła do legendy. Wystarczy wymienić niektórych uczestników tego rejsu: Antoni Garnuszewski - dyrektor Szkoły Morskiej w Tczewie, Tadeusz Ziółkowski - komendant "Lwowa" (później komandor Urzędu Pilotów w WM Gdańsku, działacz żeglarski, szef naszej żeglarskiej ekipy olimpijskiej w 1936 roku, zamordowany w Stutthofie), oficer nawigacyjny i kierownik nauk, kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz (słynny „Znaczy kapitan”, później dowodził polskimi transatlantykami, zginął na m/s „Piłsudski”), starszy oficer Konstanty Maciejewicz (późniejszy komendant „Lwowa” i „Daru Pomorza”), radiotelegrafista Alojzy Kwiatkowski (późniejszy komendant „Daru Pomorza” czasu wojny), bosman Jan Kaleta, żaglomistrz Jan „Waju” Leszczyński. Wszyscy mocno zapisani w morskiej historii Polski. Podobnie jak uczniowie - później wybitni kapitanowie naszej floty - jak choćby Stanisław Kosko (ostatni przedwojenny dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej, zginął we wrześniu 1939 roku), Tadeusz Meissner, Jan Ćwikliński (późniejsi kapitanowie m.in. „Batorego”) i wielu innych.

dar młodziezy 

 „Dar Młodzieży” przekroczył równik! Fot. Adrian Dopke

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 02.10.2023 10:27
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 02.10.2023 10:49
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze