Aktualności

Nowe oblicze informatyki w gdyńskich szkołach

Po Nowym Roku dziewięć gdyńskich szkół będzie uczyło się informatyki w nowej formule // fot. materiały własne CyberSkiller

Po Nowym Roku dziewięć gdyńskich szkół będzie uczyło się informatyki w nowej formule // fot. materiały własne CyberSkiller

Lekcja informatyki w szkole wcale nie musi być nudna. Mało kto w Polsce słyszał o laboratoriach praktycznych realizowanych podczas szkolnych zajęć z tego przedmiotu, które jednocześnie wspomogą realizację programu nauczania zgodnie z podstawą programową, rozwiną kompetencje cyfrowe uczniów i mocno ich zaangażują. W Gdyni jest to możliwe. A wszystko za sprawą owocnej współpracy Miasta z firmą CyberSkiller – twórcą jedynej w swoim rodzaju platformy do praktycznej nauki informatyki. Już od stycznia 2022 r. nauczyciele 9. gdyńskich szkół będą wdrażać nowy sposób realizacji lekcji z tego przedmiotu.

- Informatyka ma dziś tak ogromne znaczenie dla rozwoju najmłodszych mieszkańców naszego miasta, że inwestowanie w najlepszy szkolny sprzęt, kształcenie nauczycieli oraz wspieranie innowacyjnych rozwiązań w nauczaniu i uczeniu się jej, jest cały czas jednym z priorytetów edukacji w Gdyni – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Od Nowego Roku rozpoczynamy realizację programu CyberSkiller, który będzie kolejnym krokiem wznoszenia edukacji informatycznej w mieście na jeszcze wyższy poziom. Wspólnie z firmą CyberSkiller proponujemy unikatowe w skali kraju narzędzie cyfrowe – platformę, która pomoże uczniom zdobyć najnowszą wiedzę IT, wykonywać zadania praktyczne w specjalnie zaprojektowanym środowisku wirtualnym odzwierciedlającym realne potrzeby i problemy napotykane w świecie IT.  Program będzie wdrażany w kilku szkołach podstawowych, liceach oraz szkołach zawodowych. Nie mam wątpliwości, że tym samym zrealizujemy trzy zasadnicze cele: damy uczniom jak najwięcej możliwości uczenia się informatyki w praktyce, pokażemy dalszą ścieżkę rozwoju tym, którzy odkryją w sobie predyspozycje w kierunku informatyki, a także przygotujemy ich do ogólnopolskich konkursów informatycznych oraz do matury z informatyki. Pomogą w tym nasi nauczyciele, którzy już zakończyli etap specjalistycznych szkoleń z obsługi platformy. Bardzo cieszę się na tę współpracę, zapowiada się fenomenalnie.

Platforma CyberSkiller – co to i po co?

To „strzał w dziesiątkę” jeśli chodzi o dynamiczny rozwój nowych technologii i wynikające z niego stale rosnące zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów w dziedzinach takich jak cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, algorytmika i programowanie.

- Od ponad 20 lat zajmuję się nauczaniem informatyki, a w szczególności nauczaniem przyszłych specjalistów z cyberbezpieczeństwa. W edukacji informatyki dostrzegam trzy główne wyzwania. Pierwsze z nich dotyczy nauczania w sposób praktyczny. Obserwując swoich absolwentów, mogę stwierdzić, że dopiero duża liczba zadań praktycznych pozwala zdobyć uczniom odpowiednie umiejętności, ale również zrozumieć zagadnienie teoretyczne – tłumaczy dr hab. Bogdan Księżopolski, wykładowca na  Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Polsko-Japońskej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, współzałożyciel i prezes zarządu Cyberskiller - Druga trudność polega na tym, że zbyt późno uczymy pewnych zagadnień z informatyki. Jeszcze 10 lat temu spotykaliśmy studentów, którzy zaczynając studia, nie napisali wcześniej żadnego programu. Dzisiaj czas rozpoczęcia przygody z informatyki został znacznie przesunięty i pierwsze programy kodują uczniowie już w szkole podstawowej. Ten stan rzeczy prowadzi do trzeciego wyzwania, mianowicie środowiska pracy oraz wsparcia dla nauczycieli i uczniów, którzy zaczynają swoją przygodę z informatyką. Uczniowie zazwyczaj w tym okresie chcą sprawdzić, czy informatyka, programowanie jest dla nich i na tym etapie należy zadbać, żeby się nie zniechęcili i przezwyciężyli początkowe trudności związane z nauką programowania.

