Aktualności

Coraz częściej wybierają branżówki

Młoda dziewczyna w kucharskim czepku z tacą naleśników

Szkoły branżowe pozwalają rozwijać swoje pasje // fot. Pixabay

Zbliża się termin rekrutacji do szkół średnich, to czas ważnych wyborów dla ósmoklasistów. Gdyńskie technika i szkoły branżowe stają się wśród nich z roku na rok coraz bardziej popularne. Podpowiadamy jakie pasje pomogą rozwijać takie szkoły.


Gdynia odczarowuje szkolnictwo branżowe. W naszym mieście realizowany jest projekt „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Gdyni”. To inicjatywa, która dzięki wsparciu środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego naszego województwa, przyczynia się do zwiększenia efektywności i rozszerza ofertę kształcenia zawodowego i ustawicznego w branżach priorytetowych dla rozwoju regionu.

W ramach tego projektu realizowane są budowy i remonty, poszerza się liczba zawodów, w których Gdynia kształci młodych ludzi, a przede wszystkim tworzone jest nowoczesne zaplecze edukacyjne w pracowniach zawodowych. Projekt jest wart ponad 58 milionów złotych, a dofinansowanie jest niebagatelne, bo to aż 85% kosztów kwalifikowanych. Objęte są nim: Zespół Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych, Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, Zespół Szkół Administracyjno-Ekonomicznych, Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1.
 
- Gdyńskie szkolnictwo zawodowe to powód do dumy - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - Przede wszystkim dlatego, że mamy doskonałą kadrę nauczycielską, która chętnie dzieli się swoją wiedzą merytoryczną z uczniami. Posiadamy teraz także najnowocześniejsze pracownie w różnych obiektach na terenie różnych szkół. Dzięki temu niczym nie odstajemy od najlepszych placówek na świecie. Gorąco zachęcamy wszystkich - w szczególności przyszłorocznych pierwszoklasistów szkół średnich do zapoznania się z ofertą gdyńskich szkół branżowych.

Stereotyp liceum ogólnokształcącego

W wyborze szkoły naszym ósmoklasistom pomagają doradcy zawodowi skupieni przy gdyńskich Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.

- Na konsultacji doradczej razem z uczniem poszukujemy skrojonej na miarę dla niego szkoły – mówi Katarzyna Abramowicz, doradca zawodowy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1, powiatowy konsultant ds. doradztwa zawodowego w Gdyni. - Najpierw musimy przebić się przez stereotyp „Liceum Ogólnokształcącego” jako najlepszego typu szkoły. Dziś cieszy mnie to, że technika wybierają uczniowie bardziej świadomie. Wybierają szkołę, która daje możliwość zdobycia matury i dwóch kwalifikacji rynkowych. Przyjrzyjmy się tym korzyściom.


Doradcy podkreślają, że pierwszym pytaniem, który zada sobie uczeń powinno być to, w którym określamy cel – „po co” do technikum?

- Technikum jest typem szkoły, który umożliwi nie tylko rozszerzenie zainteresowań, ale przede wszystkim może umożliwić udany start na rynku pracy – dodaje Katarzyna Abramowicz. - To szkoła, która przez maturę prowadzić może na uczelnie wyższe, jednak już z konkretnymi kwalifikacjami. Uczeń, realizując tę samą podstawę programową przedmiotów ogólnokształcących jak w liceum, przystępuje do takiej samej matury. Należy pamiętać, że nauka w technikum trwa pięć lat, to o rok dłużej niż w liceum i wymaga więcej wysiłku. Nauki jest o wiele więcej. Jednak dzięki temu absolwent kończąc szkołę ma konkretne kwalifikacje. Warto zaznajomić się z przedmiotami, które będą nauczane. Ponadto przygotowuje się do matury z dwóch przedmiotów w rozszerzeniu oraz uczy się dwóch języków obcych.

Poza przedmiotami ogólnokształcącymi są przedmioty zawodowe, a także czas przeznaczony na praktyczną naukę zawodu. Poza przedmiotami zawodowymi, związanymi z danym profilem kształcenia, obowiązują tu przedmioty ogólnokształcące. Jeśli uczeń jest zainteresowany wyborem technikum, warto wcześniej zapoznać się z obowiązującymi przedmiotami.

Nauka poza granicami

Atutem technikum jest uczestnictwo w praktykach zawodowych. Każdy uczeń jest zobowiązany do odbycia praktyk zawodowych - są one realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Zasady organizacji praktyk zawodowych regulują przepisy prawa. Obecnie jest możliwość, z której aktywnie korzystają szkoły, zorganizowania praktyk zawodowych za granicą. Służą temu różne programy unijne. Uczeń uczy się nie tylko teorii z zakresu zawodu, a konkretnych czynności i doskonali kompetencje kluczowe, rozwija przedsiębiorczość, krytyczne myślenie i praktycznie stosuje zdobytą wiedzę w szkole.
Uczniowie, którzy aplikują do techników mają szansę uczyć się poprzez działanie i rozwijać swoje zainteresowania. Technikum w takiej sytuacji, będąc szkołą pierwszego wyboru jest strzałem w dziesiątkę.


Oferta szkół technicznych w Gdyni jest dostosowana do pomorskiego rynku pracy. Prawie wszystkie warsztaty szkolne zostały zmodernizowane w ostatnich latach i mają naprawdę nowoczesne zaplecze. Umożliwił to przede wszystkim projekt „Rozwój szkolnictwa zawodowego – ucz się, doświadczaj, pracuj”, współfinansowany ze środków UE.


W Gdyni w roku szkolnym 2021/22 jest możliwość kształcenia w 27 zawodach:
  • technik architektury krajobrazu,
  • technik automatyk sterowania ruchem,
  • technik budowy jednostek pływających,
  • technik chłodnictwa i klimatyzacji,
  • technik ekonomista,
  • technik eksploatacji portów i terminali,
  • technik elektronik,
  • technik elektryk,
  • technik grafiki i poligrafii cyfrowej,
  • technik hotelarstwa,
  • technik informatyk,
  • technik logistyk,
  • technik mechanik,
  • technik mechanik lotniczy,
  • technik mechatronik,
  • technik organizacji turystyki,
  • technik pojazdów samochodowych,
  • technik programista,
  • technik przemysłu mody,
  • technik rachunkowości,
  • technik reklamy,
  • technik robót wykończeniowych w budownictwie,
  • technik spedytor,
  • technik transportu kolejowego,
  • technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej,
  • technik usług fryzjerskich,
  • technik żywienia i usług gastronomicznych.

Nowością była klasa dwujęzyczna w Technikum Ekonomicznym. Szkoły techniczne dają możliwość zdobycia dodatkowych uprawnień i kursów częściowo dofinansowywanych przez projekty unijne. Przykładem może być kurs baristy w Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Niektóre klasy np. patronacka w Technikum Ekologiczno-Transportowym, dają uczniom możliwość uzyskania dodatkowego stypendium w trakcie nauki.

Innym przykładem może być nauka na profilu technik informatyk, gdzie uczeń ma dwie kwalifikacje. Pierwsza to administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych, a druga - tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych. Co daje już w czasie nauki możliwość pracy w branży IT.


Warto zaznaczyć, że obecnie wybór szkoły technicznej lub szkoły branżowej nie ogranicza późniejszych życiowych decyzji, a może być dodatkowym atutem na rynku pracy.

  • ikonaOpublikowano: 01.03.2022 14:51
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (aneta.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 01.03.2022 15:50
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona