Na początku grudnia społeczność Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2, tradycyjnie już obchodzi Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. W tym roku tematem przewodnim jest hasło: "My, znaczy wszyscy".
Jak co roku, w grudniu, gdyńskie szkoły podkreślają potrzebę wspólnego świętowania Dnia Osób z Niepełnosprawnościami. Szczególne znacznie ma to święto dla społeczności Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2, gdzie Zespół ds. Edukacji Włączającej co roku organizuje wielkie obchody tego święta, podobnie jak obchody Dni Świadomości Autyzmu oraz Dzień Zespołu Downa.
- To niezwykle cenna inicjatywa, ponieważ dzieci z niepłnosprawnościami uczą się praktycznie w każdej gdyńskiej szkole czy przedszkolu - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Jednym z priorytetów gdyńskiego samorządu jest równy dostęp dla wszystkich gdynian do edukacji, kultury i infrastruktury miasta. W Gdyni tworzymy społeczność różnorodną, gdzie każdy znajdzie dla siebie miejsce. Bardzo ważne jest to, że nauczyciele kształtują postawy otwartości i tolerancji już u najmłodszych gdynianek i gdynian.
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2, 2 grudnia przyszli do szkoły ubrani na biało – by zaznaczyć solidarność wobec osób niepełnosprawnych. Na specjalnie przygotowanych pasach papieru odrysowali swoje dłonie – to symboliczna „przybita piątka” ze wszystkimi osobami z niepełnosprawnością.
- Istotne tematy, np. ekologia, budowanie relacji, życzliwości, są przez nauczycieli i uczniów planowane, a potem realizowane z wielkim zaangażowaniem. Nie inaczej obchodzimy Dzień Osób z Niepełnosprawnością. Różne aktywności przez cały tydzień powodują, że cieszymy się z trwałych efektów projektu: uczniowie wiedzą, czują i umieją działać w ważnych sprawach- uważa Anna Wilczyńska, dyrektor ZSP2.Dzieci z klas 4 wzięły udział w warsztatach dotyczących alternatywnych metod komunikacji i integracji sensorycznej. Nauczyły się kilku podstawowych gestów w języku migowym, zobaczyły, na czym polega pismo Braille’a, odszyfrowywały przykładowe piktogramy, poznały główne idee integracji sensorycznej, a także miały okazję zapoznać się z pomocami wykorzystywanymi w terapii SI.
- Warsztaty dla uczniów klas 4 okazały się potrzebne i wzbudzające duże zainteresowanie. Młodzież dzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniami związanymi z tematyką osób z niepełnosprawnościami oraz chętnie poznawała "kawałek ich świata", ucząc się języka migowego, alfabetu Brailla, poznając alternatywny sposób komunikowania się przez piktogramy czy stymulując zmysły przy stanowisku sensorycznym. To pokazało nam- nauczycielom- że takie spotkania są niesamowicie wartościowe, a uczniowie są otwarci na tematy ważne społecznie – dodaje Monika Baranowicz, nauczyciel wspomagający.
Nauczyciele podkreślają, że uczniowie ZSP nr 2 o swoich kolega z niepełnosprawnościami pamiętają nie tylko od święta.
- Postawy wobec osób z niepełnosprawnościami kształtujemy przez cały rok szkolny. Cieszy mnie wrażliwość i empatia naszych uczniów. Podczas warsztatów dla klas 4 zauważyć można było szczególną uważność i otwartość na poznanie alternatywnych sposobów komunikacji – mówi Sylwia Omernik, nauczyciel wspomagający.
Młodsze klasy uczestniczyły w zajęciach według scenariuszy przygotowanych przez nauczycieli wspomagających. Rozmawiali o problemach osób z niepełnosprawnościami, a poprzez ćwiczenia praktyczne spróbowali doświadczyć, jak to jest: nie widzieć, nie słyszeć, czy nie mieć ręki.
Klasy 5 w najbliższych dniach odwiedzą nauczyciele wspomagający, by przeprowadzić zajęcia dotyczące zagadnień niepełnosprawności. Ich celem jest kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób z niepełnosprawnościami, jak również burzenie krzywdzących stereotypów związanych z nimi. Klasy 6 wezmą udział w lekcji multimedialnej na temat savoir vivre'u wobec osób z niepełnosprawnościami. Najstarsi zaś uczniowie z klas 7 i 8 obejrzą filmy o tematyce niepełnosprawności, a po projekcji wymienią się wrażeniami i spostrzeżeniami.
W tym roku do akcji dołączyły również przedszkolaki. Najmłodsze dzieci ubrane w białe koszulki, po przeprowadzonych w grupach pogadankach, także przyszły na hol główny szkoły przybić symboliczne piątki, czyli odrysować swoje rączki pod hasłem „My, znaczy wszyscy”.
- O niepełnosprawnościach rozmawiamy, oswajamy dzieci z tym tematem, bo to jedyny sposób, by kształtować prawidłowe, pełne empatii i zrozumienia postawy – podkreśla Agata Lach, nauczyciel wspomagający.
W działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami chętnie włączaj się również inne placówki: w ostatnim czasie szczególnie Szkoła Podstawowa nr 45 i Szkoła Podstawowa nr 21, która właśnie zdobyła tytuł Samarytanina Roku.
Opublikowano: 06.12.2022 10:42
Autor: Aneta Marczak (aneta.marczak@gdynia.pl)
Zmodyfikowano: 06.12.2022 22:10
Zmodyfikował: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz