Co nowego

2,5 km falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego w Gdyni

Wizualizacja przedstawiająca efekt finałowy prac. Fot. mat. inw.

Wizualizacja przedstawiająca efekt finałowy prac. Fot. mat. inw.

W gdyńskim porcie szykuje się duża inwestycja. Nowe falochrony, które już wkrótce tam powstaną, zwiększą bezpieczeństwo manewrów i rozładunku. 15 listopada Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosiły przetarg na tę realizację.

Pełna nazwa wspólnego postępowania przetargowego, ogłoszonego przez Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. brzmi „Budowa falochronów osłonowych, stanowiących morską infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w formule zaprojektuj i wybuduj”. 

- Budowa 2,5 km falochronów osłonowych umożliwi i warunkuje budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Nasze wspólne działania doprowadziły do szczęśliwego finału i kluczowego kroku w kierunku urzeczywistnienia historycznej rozbudowy infrastruktury naszego gdyńskiego okna na świat. Wzrost przepustowości, zwiększenie liczby obsługiwanych statków i bezpieczeństwo żeglugi to cele tego projektu. Zadań, związanych z zalądowieniem nowych obszarów jest dużo, jednak żeby w ogóle można było zacząć, konieczne jest wykonanie falochronów osłonowych- powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 


Co powstanie? 


Zaprojektowane i wybudowane zostaną: 

  • północny osłonowy falochron wyspowy (odcinek A o długości około 250 metrów, dcinek B o długości około 800 metrów, odcinek C o długości około 800 metrów); 
  • północno-wschodni osłonowy falochron wyspowy (odcinek A o długości około 56 metrów, odcinek B o długości około 500 metrów); 
  • wzmocniony zostanie - wraz z wykonaniem narzutów redukujących falowanie - Falochron Główny Wschodni - część północna na całym jego odcinku (około 235 metrów); 
  • wzmocniony zostanie - wraz z wykonaniem narzutów redukujących falowanie - Falochron Główny na odcinku około 148 metrów. 

- Dzięki realizacji zadań określonych w ogłoszonym zamówieniu, uzyskamy akwen osłonięty od oddziaływania fal, umożliwiający manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Z kolei wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania – dodaje Barbara Olczyk, Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych


Lata realizacji inwestycji 


Wybrany wykonawca będzie miał 490 dni na wykonanie prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, natomiast na roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Oferty należy składać do 31 stycznia 2024 roku

Szczegóły dotyczące zamówienia znajdują się na platformie przetargowej ZMPG S.A.

ikona

Zobacz także

Najnowsze