Blisko 11 tysięcy obsłużonych interesantów i ogromne zainteresowanie – tak w największym skrócie można podsumować pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca, placówki Urzędu Miasta Gdyni w Centrum Riviera. - Powstanie tego miejsca to odpowiedź na oczekiwania osób, którym z uwagi na codzienne obowiązki trudno było odwiedzić gdyński urząd w godzinach pracy. Pierwszy miesiąc funkcjonowania Centrum Obsługi Mieszkańca potwierdził, że jego otwarcie było bardzo dobrą decyzją – mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Centrum Obsługi Mieszkańca (COM) wystartowało 2 września. Za nami już zatem ponad miesiąc funkcjonowania placówki. W tym czasie obsłużonych zostało blisko 15 tysięcy osób, z czego tylko we wrześniu dokładnie 10909. Największym zainteresowaniem cieszą się rejestracja pojazdów oraz punkt informacyjny, w którym można między innymi wyrobić kartę mieszkańca. Pod koniec miesiąca najczęściej odwiedzane było zaś stanowisko nr 1 poświęcone spisowi powszechnemu. Od 2 do 30 września w COM spisały się 2223 osoby. Wraz z zakończeniem spisu, stanowisku nr 1 - zgodnie z zapowiedziami - zmieniło zakres obsługi. Od 1 października funkcjonuje ono jako miejsce składania deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków oraz wniosków o dotacje z programu „Czyste Powietrze”. - Centrum Obsługi Mieszkańca zostało znakomicie przyjęte przez gdynian i nie tylko. Potwierdzają to nie tylko statystyki, które mówią same za siebie, ale i głosy mieszkańców, którzy w bezpośrednich rozmowach z pracownikami chwalą funkcjonowanie tego punktu – przyznaje Rafał Klajnert, dyrektor Urzędu Miasta Gdyni oraz Sekretarz Miasta. – Liczby z września pokazują, że nasze prognozy o możliwości obsługi w ciągu miesiąca dodatkowych 10 tysięcy interesantów, były właściwe. Cieszymy się, że możemy być jeszcze bliżej mieszkańców i jeszcze szybciej pomóc im załatwić dziesiątki spraw w sprawny i wygodny sposób – dodaje. Gdynia jako miasto innowacyjne i nowoczesne od lat stawia na funkcjonalność. Uruchomienie Centrum Obsługi Mieszkańca to kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji urzędu z gdynianami. Centrum Obsługi Mieszkańca ma 400 metrów kwadratowych i znajduje się na 1. piętrze Centrum Riviera (ul. Kazimierza Górskiego 2). Od poniedziałku do soboty w godz. 10-18 na gdynian czeka aż 18 urzędowych stanowisk, w tym kasa i punkt informacyjny. JAK UMÓWIĆ WIZYTĘ?Wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można umawiać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626 26 26 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00), lub online na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl.W systemie rezerwacji należy wskazać, jaką sprawę zamierzamy załatwić i wybrać lokalizację, w której chcemy to zrobić: Urząd Miasta Gdyni lub Centrum Obsługi Mieszkańca (jeśli dana sprawa znajduje się na liście świadczonych w nim usług). Później pozostaje już tylko wybrać dzień i godzinę wizyty. JAKIE SPRAWY ZAŁATWISZ W COM?Po wcześniejszym umówieniu wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można załatwić następujące sprawy: EWIDENCJA LUDNOŚCI (stanowiska 2-4): zgłoszenie zameldowania/wymeldowania, nadanie numeru PESEL, wydawanie zaświadczeń, potwierdzenie profilu zaufanego (stanowisko 3). DOWODY OSOBISTE (stanowiska 5-6): złożenie wniosków o wydanie dowodu osobistego. REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 7-14): rejestracja i przerejestrowanie pojazdów, wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych, wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych. 18 funkcjonujących stanowisk pozwala obsłużyć setki mieszkańców dziennie // fot. Paweł KuklaPRAWA JAZDY (stanowiska 15-16): wydanie PKK po raz pierwszy, złożenie wniosku o zmianę danych w prawie jazdy, złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy na dokument polski. CENTRALNA EWIDENCJA EMISYJNOŚCI BUDYNKÓW (CEEB)/PROGRAM „CZYSTE POWIETRZE” (stanowisko 1): składanie deklaracji CEEB (można to zrobić również online poprzez portal ZONE) oraz wniosków o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” (wnioski można składać także online poprzez portal beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku). w poniedziałki i środy – deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków; we wtorki i czwartki – wnioski o dotacje z programu „Czyste Powietrze”. Sprawy, które można załatwić bez konieczności rezerwacji wizyty: REJESTRACJA POJAZDÓW (stanowiska 12-14): rejestracja nowych pojazdów, wydawanie stałych dowodów rejestracyjnych, wpisy i adnotacje w dowodach rejestracyjnych. PUNKT INFORMACYJNY: mieszkańcy mogą od ręki uzyskać wskazówki i pomoc przy załatwieniu spraw urzędowych oraz założeniu Karty Mieszkańca czy profilu zaufanego, który pozwala na prowadzenie korespondencji z urzędem w sposób elektroniczny. KASAPunkty obsługi mieszkańców na terenie centrów handlowych funkcjonują w niektórych polskich miastach (np. w Krakowie, Rzeszowie czy Olsztynie), jednak żadne nie może pochwalić się działaniem na tak dużą skalę jak w przypadku gdyńskiego Centrum Obsługi Mieszkańca. Opublikowano: 12.10.2021 15:00 Autor: Dawid Kowalski (d.kowalski@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 12.10.2021 16:35 Zmodyfikował: Karolina Szypelt