Zbliża się skok jakościowy w pomorskiej kolei. Dwie firmy – Newag oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz – są zainteresowane dostarczeniem elektrycznych pociągów, które będą przewozić pasażerów w naszym regionie. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dokonał otwarcia ofert w przetargu na zakup nowych składów, które mają zasilić tabor PKM i innych linii kursujących po trójmiejskiej aglomeracji. Dokonano już otwarcia ofert, więc kolejnym ruchem jest ich weryfikacja i ocena. Jeśli wszystko się uda, to najprawdopodobniej w najbliższym czasie poznamy nazwę firmy, która dostarczy nowoczesne, elektryczne składy na potrzeby pomorskiej kolei regionalnej.Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego planuje zakup łącznie aż 31 pociągów – w tym 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz, w formie opcji, kolejnych 29 dodatkowych pojazdów napędzanych energią elektryczną. Takie zakupy znacząco odnowiłyby tabor, którym każdego dnia w Trójmieście i innych gminach naszego regionu poruszają się setki mieszkańców.Przypomnijmy, że zgodnie z ostatnimi danymi na Pomorzu korzystamy z kolei najczęściej w całym kraju, a średnia liczba kolejowych podróży na mieszkańca w zeszłym roku wyniosła aż 19,9. Na taki rezultat składa się m.in. rozbudowana oferta Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Szybkiej Kolei Miejskiej czy Polregio, które są popularnymi środkami transportu do miejsc pracy, szkół czy na lokalne uczelnie. Obecnie trwają też liczne inwestycje związane z kolejową infrastrukturą w regionie, w tym chociażby elektryfikacja linii PKM połączona z rozbudową linii „południowej” i budową nowych przystanków czy remont kilku istniejących przystanków SKM w Gdyni, co powinno zachęcić jeszcze większą liczbę mieszkańców do podróży pociągami.Do ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski przetargu stanęły dwie firmy: to Newag S.A. z Nowego Sącza oraz Pojazdy Szynowe PESA z Bydgoszczy. Pierwsza z nich wyceniła wartość zamówienia na ponad 69,9 miliona złotych, druga – na nieco ponad 104,9 miliona złotych. Obie oferty wprawdzie przekraczają zaplanowany budżet, ale organizatorzy przetargu liczą na rozstrzygnięcie. W tej chwili trwa ich weryfikacja formalno-prawna. - Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem. Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany, tymczasem ani PKP, ani SKM Trójmiasto nie zrobiły w tej sprawie nic. Nie możemy dłużej czekać – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Jeśli przetarg byłby rozstrzygnięty pozytywnie, nowe pojazdy zasiliłyby bezpośrednio tabor należący do wojewódzkiego samorządu – kursując właśnie na wspomnianych liniach PKM po elektryfikacji (na ten cel przewidziano 11 zespołów trakcyjnych) oraz na innych liniach obsługujących tzw. ruch aglomeracyjny z dużą liczbą pasażerów (20 elektrycznych zespołów trakcyjnych). Oznacza to, że z nowoczesnych pojazdów skorzystaliby także pasażerowie z Gdyni, zarówno w podróżach na terenie miasta, jak i przy innych połączeniach w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Opublikowano: 26.05.2022 12:00 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 26.05.2022 15:44 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl