Gdynia od lat wspiera dzieci z niepełnosprawnościami i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. A Szkoła Podstawowa nr 34 od lat wspiera nauczycieli i rodziców w pracy z tymi niezwykłymi dziećmi. Dzieci niezwykłe – bo tak o swoich pociechach mówią ich rodzice - w Gdyni zawsze mają na kogo liczyć. Niedawno informowaliśmy o projekcie Rodzice Rodzicom, w ramach którego powstał niezbędnik „Gdyńscy Rodzice Niezwykłych Dzieci”. Dzisiaj przedstawiamy kolejne wydarzenia, które wspierają nasze niezwykłe pociechy, tym razem w procesie edukacji. - Gdynia to miasto otwarte, gdzie każdy może znaleźć swoje miejsce do życia. Zapewniając powszechny dostęp do edukacji, chcemy zapewnić go wszystkim – bez względu na ograniczenia. Likwidujemy bariery architektoniczne, wspieramy integrację, proponujemy najróżniejsze formy wsparcia od tych instytucjonalnych, po te wychodzące z inicjatyw oddolnych. Inicjatywy środowiska edukacyjnego są bezcenne dla całej społeczności miasta. Od ponad dwudziestu lat nasi nauczyciele i rodzice mogą wymieniać się doświadczeniami, poszerzać wiedzę i szukać rozwiązań dla codziennych wyzwań w edukacji naszych niezwykłych dzieci – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. Takie możliwości tworzy Szkoła Podstawowa nr 34 z Oddziałami Integracyjnymi im. Leonida Teligi. To właśnie nauczycielki tej szkoły organizują konferencję „Metody i formy pracy z uczniem niepełnosprawnym w klasie integracyjnej”. - Jesteśmy pierwszą szkołą w Gdyni, która – na wszystkich poziomach – zapewnia uczniom naukę w klasach integracyjnych, gdzie uczą się dzieci zdrowe z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzimy klasy sportowe o profilu judo, w tym jedyną w Polsce taką klasę integracyjną – dodaje Mariusz Żelechowski, dyrektor SP nr 34. W szkole funkcjonuje 16 oddziałów integracyjnych, uczęszcza do nich 42 uczniów z niepełnosprawnościami. Autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, niedowidzenie, niedosłyszenie – to tylko część wyzwań, z którymi mierzymy się nie tylko w Gdyni. - Na konferencji pracujące w naszej placówce nauczycielki wspomagające dzielą się doświadczeniami z pedagogami z całego Trójmiasta. Zapraszamy także prelegentów z zewnątrz. W ubiegłym roku wydarzenie odwołaliśmy ze względu na pandemię. Dogrywamy program konferencji i już niedługo zaprosimy do zapisów – mówi dyrektor Żelechowski. Ta już XXI edycja Konferencji „Metody i formy pracy z uczniem niepełnosprawnym w klasie integracyjnej” odbędzie się pod koniec kwietnia. Jak wyjaśnia Mariusz Żelechowski wyzwań w klasach integracyjnych jest wiele. Do najważniejszych należy dostosowanie w porozumieniu z rodzicami wymagań edukacyjnych czy metod pracy. Jednym z kolejnych jest właśnie budowanie zaufania rodziców do szkoły i ich aktywna współpraca z placówką. Do tego dochodzą aspekty psychologiczne – w dziecku z niepełnosprawnością często trzeba budować przekonanie, że bycie innym to nie znaczy gorszym, a w przypadku dziecka zdrowego buduje się przekonanie, że wszyscy mają takie same prawa, uczy się otwarcia na innych ludzi, empatii, wyrozumiałości, cierpliwości i niesienia pomocy innym. Ta placówka prowadzi szereg działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. W tym roku ruszyła z realizacją kolejnego dużego projektu. - Rozpoczynamy realizację projektu „Dostępna szkoła”, jako jedna z trzech szkół w Gdyni. Dostępna szkoła to szkoła, w której każde dziecko może w pełni rozwinąć swój potencjał, w której każdy uczeń, każdy nauczyciel oraz rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na ograniczenia wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy specjalnych potrzeb – dodaje dyrektor SP nr 34. Opublikowano: 23.02.2022 08:43 Autor: Zuzanna Kasprzyk (z.kasprzyk@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 23.02.2022 10:01 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz