Aktualności

Gdyńska szkoła z tytułem Microsoft Showcase School

ZSO nr 8 po raz kolejny z tytułem Microsoft Showcase School // fot. Mariusz Biernacik

ZSO nr 8 po raz kolejny z tytułem Microsoft Showcase School // fot. Mariusz Biernacik

Po raz kolejny Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni (XVII Liceum Ogólnokształcące i Szkoła Podstawowa nr 37 w Gdyni) zdobył tytuł Microsoft Showcase School. To duże wyróżnienia – placówka na Chwarznie-Wiczlinie jest jedyną szkołą z takim tytułem w regionie.


Wyjątkowy tytuł przyznawany corocznie szkołom, które przez cały rok szkolny spełniły kryteria zrównoważonego rozwoju szkoły wymagane przez firmę Microsoft. A są to: 
  • Klarowna wizja rozwoju i misja szkoły w oparciu o kształtowanie kompetencji miękkich i twardych; 
  • Indywidualizacja pracy/ wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami/ inkluzywność; 
  • Ewaluacja pracy, wyciąganie wniosków, tworzenie planów naprawczych; 
  • Tworzenie przyjaznego środowiska pracy i relaksu; 
  • Kształtowanie kompetencji XXI wieku: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja oraz kooperacja; 
  • Używanie narzędzi Microsoft w codziennej pracy.

Dokumentację wraz z prezentacją przedstawiającą dowody ich spełnienia przygotowały wicedyrektorki Zaspołu, Dorota Gorzejewska i Joanna Szymańska.  
Szkoła cały rok pracowała na ten tytuł poprzez organizację projektów, wydarzeń, przedsięwzięć, szkoleń oraz codzienną pracę skupioną na rozwijaniu kompetencji cyfrowych i miękkich, czyli tych określanych mianem kompetencji XXI wieku - opowiada Joanna Szymańska. - Dostosowano formy i metody pracy do poszczególnych poziomów zaawansowania, organizowano zajęcia indywidualne, indywidualizowano pracę, uczniowie szczególnie uzdolnieni zostali objęci Indywidualnym Programem Nauczania, a uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi organizowano zajęcia terapii pedagogicznej i korekcyjno- kompensacyjne; wprowadzano innowacje pedagogiczne, a także ewaluowano programy, analizowano wyniki egzaminów zewnętrznych (Egzamin Maturalny, Egzamin Ósmoklasisty i Trzecioteścik) i wprowadzano programy naprawcze.
Społeczność szkoły stawia duży nacisk na dbałość o dobrą i przyjazną atmosferę w relacjach uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel- dyrektor, nauczyciel – rodzic między innymi poprzez wspólne działania, organizację wydarzeń, warsztaty, wykłady, spotkania, szkolenia, wyjścia, a także zadbano o przestrzenie dla uczniów i nauczycieli.
Dokupiono liczne materiały dydaktyczne, doposażono pracownie i zadbano o strefy relaksu i wyciszenia - opowiada wicedyrektor. - Szkoła współpracowała z licznymi instytucjami i przedstawicielami biznesu, wśród których należy wymienić Microsoft, Intel, PJATK, WSAiB, WSB Merito, Uniwersytet Gdański, fundację Dbam o Swój Zasięg, Młode Głowy czy Politechniką Gdańską. Angażowała się w projekty „Porozmawiaj-my o edukacji w Gdyni”, zorganizowała „II Spotkanie Edukacyjne dla Nauczycieli, Dyrektorów oraz Przedstawicieli Organu Prowadzącego", „IV Pomorski Hackathon dla Uczniów Szkół Średnich”, Festyn Rodzinny, konferencję Erasmus, Wizytę Studyjną Przedstawicieli Kuratoriów, Dyrektorów i nauczycieli z Dolnej Frankonii, Ogólnopolski Konkurs Czytelniczy w języku angielskim, gry terenowe, jest centrum egzaminacyjnym Certiport, posiada akredytację Erasmus, uzyskuje Honorowe Patronaty Prezydenta Miasta Gdyni, Pomorskiego Kuratora Oświaty czy Marszałka Województwa Pomorskiego nad wydarzeniami i konkursami i angażuje się w działania ogólnopolskiej akcji Wiosna Edukacji.

O ZSO nie bez kozery mówi się, że jest szkołą przyszłości. Placówka prowadzi dokumentację w chmurze, dba o standaryzację pracy- każdy uczeń posiada konto Microsoft, placówka corocznie wykupuje dostęp do pełnego pakietu usług Office dla wszystkich pracowników i uczniów. Codzienna praca opierała się głównie na Ofiice365.
Korzystaliśmy z Teams, stosowano OneNote, PowerPoint, Sway, Forms, Word, Excel, Outlook i wiele innych części pakietu; przechowuje dokumenty w przestrzeni wirtualnej- we własnej organizacji dbając o ich bezpieczeństwo, organizuje zajęcia, spotkania IPET i zebrania w formie zdalnej według potrzeb - dodaje wicedyrektor. - Ponadto zbiera dane za pomocą formularza Forms, uzyskując tym samym szybką odpowiedź, posiada sprzęt typu Scriboty, Ozoboty, roboty Photon Lego Education, którego używa podczas zajęć lekcyjnych, a każda sala lekcyjna jest wyposażona w tablicę multimedialną. 

