Co nowego

Awaria ciepła w Gdyni – działania miasta

Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek podczas briefingu prasowego w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. Natalia Kawalerowicz)

Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek podczas briefingu prasowego w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. Natalia Kawalerowicz)

Od środy kilkudziesięciu pracowników OPEC-u całodobowo pracuje nad usuwaniem poważnych awarii sieci ciepłowniczej w Gdyni. Wsparcie dla mieszkańców dotkniętych brakiem ogrzewania i ciepłej wody oferuje także miasto, które wysłało w teren pracowników MOPS-u oraz Straży Miejskiej. Przyczyny udało się już usunąć w większości dzielnic – m.in. Pustkach Cisowskich, Chwarznie-Wiczlinie, Pogórzu, Witominie, Małym Kacku i części Karwin. Trwa natomiast uzupełnianie sieci ciepłą wodą, co trwa nawet do kilkunastu godzin.


AKTUALIZACJA Z 14.02.2025 (godz. 12:30):
OPEC potwierdza naprawienie awarii ciepłociągu. Wkrótce rozpocznie się kilkugodzinne napełnianie sieci ciepłą wodą. Powrót sieciowego ciepła na Karwinach II i III, osiedlu Fikakowo na Wielkim Kacku oraz Dąbrowie jest przewidywany do późnych godzin wieczornych.

O godzinie 15:10 poinformowano o zakończonym napełnianiu sieci ciepłą wodą. Kaloryfery staną się ciepłe w piątek (14.02) wieczorem.

Mieszkańcy otrzymają wsparcie od miasta


Pracownicy OPEC-u nadal walczą z jedną z awarii, zlokalizowaną na ciepłociągu przy ul. Nałkowskiej, przez którą około 25 tysięcy mieszkańców części Karwin (II oraz III), Wielkiego Kacka (Fikakowo) i Dąbrowy pozostaje bez dostępu do ogrzewania oraz ciepłej wody.

Ze względu na dużą skalę awarii, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek podjęła decyzję o przygotowaniu kilku form wsparcia dla mieszkańców dzielnic pozbawionych ogrzewania.

Szacujemy, że problem na ten moment dotyczy mniej więcej 10 procent mieszkańców. Awarie, które dotychczas wystąpiły, były awariami równoległymi, zostały usunięte – poza jedną, w rejonie ulicy Nałkowskiej – mówiła prezydent Aleksandra Kosiorek. – MOPS rozpoznał już najpilniejsze potrzeby mieszkańców, ale jeżeli macie Państwo informację o tym, że ktoś wciąż wymaga pomocy, prosimy, aby takie informacje do nas zgłaszać. Uruchomiliśmy rezerwę budżetową w wysokości nawet do miliona złotych na zakup między innymi nagrzewnic i piecyków, które będą dostarczane wszystkim potrzebującym.



Do działania zostały zmobilizowane m.in. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni, Gdyńskie Centrum Usług Opiekuńczych oraz Straż Miejska, które monitorują w dzielnicach objętych awarią ogrzewania sytuację osób starszych oraz mieszkańców wymagających opieki – przez kontakt telefoniczny i wizyty osobiste, szczególnie u samotnych osób niesamodzielnych, narażonych na wychłodzenie.

W razie potrzeby oferowane jest dodatkowe wsparcie. Dostarczane są m.in. grzejniki olejowe i gorące posiłki. Weryfikacja została zakończona przez pracowników MOPS-u i GCUO około godz. 12:00, trzy osoby zgłosiły potrzebę skorzystania z proponowanej pomocy. Jednocześnie Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej jest gotowy do pełnienia dyżuru po godzinach pracy.

Szkoły pod nadzorem, ogrzewane miejsca w przygotowaniu


Pod ciągłym nadzorem jest też sytuacja w placówkach edukacyjnych. Jeśli ze względu na niską temperaturę nie zostaną zapewnione odpowiednie warunki do prowadzenia zajęć, placówki będą realizowały funkcje opiekuńcze.

Na razie taka konieczność pojawiła się łącznie w pięciu placówkach – Zespole Wczesnej Edukacji nr 1 (ul. Wiczlińska 33), Przedszkolu nr 6 (ul. Chwaszczyńska 28), Zespołach Szkolno-Przedszkolnych nr 2 (ul. Staffa 10), nr 3 (ul. Nagietkowa 73) oraz nr 4 (ul. Chwaszczyńska 26). Zapewniono ciepłe posiłki dla dzieci oraz możliwość realizacji zajęć poza siedzibami placówek. Pracownicy Urzędu Miasta Gdyni pozostają w kontakcie z dyrektorami i na bieżąco monitorują sytuację, będąc w gotowości do kolejnych decyzji.

Cały czas sytuację koordynuje Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Urzędu Miasta Gdyni, który jest wspierany przez Straż Miejską – przez najbliższe dwa dni są zorganizowane całodobowe patrole.

Do dyspozycji mieszkańców jest czynny całodobowo numer telefonu Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Gdyni – 58 660-22-03.

Mieszkańcom borykającym się z brakiem ogrzewania zostaną udzielone bonifikaty, trwa szacowanie ich kwot.

W przypadku konieczności przygotowane zostaną też ogrzewane miejsca tymczasowego pobytu osób, które ze względu na awarię wyrażą taką potrzebę.

Pilne zgłoszenia dotyczące problemów z ogrzewaniem należy kontaktować się bezpośrednio z OPEC, który ze względu na awarie uruchomił dodatkowy numer kontaktowy – 58 62-73-966 (poza numerem do Biura Obsługi Klienta – 58 62-73-962).

Ciepłownicy pracują bez przerw


Przypomnijmy, że skala awarii ciepłowniczych, które wystąpiły w nocy z 11 na 12 lutego objęła swoim zasięgiem niemal połowę miasta.

Pracownicy OPEC-u natychmiast zajęli się usuwaniem jej przyczyn – po przedostaniu się przez zamarzniętą glebę do uszkodzonego ciepłociągu, w pierwszej kolejności, jeszcze w środę, udało się naprawić sieć obsługującą Pogórze. Przez ostatnich kilkanaście godzin bez przerwy wprowadzana była tam do obiegu ciepła woda. Po godzinie 12:00 w czwartek poinformowano o przywróceniu ogrzewania w tej części Gdyni.

Według komunikatów z godz. 10:00 w czwartek, awarie zostały także usunięte w dzielnicach:

  • Witomino;
  • Karwiny I;
  • Pustki Cisowskie;
  • Chwarzno-Wiczlino;
  • Mały Kack.

W tych miejscach również trwa uzupełnianie sieci.

  • ikonaOpublikowano: 13.02.2025 15:23
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 14.02.2025 15:20
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze