PKO Gdynia Półmaraton 2025 – zmiany w organizacji ruchu
Aktualności

Historia CNG


Historia CNG Idea zasilania silników spalinowych paliwami gazowymi pojawiła się już w XIX wieku i znalazła zastosowanie przy konstrukcji pierwszego silnika spalinowego przez Etienne Lenoira w roku 1860. Zastosowano wówczas gaz świetlny. W 1878 roku powstał, skonstruowany przez Nikolausa A. Otto i Eugena Langena, czterosuwowy silnik zasilany gazem. Stosowanie gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów datuje swe początki w latach 30-tych poprzedniego wieku. Wykorzystywano je m.in. we Włoszech i w Rosji. 

Historia CNG - stosowanie gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów  Historia CNG - stosowanie gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów

W Warszawie w 1990 r. przestawiono na CNG pierwsze samochody obsługi technicznej Gazowni Warszawskiej, potem zakupiono pierwsze fabrycznie przystosowane do CNG Peugeoty Partner. Stacja tankowania na terenie Gazowni Warszawskiej jest obecnie w remoncie, pojawiły się plany zmiany lokalizacji. Za przykładem Gazowni Warszawskiej kilka Peugeotów na CNG zakupiła Gazownia Wrocławska, na terenie której otwarto ogólnodostępną stację tankowania. We Wrocławiu jest też montownia Volvo CNG. W 2000 roku w PKS Grodzisk wprowadzono do eksploatacji autobus Jelcz na CNG i zamówiono dalszych 35 sztuk dostosowanych do montażu zbiorników oraz silników CNG. Kilka autobusów na CNG oraz stację tankowania zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu. Kilka zakładów w kraju obsługiwanych jest przez wózki widłowe zasilane CNG, m.in. zakłady produkcyjne Fiata.

Znaczący rozwój CNG na świecie to ostatnie 10 – 15 lat. Podstawowe czynniki tego rozwoju to względy ekologiczne, poprawa bezpieczeństwa dostaw paliw poprzez ich dywersyfikację oraz opłacalność ekonomiczna. Aktualnie na świecie jest ok. 4,3 mln pojazdów na CNG i jest to bardzo dynamicznie rosnący segment na rynku pojazdów. W poszczególnych państwach stworzono różnego rodzaju mechanizmy wspierające rozwój gazu ziemnego jako paliwa do pojazdów.

Zalety i wady CNG

Duże zasoby naturalne (światowe zasoby szacowane są na 160 lat), wysokie bezpieczeństwo użytkowania, ekologiczność (niska emisja), całkowite opanowanie technologii: magazynowania, dystrybucji i użytkowania to główne aspekty związane z gazem CNG.

zalety:
  • mniejsza emisja szkodliwych substancji niż przy spalaniu innych paliw, np. benzyny, oleju napędowego (spełniane są normy EURO 4 i EURO 5)
  • nie tworzą się substancje stałe (sadza), dzięki czemu nie powstaje zjawisko dymienia, tak często spotykane w autobusach miejskich czy pojazdach ciężarowych,
  • nie następuje wymywanie przez paliwo filmu olejowego ze ścianek cylindra, dzięki czemu silnik napędzany CNG ma większą żywotność,
  • rzadsze wymiany oleju,
  • obniżony poziom hałasu - praca silnika cichsza nawet o 10 dB,
  • znacznie bezpieczniejszy niż benzyna czy gaz płynny - jest lżejszy od powietrza, więc w razie nieszczelności natychmiast się ulatnia, a temperatura zapłonu jest dwukrotnie wyższa niż paliw płynnych,
  • równomierne i bezstukowe spalanie - liczba oktanowa gazu ziemnego wynosi ok. 130
  • niska cena paliwa
wady:
  • niewielki zasięg pojazdów na CNG (ok. 300 km),
  • mała ilość stacji tankowania
  • wyższy koszt zakupu nowego pojazdu na CNG niż z tradycyjnym zasilaniem
CNG na świecie

Autobusy na sprężony gaz ziemny jeżdżą m.in. w Paryżu, Nicei, Brukseli, Madrycie, Bazylei, Rawennie, Florencji, Moskwie, Berlinie, Augsburgu, Norymberdze i innych miastach. Planowany jest szeroki rozwój wykorzystania pojazdów zasilanych CNG:
  • we Francji w największych miastach planowane jest przestawienie do 50 % autobusów na CNG
  • podobne plany mają Niemcy (w niektórych miastach nawet 100 % autobusów ma być napędzanych gazem ziemnym)
  • w USA do 2010r. ilość pojazdów na gaz ma wzrosnąć do 4 milionów, a liczba stacji tankowania do 22 tys.
W Polsce pojazdy na gaz ziemny dopiero zdobywają sobie popularność.

CNG na świecie - mapka

CNG paliwem ekologicznym

Wejście Polski do Unii Europejskiej stawia nowe wymogi dla polskiego przemysłu samochodowego, który będzie musiał spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące zawartości związków toksycznych w spalinach. Suma zanieczyszczeń emitowanych przez silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym jest kilka razy niższa w porównaniu z silnikami diesla, dzięki czemu CNG, jako jedyne paliwo konwencjonalne spełnia już teraz wszystkie obowiązujące i przyszłe normy emisji zanieczyszczeń przewidziane przez Unię Europejską. Stosując sprężony gaz ziemny zmniejsza się również poziom hałasu pojazdu od 2 do 4 dB.        

