Zakończył się okres dostosowawczy do zapisów uchwały krajobrazowej, a zmiany w mieście już są widoczne. Galerie handlowe w większości oczyściły swoje elewacje. Znikają też reklamy z pasów drogowych. Kto nie zdążył się przygotować na czas, może zostać ukarany. Dla opornych miasto przewiduje najwyższe dopuszczone przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów stawki. Pod koniec sierpnia ubiegłego roku została przyjęta uchwała NR LV/1678/23 Rady Miasta Gdyni w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Zgodnie z przepisami od 12 października 2023 roku wszystkie nowe urządzenia i tablice reklamowe, elementy małej architektury oraz ogrodzenia muszą być realizowane zgodnie z zasadami wskazanymi w tym dokumencie. Na usunięcie tych starszych, obecnych w przestrzeni miejskiej przed wejściem w życie uchwały, właściciele i zarządcy nieruchomości mieli czas do 13 października br.Natomiast w połowie grudnia 2023 r. Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie art. 37a ust. 9 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które zakłada, że w przypadku, kiedy inwestor zamontował instalację reklamową przed wejściem w życie uchwały krajobrazowej (czyli w przypadku Gdyni przed 12 października 2023 r.) i uzyskał wszelkie niezbędne pozwolenia, może dobrowolnie dopasować ją do warunków uchwały. Wydane przez trybunał orzeczenie sprawiło, że w najbliższym czasie miasto nie planuje w takich przypadkach nakładać kar na inwestorów za niedostosowanie do zasad uchwały. Niemniej właściciele urządzeń i tablic reklamowych powinni posiadać komplet dokumentów zaświadczających posiadanie wszelkich zgód i pozwoleń budowlanych lub decyzji konserwatorskich z opieczętowanymi projektami.Co prawda okres dostosowawczy dopiero zakończył się, to w mieście już widać zmiany. Z niektórych charakterystycznych budynków zniknęły banery reklamowe – tak właśnie zmieniły się m.in. fasady centrum handlowego Batory oraz centrum handlowego Kwiatkowski. Nowe oblicze zyskał także plac Konstytucji, zniknęły stamtąd wielkogabarytowe reklamy. Opublikowano: 17.10.2024 15:32 Autor: Karolina Szypelt (karolina.szypelt@gdynia.pl)