Platforma zawiera całą „moc” treści edukacyjnych, z których już od początku 2022 r. będą korzystać uczniowie Szkoły Podstawowej nr 20, 23, 31 i 43, I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego, XIV Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 i 3. Dlaczego gdyńskie szkoły? Dr hab. Bogdan Księżopolski mówi, że nasze miasto jest wyjątkowe w wielu aspektach i cieszy go, że jednym z priorytetów samorządu gdyńskiego są zdecydowanie innowacje w dziedzinie edukacji.

- Gdynia kładzie duży nacisk na rozwój młodzieży w dziedzinie nowych technologii. Przykładów, które potwierdzają takie nastawienie jest wiele. Jako specjalista ds. cyberbezpieczeństwa chciałbym wspomnieć o jednym, który dotyczy przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród młodzieży szkolnej. Ten problem stał się jeszcze bardziej istotny podczas wciąż trwającej pandemii, a Gdynia nie jest bierna i realizuje programy wykrywające i przeciwdziałające tym zagrożeniom. Takie nastawienie samorządu gdyńskiego do innowacji stanowiło bardzo dobrą podstawę do rozpoczęcia współpracy i wzmocnienia interaktywnej i praktycznej edukacji informatyki w szkołach -  podkreśla dr hab. Bogdan Księżopolski.

Uczniowie, na platformie znajdziecie przede wszystkim …

… liczne kursy i laboratoria praktyczne, opracowane na podstawie aktualnych przykładów działań specjalistów w branży IT, całe mnóstwo materiałów teoretycznych, filmy video z przedstawieniem i omówieniem poprawnego sposobu rozwiązania zadań. Materiały edukacyjne są skonstruowane w małe bloki tematyczne, by nauczanie praktyczne wiodło prym. Dodatkowym moblizatorem do tego, by z niecierpliwością czekać na kolejne arcyciekawe zajęcia z informatyki, będzie mocno rozbudowany system grywalizacji, który pozwoli porównywać swoje wyniki z wynikami innych uczniów. Dzięki temu czerpiąc satysfakcję z rezultatów osiąganych w rankingach, młodzi gdynianie podejmą kolejne wyzwania informatyczne, a przy okazji rozwiną oraz w pełni utrwalą umiejętności cyfrowe i wiedzę IT.

Są tu też materiały z zakresu systemu operacyjnego Linux, sieci komputerowych, programowania w języku Python i Java, baz danych i języka SQL, robotyki – programowania układów Arduino. O zakresie dostępu uczniów do zadań i ich rozwiązań decyduje nauczyciel, który jednocześnie może na bieżąco monitorować ich aktywność, postępy i osiągane wyniki. System nauczania oparty na wykorzystaniu gotowych zadań i automatycznym sprawdzaniu rozwiązywanych zadań i testów znacznie usprawni pracę nauczycieli. Dzięki temu zyskają oni czas na bardziej indywidualne podejście do uczniów o różnych poziomach umiejętności w obszarze informatyki. Co jest niezwykle cenne, dostęp do platformy możliwy jest przez przeglądarkę internetową, ponieważ wszystko znajduje się w  chmurze obliczeniowej. Dzięki temu z platformy można korzystać zarówno w pracowni komputerowej w szkole, jak i na własnym komputerze w domu.

Co dalej?

Za nami już pierwszy etap wdrożenia platformy w gdyńskich szkołach - specjalistyczne szkolenia nauczycieli z obsługi systemu. Kolejnym krokiem będzie już prowadzenie zajęć w nowej formule.

  • ikonaOpublikowano: 22.12.2021 13:04
  • ikona

    Autor: Małgorzata Chudzińska, Wydział Edukacji (malgorzata.chudzinska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 22.12.2021 15:13
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona