Aktualności

Gdyńska edukacja – nowoczesna i w dialogu. Spotkanie z GODN

Rozmowy o edukacji w Muzeum Miasta Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak)

Rozmowy o edukacji w Muzeum Miasta Gdyni (fot. Katarzyna Balcerzak)

W Gdyni trwają prace nad polityką edukacyjną miasta. Jednym z elementów całego procesu są rozmowy i wymiana doświadczeń – ze środowiskiem, rodzicami oraz dziećmi. W czwartek, 19 września w Muzeum Miasta Gdyni spotkali się wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska i zespół Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Nie zabrakło konstruktywnych rozmów, ale też pytań i wątpliwości.

 
W czwartek, 19 września w Muzeum Miasta Gdyni rozmawiano o rozwoju gdyńskiej edukacji. W spotkaniu uczestniczyli wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska oraz kadra Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. To jeden z kolejnych etapów trwającego właśnie procesu nad polityką edukacyjną naszego miasta.

Projekt ruszył w sierpniu i obejmuje przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, uwzględniając ekosystem współpracy z innymi podmiotami. Oprócz indywidualnych rozmów z dyrektorami szkół, nauczycielami, dziećmi i rodzicami zaplanowano również warsztaty i inne ważne działania łączące osoby z różnych środowisk. Prace prowadzone są we współpracy z doktorem habilitowanym Michałem Federowiczem, profesorem Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.


Dzisiaj spotkaliśmy się z metodykami i metodyczkami z Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, by porozmawiać o kierunkach rozwoju edukacji w naszym mieście. Działalność ośrodka jest bardzo ważna, wzmacnia środowisko edukacyjne i nie wyobrażałam sobie, żebyśmy się nie spotkali w naszych działaniach na rzecz lepszej edukacji – mówi wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska.

Rozmawialiśmy o zmianach w oświacie, o tym, co nas czeka w najbliższym czasie i o tym, że Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w tej całej ewaluacji, budowaniu dobrej edukacji, jest i będzie ważnym elementem – dodaje Wojciech Jankowski, dyrektor GODN.

Kierunki gdyńskiej edukacji


Wizja gdyńskiej edukacji to nowoczesność, wsparcie i dialog. Ale to także miejsce na wątpliwości i pytania. Dlatego podczas spotkania dużo rozmawiano o potrzebnych rozwiązaniach i wsparciu jakości kształcenia. O kierunkach w edukacji oraz skutecznym uczeniu. Również o tym, jaką rolę w tym procesie powinno pełnić miasto i Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Bo rolą miasta jest tworzenie między innymi bezpiecznych warunków do rozwoju i współpracy (system, przepływy), nadawanie kierunku działań, wzmacnianie liderek i liderów oraz dbanie o równość (standardy, kryteria). Z kolei rolą GODN jest wzmacnianie procesu zmian i bezpośredni kontakt ze środowiskiem edukacyjnym.

Skuteczność w uczeniu


Środowiska uczenia się muszą być skoncentrowane na uczennicach i uczniach jako głównych uczestnikach procesu, powinny zachęcać ich do aktywnego uczestnictwa w tym procesie i rozwijać w nich rozumienie własnych działań jako uczących się.

Środowiska uczenia się powinny opierać się na społecznym charakterze uczenia się i aktywnie zachęcać do dobrze zorganizowanej nauki opartej na współpracy.

W środowisku uczenia się powinny obowiązywać jasno określone oczekiwania i spójne z nimi strategie oceniania. Duży nacisk należy kłaść na kształtujące informacje zwrotne, które wspierają cały proces.

Środowisko uczenia się powinno silnie promować połączenia zarówno pomiędzy dziedzinami wiedzy a przedmiotami szkolnymi, jak i pomiędzy społecznością lokalną a szerszym światem.
 

Prace nad polityką edukacyjną w toku


Przypomnijmy, że tworzenie polityki edukacyjnej w modelu partycypacyjnym pozwala na zaproszenie do procesu różnych interesariuszy – uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów, przedstawicieli kultury, uczelni, biznesu, organizacji pozarządowych, dzięki którym można poznać różnorodne perspektywy i możliwości wspólnego działania na rzecz lepszej edukacji. Powstanie przestrzeń, w której wspólnie przyjrzymy się wyzwaniom – potrzebie zmiany metod pracy, a także edukacji włączającej czy niżowi demograficznemu. Oprócz tego będzie można lepiej inwestować każdą złotówkę w rozwój gdyńskiej edukacji – bo będą wypracowane standardy i wyznaczone priorytety.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 20.09.2024 13:35
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 20.09.2024 13:54
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także