Aktualności

Gdyńscy nauczyciele chcą się uczyć ukraińskiego

Gdyńscy nauczyciele chcą się nauczyć wspierać dzieci dotknięte wojną // fot. Pixabay

Gdyńscy nauczyciele chcą się nauczyć wspierać dzieci dotknięte wojną // fot. Pixabay

Blisko tysiąc pedagogów zgłosiło się na organizowane przez Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli webinaria „Praca z uczniem z Ukrainy. Kontekst metodyczny i międzykulturowy". Zainteresowanie tą tematyką jest niespodziewanie duże – nasi nauczyciele chcą się uczyć języka ukraińskiego, ale również zdobywać wiedzę jak pomóc uczniom z traumami wywołanymi wojną. Aktualne gdyńskie działania są unikatowe w skali kraju.


Jeszcze nigdy w historii nie byliśmy świadkami tak masowych działań humanitarnych w naszym kraju. Każdego dnia polską granicę przekracza około 100 tysięcy uchodźców, uciekających przed bombardowaniem, głodem, śmiercią. Większość stanowią dzieci. Obraz uchodźców dynamicznie się zmienia – coraz więcej osób ma za sobą wielodniowe, traumatyczne doświadczenia. Dyrektorzy gdyńskich szkół szacują, że codziennie w progach każdej z nich pojawia się co najmniej jedno wojenne dziecko.

- Granicę z Polską przekraczają tysiące mam z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, z traumą wojny, nie mówiące w naszym języku, potrzebujące natychmiastowego wsparcia. Dzieci, które muszą jak najszybciej odzyskać normalność. Staramy się zrobić wszystko, aby im to ułatwić. - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - Gdynia ma szczęście do empatycznych i dobrych ludzi w oświacie. Program podstaw kultury i języka ukraińskiego z elementami wiedzy jak udzielać wsparcia, który nasi specjaliści przygotowali w zaledwie kilka dni, spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem i okazał się być niezwykle potrzebny. Gdyński samorząd wspiera naszych pedagogów, aby mogli jak najlepiej pomóc najbardziej potrzebującym.

Bezpłatne webinarium „Praca z uczniem z Ukrainy. Kontekst metodyczny i międzykulturowy" adresowane było do wszystkich nauczycieli, którzy będą pracować z ukraińskimi dziećmi. Program, choć przygotowywany w niedługim czasie jest w pełni profesjonalny i bardzo praktyczny. Jego realizacją kierowały dwie najbardziej doświadczone w tematyce oświaty ukraińskiej gdyńskie specjalistki ze Szkoły Podstawowej nr W „26” Oksana Dubovyk – nauczycielka języka ukraińskiego, asystentka językowo-kulturowa w Gdyni, oraz Joanna Samp-Szulc – nauczycielka języka polskiego jako obcego/drugiego, koordynatorka oddziałów przygotowawczych, która zajmuje się wparciem dla nauczycieli.

- To było bardzo ważne doświadczenie, ponieważ wiedza przekazywana w czasie tego spotkania miała charakter praktyczny – mówi Joanna Zielińska, przewodnicząca Rady Miasta w Gdyni, nauczycielka matematyki. - Gdyńscy nauczyciele to niezwykle empatyczni ludzie, szukali informacji, które pozwolą im jak najlepiej zrozumieć małych przybyszów i jak najbardziej kompleksowo im pomóc. Gdynia jest prekursorem jeżeli chodzi o wiele inicjatyw oświatowych, jako jedni z pierwszych w Polsce rozpoczęliśmy programy mające na celu pracę z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym na długo przed wybuchem wojny. Teraz działamy jeszcze bardziej intensywnie – badając potrzeby nowych uczniów i przygotowując nauczycieli oraz szkoły na ich przyjęcie.

Po spotkaniu nauczyciele wypełniali ankiety ewaluacyjne odnośnie swoich potrzeb w zakresie pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym.

- Zdecydowana większość chce się kształcić dalej, i nie chodzi tu tylko o język, ale również o wiedzę z zakresu udzielania wsparcia dzieciom z traumatycznymi doświadczeniami – mówi Wojciech Jankowski, dyrektor GODN. - Już pracujemy nad nowymi programami o szerszym zakresie. Zdajemy sobie sprawę, że w przypadku tych dzieci, samo włączenie ich w proces edukacji nie wystarczy – zanim zaczniemy uczyć ich fizyki czy historii, musimy przywrócić im poczucie bezpieczeństwa.

Więcej informacji o szkoleniach przygotowywanych przez GODN.

ikona