Łącznie aż 50 godzin warsztatów metodycznych o tym, jak efektywnie uczyć biologii, przyrody, matematyki, języków obcych, informatyki i jak być dobrym wychowawcą. Tak ogromną porcję wiedzy, nowych rozwiązań i rekomendacji do nauczania stacjonarnego i zdalnego przekazywali sobie wzajemnie nauczyciele z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 oraz placówek z Dzierzgonia, Kwidzyna, Pogórza, Gdyni, Gdańska. Taką wymianę doświadczeń umożliwia nowoutworzona Pomorska Szkoła Ćwiczeń. To nowoczesny Lab Edukacyjny, który jest efektem zrealizowanego przez Wydział Edukacji projektu „Laboratorium Edukacji Przyszłości” w partnerstwie z Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni i Powiatowym Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznym w Wejherowie. - Cieszę się, że wspólnie z nauczycielami ZSO nr 8, którzy tak efektywnie uczą swoje koleżanki i kolegów ze szkół w innych miastach, już możemy dostrzegać ogromne rezultaty tego projektu. Widzimy je w trudnym i szczególnym dla nas wszystkich czasie pandemii, pełnym wyzwań, przed którymi stoją zarówno uczniowie, jak i sami nauczyciele. Nie mam wątpliwości, że to również dzięki ich zaangażowaniu i pomysłom gdyńska edukacja uznawana jest za jedną z najlepszych w Polsce - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - Tak liczny udział nauczycieli z innych szkół pokazuje, że Pomorska Szkoła Ćwiczeń jest niezwykle potrzebna, by wspólnie przyglądać się warsztatowi pracy nauczyciela, wskazywać rekomendacje, rozwijać kompetencje kadry pedagogicznej, uczyć tworzenia sytuacji edukacyjnych angażujących ucznia i wzmacniających jego sprawczość oraz umiejętności. Eksperymentalny Lab Edukacyjny dla nauczycieli Przypomnijmy, że rolę Pomorskiej Szkoły Ćwiczeń, czyli modelowego ośrodka wsparcia nauczycieli z zakresu form pracy dydaktycznej w obszarze matematyki, języków obcych, przedmiotów przyrodniczych, informatyki i wychowawstwa pełni XVII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8. To pierwsza taka szkoła na Pomorzu. Aby mogła powstać i działać z takim rozmachem, nauczyciele XVII LO efektywnie pomagają doskonalić się zawodowo nauczycielom i trenerom z kilku szkół współpracujących w ramach tego projektu. A Ci potem - dobrze przygotowani - będą szkolić innych nauczycieli w szkołach, w których na co dzień pracują. – Współpraca pomiędzy placówkami ma na celu wypracowanie rozwiązań ukierunkowanych na rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów, a także kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy zespołowej, a także umiejętności uczenia się poprzez wykorzystanie innowacyjnych metod pracy oraz eksperymentalnych rozwiązań – podkreśla Witold Chudyszewicz, dyrektor ZSO nr 8 i wykładowca warsztatów z wychowawstwa - Jako Microsoft Showcase School dzielimy się z naszymi parterami doświadczeniem, jesteśmy jednak otwarci na relacje, praktyki i pomysły naszych kolegów i koleżanek z innych szkół. Wymiana zdań, doświadczeń czy informacje zwrotne dotyczące zajęć praktycznych dają wiele impulsów do dalszej pracy, doskonalenia zawodowego. Właśnie takie spotkania to cała moc Pomorskiej Szkoły Ćwiczeń. Jak wyglądają warsztaty metodyczne? Obszar matematycznyMyli się ten, kto uważa, że matematyka to tylko same cyferki i liczenie „słupków” w zeszycie. Magdalena Kierszka, matematyk w ZSO8, w czasie warsztatów m.in. „wysypała” przed nauczycielami cały worek możliwości uczenia tego przedmiotu w nowy sposób: narzędzi TIK szczególnie ważnych w nauczaniu zdalnym i metod aktywizujących uczniów podczas lekcji stacjonarnych w szkole. – Efektem warsztatów było postawienie nacisku na uczenie przez zabawę, pracę twórczą uczniów, odkrywanie prawidłowości, samodzielne albo grupowe rozwiązywanie problemu. Dajmy szansę uwierzyć uczniom w ich wiedzę i możliwość osiągnięcia. Wskazujmy uczniom jasno czego i po co się uczą, angażujmy ich i niech mają świadomość, że to oni odpowiadają za swoją pracę, stosujmy metody aktywizujące. Niemniej jednak, stosując je, nie prowadźmy ucznia „za rękę”, ale stwarzajmy warunki do myślenia, poszukania wiedzy i współpracowania. Pozwalajmy popełniać błędy – mówi Magdalena Kierszka. Warsztaty w obszarze matematycznym pomogły też nauczycielom nakreślić nowe podejście do uczenia się i samego nauczania tego przedmiotu – podejście konstruktywistyczne. Polega ono na interesowaniu się wiedzą już posiadaną przez ucznia. – Chodzi o wprowadzanie uczniów w świat sprzeczności, zachęcanie do myślenia, analizy i dialogu. Uczeń jest aktywnym podmiotem procesu uczenia się, ale to nauczyciele biorą za ten proces edukacyjny pełną odpowiedzialność. Jak przygotować do tego uczniów, rodziców i nauczycieli w czasie, gdy uczniowie i nauczyciele są oceniani za osiągnięte wyniki uczniów. Podejście konstruktywistyczne to proces, którego wdrażanie zajmuje czas. Nie jest to zadanie jednego nauczyciela. To proces budowania współpracy między uczniami, nauczycielami, rodzicami a