Europejskie normy emisji substancji toksycznych z silników oraz wielkość emisji substancji toksycznych z silników zasilanych CNG [g/kWh]

Europejskie nory emisji substancji toksycznych z silników oraz wielkość emisji substancji toksycznych z silników zasilanych CNG [g/kWh]


Oszczędniej z CNG

Dzięki stosowaniu CNG:
  • koszt zakupu paliwa obniża się o około 60-70%,
  • koszty eksploatacji silnika zmniejszają się dwukrotnie,
  • wydłuża się czas eksploatacji silnika o ponad 20%,
  • można uzyskać zwolnienie z opłat z tytułu emisji spalin do atmosfery.

Średnie ceny paliw w Gdańsku

         Ceny paliw  na dzień 7.05.2010r. źródło: www. e-petrol.pl 

CNG w komunikacji miejskiej
Do największych zalet autobusów napędzanych CNG zalicza się:
  • znacznie mniejszą emisję zanieczyszczeń do środowiska – spełniającą obowiązujące od 2005 roku normy EURO 4, a nawet obowiązujące od 2008 roku normy EURO 5,
  • znacznie cichszą pracę silnika.
  • porównywalną, z pojazdami benzynowymi, mocą silnika – wynikająca z zastosowania wysokooktanowego paliwa,
  • porównywalnym zasięgiem – uzależnionym jedynie od ilości zamontowanych zbiorników,
  • krótkim czasem tankowania.
W rezultacie w wielu krajach, nie tylko europejskich, wykorzystuje się w komunikacji miejskiej autobusy, dla których paliwem jest sprężony gaz ziemny. W chwili obecnej w Europie pojazdy te jeżdżą między innymi w Niemczech (we Frankfurcie nad Odrą, Augsburgu, Dessau i w innych miastach), we Francji, Szwecji, Hiszpanii, Portugalii i Finlandii.

Autobusy napędzane CNG kursują także na terenie Gdyni. Najwięcej takich autobusów posiada PKM Gdynia Sp. z o.o. 


Średnie zużycie paliwa na 100 km - dane Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Gdynia


Średnie zużycie paliwa na 100 km po podwyżkach cen gazu i ON - dane Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Gdynia

Producenci pojazdów CNG

Większość światowych producentów samochodów posiada w swojej ofercie samochody zasilane silnikami na sprężony gaz ziemny. Należą do nich:
  • producenci samochodów osobowych: Audi, BMW, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Volvo, VW;
  • producenci samochodów dostawczych: Citroen, Fiat, Ford, IVECO, Mercedes, Peugeot, Renault, VW;
  • producenci autobusów i samochodów ciężarowych: IVECO, Jelcz, MAN, Mercedes, Neoplan, Renault, SCANIA, Van Hool, Volvo.
Dostosowanie pojazdu do zasilania CNG

Dostosowanie pojazdu na CNG wiąże się z zainstalowaniem zbiorników na gaz, instalacji zasilającej oraz przerobieniu silnika, dostosowując go do zasilania CNG.               
Butle stalowe lub kompozytowe umieszcza się z przedziale bagażowym lub na dachu pojazdu. Czasami zachodzi konieczność dostosowania konstrukcji pojazdu (zmiany w ramie pojazdu) do przewozu butli z paliwem (zwiększony i inaczej rozmieszczony ciężar pojazdu). Gaz w butlach znajduje się pod ciśnieniem 200-250 atm.               
Instalacja doprowadzająca gaz składa się z przewodów doprowadzających i dwóch reduktorów. W przewodach zasilających gaz znajduje się pod mniejszym ciśnieniem niż w butli (pierwszy stopień redukcji do ok. 3 atm.). Po doprowadzeniu do silnika następuje kolejna redukcja ciśnienia do wymaganego przez silnik (ok. 0,4 atm.). Silnik pracujący na gazie ziemnym działa tak samo jak silnik benzynowy.                
Trzeba jedynie zainstalować instalację gazową (na gaz ziemny sprężony - CNG) i dostosować silnik do zasilania drugim rodzajem paliwa.                
Większe przeróbki wiążą się z dostosowaniem silnika Diesla do zasilania CNG, w tym przypadku silnik staje się jednopaliwowych. 

Finansowanie projektów CNG 
Dostępne środki finansowania projektów CNG pochodzą z następujących instytucji oraz funduszy krajowych jak i z UE:  Teren działania PGNiG Gazownia Gdańska. 

Na terenie działania znajdują się obecnie cztery stacje tankowania CNG: 2 w Gdyni, Elblągu, Słupsku, Olsztynie i Bydgoszczy. 

Teren działania PGNiG Gazownia Gdańska

Stacje na terenie Gazowni Gdańskiej:
 

·          Gdynia 
PKM Gdynia. Stacja na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Chwaszczyńskiej 169
Otwarcie stacji: 31.05.2010 

ul. Hutnicza 35

Tel. (058) 664-25-09 Pn - Sb od 6:00 do  22:00, Nd 8:00 – 22.00


 ·          Słupsk

Miejski Zakład Komunikacyjny, Kobylnica, ul. Profesora Poznańskiego 1A
Tel. 059 848 93 19
Czynna codziennie od 6:30 do 21:30 

·         Elbląg 
Gronowo Górne ul Bursztynowa 2
t
el. 055 233 33 20 w. 13
Czynna cała dobę  

·          Bydgoszcz

Zakład Gazowniczy w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 42
Tel. 052 376 15 55
Czynna od poniedziałku do piątku od 7:00 do 15:00, w soboty od 10:00 do 13:00


·          Olsztyn
Zakład Gazowniczy, ul. Lubelska 42
Tel. 089 537 25 00
Czynna od poniedziałku do piatku od 7:00 do 17:00, w soboty od 8:00 do 13:00

Dodatkowe informacje na temat skompresowanego gazu ziemnego (CNG) mogą uzyskać Państwo na stronach:
•          www.pgnig.pl
•          www.gazziemny.pl

ikona