Aktualności

Czas na lektury pełne kultury

Plakat promujący konkurs.

Dzieci z doświadczeniem migracyjnym uczą się we wszystkich gdyńskich szkołach // fot. Pixybay

W najbliższą środę debiutuje na rynku oświatowym innowacyjny program edukacyjny w postaci bezpłatnych e-booków „Lektury pełne kultury”. Jego pomysłodawczynią i współautorką jest gdyńska nauczycielka Joanna Samp-Szulc, która obecnie robi doktorat.


Projekt „Lektury pełne kultury" to zupełna nowość na polskim rynku oświatowym. Adresowany jest dla wszystkich nauczycieli, którzy pracują z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym. Wszyscy zainteresowani mogą otrzymać go bezpłatnie, ponieważ jest finansowany w ramach zadania publicznego Ministerstwa Edukacji i Nauki "Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" w 2021 roku, a realizowany przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

Gdynianka, Joanna Samp-Szulc – liderka i pomysłodawczyni projektu „Lektury pełne kultury", współautorka e-podręcznika i autorka e-poradnika metodycznego, jest polonistką i kulturoznawczynią, lektorką języka polskiego jako obcego/drugiego, nauczycielką, koordynatorką oddziałów przygotowawczych w Szkole Podstawowej nr 26 w Gdyni, a także egzaminatorką państwowego egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego oraz doktorantką Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Gdańskiego.

- W naszym mieście mamy fantastycznych pedagogów, których metody pracy są również wykorzystywane na rzecz szkolenia kadry w całym kraju - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - Należy podkreślić, że samorząd Gdyni jako jeden z pierwszych w Polsce zauważył problem z nauczaniem dzieci z doświadczeniem migracyjnym i wdrożył kompleksowy projekt kształcenia dostosowanego do ich specyficznych potrzeb, wynikających chociażby z braku znajomości języka polskiego. Obecnie dzieci przybyłe spoza granic Polski są już w każdej szkole w naszym mieście. Wsparcie dla nich oferują wszyscy dyrektorzy tych placówek, w formach, które są często niezwykle innowacyjne w skali naszego kraju.

Jak podkreślają nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 26 w Gdyni, w której znajdują się oddziały przygotowawcze z rozszerzoną nauką języka polskiego dla dzieci z doświadczeniem migracyjnym, materiały zawarte w projekcie mogą być przydatne dla wszystkich nauczycieli, pracujących z dziećmi, dla których polski jest językiem obcym.

- „Lektury pełne kultury", innowacyjne materiały glottodydaktyczne w postaci bezpłatnych e-booków mogą być wykorzystane przez każdego – informuje Katarzyna Lato-Pawłowska ze Szkoły Podstawowej nr 26 - W skład zestawu wchodzi e-podręcznik dla ucznia, który zawiera streszczenia obowiązkowych lektur szkolnych dla klas 7-8 opracowanych na poziomie A1+/A2 wraz z ćwiczeniami w czytaniu, a także e-poradnik metodyczny dla nauczyciela. Ten poradnik zawiera dodatkowe materiały, klucz odpowiedzi do zadań i mnóstwo inspiracji metodycznych.

Dodajmy, że przed premierą zostały przeprowadzane bezpłatne webinaria, na którym przedstawiano metodę pracy z adaptowanymi materiałami dla uczniów z doświadczeniem migracji w kontekście lekcji języka polskiego i egzaminu ósmoklasisty. Podpowiadano także, w jaki sposób przekazywać ważne treści w uproszczony językowo sposób, czym są kulturemy, jak oswoić konteksty socjokulturowe lektur czy też jak czytelniczo spożytkować biografię pisarza.

  • ikonaOpublikowano: 14.12.2021 15:23
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (aneta.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.01.2022 16:10
  • ikonaZmodyfikował: Sylwia Szumielewicz - Tobiasz
ikona