Co nowego

České Dráhy połączą Pragę z Gdynią?

W grudniu 2024 ruszy bezpośrednie połączenie na trasie Gdynia - Praga. Fot.  ceskedrahy.cz

W grudniu 2024 ruszy bezpośrednie połączenie na trasie Gdynia - Praga. Fot.  ceskedrahy.cz

Na tę wiadomość czekali nie tylko polscy miłośnicy knedliczków i Pragi, ale i sami Czesi. Za rok ma ruszyć bardzo długo zapowiadane połączenie kolejowe, dzięki któremu z Gdyni dojedziemy prosto do Pragi. Bez przesiadek, jednym pociągiem, w dobrej cenie i w miarę szybko. 

Martin Kupka, minister transportu w Czechach, zakomunikował w swoich mediach społecznościowych, że od grudnia 2024 roku z Pragi nad Bałtyk pasażerowie dojadą pociągiem bez przesiadek. Tę informację potwierdza biuro prasowe czeskiego operatora kolejowego. 

Obecnie ta trasa to przysłowiowa podróż przez mękę. 12, czasem i 15 godzin różnymi pociągami, z przesiadkami – tak wygląda wyprawa koleją znad Bałtyku przez Polskę do czeskiej Pragi. Można też polecieć do Pragi samolotem z Gdańska. Kto jednak nie chce latać, a chciałby zobaczyć stolicę Czech, ten może – zamiast samolotu czy kolei – wybrać ofertę autokarową. O ile wytrzyma cierpliwie aż kilkanaście godzin na siedzeniu. 

Wygląda jednak na to, że już za rok Gdynię i Pragę łączyć będzie bezpośrednie, w miarę szybkie połączenie kolejowe. 

- Praga, Wrocław i Trójmiasto na wybrzeżu Bałtyku zostaną połączone nową linią kolejową od grudnia 2024 roku. Z rocznym wyprzedzeniem podpisaliśmy 10-letni kontrakt na linię Ex 32 Praga-Pardubice-Lichkov granica państwowa (Polska). Nad polski Bałtyk łatwo dojedziesz pociągiem – brzmi treść postu, zapieszczonego na portalu X (dawny Twitter) przez czeskiego ministra transportu. 

Ile czasu ma zająć podróż? Około 9 godzin. Podróżni skorzystają z linii ekspresowej, której operatorem będzie czeski przewoźnik - České Dráhy. Nieoficjalnie mówi się, że za bilet na trasie Praga – Trójmiasto trzeba będzie zapłacić ok. 110 zł. Stacje pośrednie to m.in. Międzylesie, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Gdańsk

Będzie komfortowo, choć bez wagonu restauracyjnego 

Jak czytamy na stronie internetowej czeskiego przewoźnika, pociągi kursujące na linii Ex 32 Praga – Pardubice – Wrocław – Gdynia obsługiwane będą przez klimatyzowane wagony w standardzie EuroCity przewoźników České Dráhy i PKP Intercity. W wagonach będzie  ok. 250 miejsc siedzących. Składy zostaną przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, wózków dziecięcych, a także rowerów. 

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji szereg usług, w tym dostęp do Internetu za pośrednictwem pokładowej sieci Wi-Fi oraz ofertę poczęstunku. Uwaga! Początkowo będzie to usługa dostawcza. Jednakże od rozkładu jazdy na 2026 rok planowane jest wprowadzenie wagonu restauracyjnego lub bistro, by jeszcze bardziej podnieść komfort podróżowania. 

Jaka częstotliwość połączeń? 4 razy w jedną, 4 razy w drugą stronę na dobę. Planowana godzina wyjazdu pierwszego pociągu z Pragi to 06:56. Następne połączenia mają być wykonywane w godzinach 10:56, 14:56 i 18:56

- Nieustannie pracujemy nad poprawą połączeń transportowych pomiędzy Republiką Czeską a naszymi sąsiadami we wszystkich gałęziach transportu. Szczególną wagę przywiązujemy do przyjaznego środowisku transportu kolejowego, jego przyspieszenia, zwiększania przepustowości linii kolejowych i wprowadzania nowych, wysokiej jakości połączeń. Strategia ta obejmuje także utworzenie nowej czesko-polskiej linii łączącej Pragę i Czechy wschodnie z zachodnią częścią Polski, obejmującą takie kierunki turystyczne jak Wrocław i wybrzeże Bałtyku - mówi Martin Kupka, Minister Transportu Republiki Czeskiej. - Takiego połączenia brakowało już dawno. Do tej pory połączenia dalekobieżne z Polską odbywały się wyłącznie przez Bohumín. Jestem przekonany, że ta czesko-polska współpraca przełoży się na działalność branży turystycznej i inne relacje gospodarcze – podkreśla Kupka, cytowany na stronie internetowej czeskiego operatora. 

Coraz więcej Czechów w Gdyni

Miejska Informacja Turystyczna w Gdyni już od kilku lat odnotowuje coraz więcej wizyt Czechów. Jeszcze przed pandemią było to kilka osób w tygodniu, a w minionym sezonie Czesi odwiedzali placówkę niemal codziennie. Oczywiście MIT odwiedza tylko niewielki odsetek wszystkich turystów, ale zmiana jest zauważalna. 

Czescy turyści, którzy przyjechali do Gdyni w zakończonym sezonie letnim mieli do dyspozycji ulotki o mieście w swoim języku.
W strategii Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, której Gdynia jest członkiem, w 2023 roku właśnie Czechy obok Skandynawii stały się rynkiem priorytetowym. Działania wizerunkowe i informacje produktowe są kierowane ku tym odbiorcom. Na Pomorze zapraszani są czescy dziennikarze, z kolei polscy organizatorzy turystyki uczestniczą w spotkaniach branżowych w Czechach. Niewykluczone zatem, że dzięki temu na ulicach Gdyni czeski język będzie niebawem tak popularny jak angielski czy niemiecki.

Opr. na podstawie ceskedrahy.cz trojmiasto.pl
 

  • ikonaOpublikowano: 14.11.2023 12:36
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 14.11.2023 15:51
  • ikonaZmodyfikował: Zygmunt Gołąb
ikona

Zobacz także

Najnowsze