W szkole uczniowie od najmłodszych lat zachęcani są do włączania się w pracę Samorządu Uczniowskiego, który działa na poziomach klas 0-3 SP, 4-8 SP i Liceum. Placówka ściśle współpracujemy z Radą Rodziców, Radą Dzielnicy oraz Strażą Miejską, Policją czy Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. 
Uczniowie brali udział  w wielu innych projektach, m.in. projekty eTwinning, Erasmus, Symulacje Biznesowe Revas, projekt międzynarodowy Samsung, ogólnopolski Nowej Ery (uczennice zdobyły grant),  a także w cyklu Zaprojektuj Swoją Przyszłość; wykładach i warsztatach z psychologiem dr Marcinem Szulcem, projektach teatralnych, warsztatach w Teatrze Szekspirowskim; organizowali sztab WOŚP, angażowali się w przygotowanie Szlachetnej Paczki, promowali akcje DKMS, wychodzili na lekcje w terenie, do instytucji, nauczyciele zapraszali specjalistów do szkoły,  czy współpracowali z Gdyńskim Inkubatorem Przedsiębiorczości. Szkoła zapewnia młodszym uczniom zajęcia SEL- Social Emotional Learning, organizuje warsztaty z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, psychologiem i współpracuje z Przystanią Sąsiedzką. 
Nauczyciele stale podnoszą swoje kwalifikacje podczas kursów i szkoleń, są społecznością ucząca się i uczącą innych. Wspólnie organizują warsztaty i szkolenia dla nauczycieli z gdyńskich, pomorskich, ale też i ze szkół z całej Polski, np.podczas konferencji Erasmus czy II Spotkania Edukacyjnego dla Dyrektorów, Nauczycieli i Przedstawicieli Organu prowadzącego, gdzie dzielili się swoją wiedzą z zakresu neurodydaktyki, lekcji STEAM, programowania, robotyki, prowadzenia zajęć relaksacyjnych, aplikowania na MIEE, aplikacji do nauki matematyki, tworzenia Escape Roomu, pracy z klockami LEGO na lekcjach, korzystania z One Note tworzenia notatki wizualnej, czy też pracy z Samorządem Uczniowskim. 

25 osób otrzymało tytuł Microsoft Innovative Educator Expert MIEE na rok szkolny 2024-2025, tytuł, który nadawany po przejściu kursów Microsoft, przygotowaniu aplikacji oraz opisaniu działań jakie nauczyciel podjął w ramach wymaganych kryteriów- użycie narzędzi cyfrowych, stosowanie nowoczesnych metod pracy, włączanie uczniów, dbanie o rozwój kompetencji XXI wieku u swoich wychowanków, zaangażowanie w społeczność innowacyjnych nauczycieli, podnoszenie swoich kwalifikacji.

Lista MIEE 2024-2025 
  • Jolanta Dobska 
  • Małgorzata Lesisz 
  • Izabella Niklewska 
  • Dorota Gorzejewska 
  • Joanna Szymańska 
  • Paulina Gburska 
  • Aldona Szczepańska 
  • Maja Dziurdziewicz 
  • Małgorzata Zimnawoda 
  • Jarosław Rogożeński 
  • Anna Linowiecka 
  • Agnieszka Kruczyńska 
  • Adrianna Sieradzka 
  • Sebastian Ropel 
  • Agnieszka Tokarska-Kleina 
  • Grażyna Krasoń 
  • Magdalena Osakiewicz 
  • Joanna Rogalska 
  • Beata Pronobis 
  • Agnieszka Perlak 
  • Anna Klein 
  • Joanna Szynal-Gajewska 
  • Liliana Sikorska 
  • Barbara Kamińska 
  • Dorota Brylska- Ziółtkowska 
  • Witold Chudyszewicz 
  • Barbara Car 
  • Marzena Cichosz 
  • Anna Leszczyńska 
Ponadto Jolanta Dobska, Dorota Gorzejewska, Joanna Szymańska, Małgorzata Lesisz i Izabella Niklewska otrzymała tytuł Microsoft Innovative Educator Fellow.

  • ikonaOpublikowano: 03.10.2024 12:47
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (aneta.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 09.10.2024 15:50
  • ikonaZmodyfikował: Agata Grzegorczyk
ikona