środowiskiem. Omówiliśmy też główne czynniki, które motywują uczniów do nauki i wzrostu ich osiągnięć. Okazało się, że największy wpływ na polepszenie osiągnięć mają sami uczniowie, a konkretnie ich samoocena, ambicje oraz otwartość nauczyciela. Na tej podstawie pedagog zmienia swoje działania: dostosowuje treści, metody i dalsze plany. Dlatego tak ważne jest w pracy każdego nauczyciela budowanie relacji z uczniami opartej na zaufaniu i wzajemnym dialogu – dodaje Magdalena Kierszka – Dużą uwagę skupiliśmy również na stawianiu jasnych wymagań uczniom, jasnym wskazaniu tego, jakie umiejętności nabyli, a jakich muszą się jeszcze nauczyć, ocenianiu kształtującym, informacji zwrotnej i kontakcie z uczniem. Wymieniliśmy się doświadczeniami w zakresie oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dyskutowaliśmy też na temat samooceny i oceny koleżeńskiej. To wszystko razem spowoduje możliwość osiągania maksymalnych korzyści z edukacji matematycznej. Obszar przyrodniczy Z kolei, aby zwiększyć efektywność nauczania i uczenia się w szkole biologii, geografii, chemii oraz fizyki, potrzebne jest m.in. planowanie w szkołach projektów międzyprzedmiotowych. Zwracała na to uwagę Małgorzata Brodecka, nauczyciel biologii w XVII LO i prowadząca warsztat z zakresu przedmiotów przyrodniczych. - Wspólnie analizowaliśmy podstawy programowe przedmiotów przeładowanych w ocenie nauczycieli i rodziców z biologii, geografii, fizyki i chemii. Warto zatem poszukać treści, które można realizować z uczniami w formie projektów międzyprzedmiotowych. Pokazałam jak to zrobić, na podstawie znakomitego przedsięwzięcia wdrożonego przez uczniów XVII LO pn. „Tajemnice rzeki Kaczej” – mówi Małgorzata Brodecka. Zajęcia były również doskonałą okazją do wymiany bogatych doświadczeń nauczycieli na temat metod pracy z uczniem podczas edukacji zdalnej i poznawaniu nowej platformy Nearpod – niezwykle innowacyjnego narzędzia, które pozwala na elastyczne prowadzenie zajęć stacjonarnych, zdalnych oraz pracy własnej uczniów na podstawie materiału przygotowanego przez nauczyciela. Języki obce - Na warsztatach z nauczycielami przedstawiam wiele metod urozmaicających edukację w zakresie języków obcych, zarówno takich, które nie wymagają żadnych dodatkowych materiałów jedynie podręcznik i kartkę, jak i takich, które muszą być poprzedzone przygotowaniem materiałów lub pomocy przez nauczyciela. Mogą to być materiały, które przygotowuje sam nauczyciel i różnego rodzaju pomoce jak fiszki, zdjęcia, karty dixit, „chmurki” i wiele innych – opowiada Anna Leszczyńska, nauczyciel j. angielskiego w XVII LO – Pokazuję też różne możliwości wykorzystania aplikacji lub narzędzi cyfrowych, które przydają się zarówno w trakcie lekcji stacjonarnych, jak i zdalnych. Informatyka Natomiast Jarosław Rogożeński, nauczyciel informatyki w XVII LO, dzielił się z innymi wiedzą na temat najnowszych nowinek technicznych dotyczących programowania, robotyki, druku 3D. - W tym roku czas warsztatów zbiegł się z akcją "Laboratoria przyszłości", przez co mogliśmy podzielić się naszym doświadczeniem związanym z m.in. drukarkami 3D, robotami czy mikrokontrolerami z innymi nauczycielami. Dzięki temu lepiej mogli zaplanować swoje zakupy związane z wspomnianą akcją – podkreśla Jarosław Rogożeński. Jak rozmawiać z klasą? I ostatni ważny obszar - wychowawstwo. Obok przedmiotów lekcyjnych to niezmiernie ważna sfera życia w szkole. W Pomorskiej Szkole Ćwiczeń doskonale wiedzą, że mimo wielu trudności, które towarzyszą wychowawstwu, dopiero doświadczenie prowadzenia klasy pozwala poznać cienie i blaski relacji z uczniami. To temat ważny szczególnie teraz, w dobie edukacji zdalnej i utrudnionego kontaktu zarówno z rówieśnikami, jak i nauczycielami. - Podczas tych warsztatów wymieniliśmy się spostrzeżeniami dotyczącymi funkcjonowania dzieci i młodzieży po powrocie z nauki zdalnej oraz rozwiązaniami, które zostały wprowadzone w poszczególnych szkołach – podkreśla Witold Chudyszewicz - Kolejne zajęcia poświęciłem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzeniu dokumentacji oraz pracy z uczniem potrzebującym wsparcia oraz uczniem zdolnym. Nauczyciele bardzo chętnie wymieniali się doświadczeniem, narzędziami używanymi w pracy z dziećmi. Trzecie spotkanie poświęcone było problemowi agresji w szkole, a kolejne samopoczuciu nauczycieli i trudnej roli wychowawcy klasy, zdalnych zebrań i konsultacji z rodzicami. Na tym nie koniec. W tym roku planowane są kolejne ciekawe warsztaty z nauczycielami, których cel jest jeden – maksymalizacja efektów edukacji wśród uczniów. Pomorska Szkoła Ćwiczeń powstała w ramach projektu „Laboratorium Edukacji Przyszłości” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020. Opublikowano: 27.01.2022 14:11 Autor: Małgorzata Chudzińska, Wydział Edukacji (malgorzata.chudzinska@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 27.01.2022 15:43 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz