Aktualności

SUPERkreatywnie w gdyńskich przedszkolach

Na zdjęciu znajdują się dzieci w wieku przedszkolnym, siedzące na krzesełkach i uśmiechające się, ubrane w różnokolorowe ubrania. W tle znajduje się kolorowa sala przedszkolna.

W 12 gdyńskich przedszkolach realizowane są zajęcia w ramach projektu "GDYŃSKIE SUPER PRZEDSZKOLAKI ..." // fot. www.pixabay.com

Prawie 4500 godzin różnorodnych zajęć dla najmłodszych i aż 10 szkoleń specjalistycznych dla nauczycieli, konsultacje rodziców ze specjalistami. Do tego zakupy nowoczesnego sprzętu, remont 3 sal do zajęć z integracji sensorycznej – to dotychczasowy bilans realizacji projektu „GDYŃSKIE SUPER PRZEDSZKOLAKI …” w 12 przedszkolach i na tym nie koniec.

- Nie mam wątpliwości, że gwarantem sukcesów edukacyjnych gdynian już od najmłodszych lat są świetnie przygotowane, wyposażone przedszkola oraz kompetentna kadra dyrektorów i nauczycieli, którzy nigdy nie przestają się uczyć – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – „GDYŃSKIE SUPER PRZEDSZKOLAKI” realizujemy z rozmachem od ubiegłego roku i już wiemy, jak wiele dobrego przyniósł zarówno dzieciom, nauczycielom, jak i placówkom. Wierzę, że tak solidny „pakiet edukacyjny” pomoże najmłodszym sprostać wymaganiom stawianym im później w szkole i dorosłym życiu.

O co chodzi w projekcie?

„GDYŃSKIE SUPER PRZEDSZKOLAKI – program podnoszenia jakości usług oraz przystosowania miejsc do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami w ośrodkach wychowania przedszkolnego w Gdyni” to jeden z wielu projektów realizowanych przez Wydział Edukacji, a jego koordynatorem jest Zuzanna Machalska. Dotyczy przedszkoli nr 16, 22, 25, 26, 30, 44 oraz oddziałów przedszkolnych w Szkołach Podstawowych nr 8, 29, 17, 34, Zespole Wczesnej Edukacji nr 1 i Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2. Jego celem jest dostosowanie 45 istniejących miejsc przedszkolnych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami w SP nr 34, SP nr 8, P 16, P 22, SP nr 29, ZWE nr 1 i  ZSP nr 2, realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej im udział w wychowaniu przedszkolnym. Projekt zakłada również zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne w zakresie stwierdzonych deficytów, edukacyjne rozwijające kompetencje kluczowe oraz umiejętności uniwersalne niezbędne na rynku pracy, doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli oraz konsultacje rodziców ze specjalistami.

Jak wspieramy gdyńskie przedszkola?

Projekt w dwunastu placówkach będzie realizowany do końca sierpnia br. Do tej pory dzieci wzięły udział w ponad 2500 godzin zajęć specjalistycznych –  socjoterapeutycznych, logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, z gimnastyki korekcyjnej i integracji sensorycznej. Chodzą również na zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje w wielu obszarach edukacyjnych, a więc matematyczno-logiczne, z j. angielskiego, legorobotyki, przyrodniczo-ekologiczne, teatralne i preorientacji zawodowej. Były również zajęcia taneczne, którymi dzieci są zachwycone.

Wartością dodaną projektu jest także szereg nowych innowacyjnych rozwiązań i metod prowadzenia zajęć przez nauczycieli, które cały czas doskonalą podczas specjalistycznych szkoleń i studiów podyplomowych. Całość „zamyka” zakupione wyposażenie do zajęć z dziećmi (laptopy, tablety, tablice multimedialne, pakiety edukacyjne do zajęć z legorobotyki) oraz remont sal do zajęć z integracji sensorycznej w SP nr 8, SP nr 34 i ZWE nr 1.
- Pomysł na salę do zajęć integracji sensorycznej powstał w naszej szkole już jakiś czas temu ze względu na potrzebę wsparcia młodszych dzieci przejawiających różne nieprawidłowości w rozwoju. Udało się to zrealizować w ramach projektu „GDYŃSKIE SUPER PRZEDSZKOLAKI”, czym bardzo się cieszymy – podkreśla Mariusz Żelechowski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 34 – Jesteśmy już po remoncie sali i obecnie czekamy na jej wyposażenie. Cieszymy się, że już wkrótce zajęcia te będą odbywać się w naszej szkole, gdyż jest to wyjście naprzeciw potrzebom naszych uczniów. Nasza radość jest tym większa, że dzięki temu projektowi oferta naszej placówki została powiększona i z pewnością da to wiele korzyści dzieciom.
 
Z kolei Agnieszka Zegarlicka, zastępca dyrektora w Szkole Podstawowej nr 8 mówi, że nowa przestrzeń terapeutyczna uatrakcyjni dotychczasową ofertę edukacyjną placówki.
- Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie z dziećmi zajęć z integracji sensorycznej, które pozytywnie wpłyną na funkcjonowanie emocjonalne, uwagę i koncentrację, zdolności wzrokowe i słuchowe, sprawność w zakresie dużej i małej motoryki, samoświadomość i samoocenę, ale przede wszystkim dadzą dużo radości, zabawy oraz wytchnienia – podkreśla Agnieszka Zegarlicka.

Co jeszcze do końca roku szkolnego?

Na tym nie koniec – jeszcze trwają zajęcia dla dzieci. Nauczyciele poznają metody kreatywnej pedagogiki, arteterapii i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, będą też współpracować ze sobą w ramach nowopowstającej sieci samokształcenia. Dodatkowo, będą jeszcze zakupy pomocy do zajęć specjalistycznych dla placówek oraz niezbędnego wyposażenia do sal integracji sensorycznej.
 

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

  • ikonaOpublikowano: 04.05.2023 10:55
  • ikona

    Autor: Małgorzata Chudzińska, Wydział Edukacji (malgorzata.chudzinska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.05.2023 12:12
  • ikonaZmodyfikował: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz
ikona